Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Personlig utveckling

Skapa din ultimata bucket list

Har du någon gång gjort en bucket list? Då vet du hur svårt det är att göra den till verklighet. Här hjälper vi dig att skapa din ultimata bucket list och ger dig de bästa verktygen för att förverkliga dina drömmar.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 29 mars, 2021 Uppdaterades 21 mars, 2025 12 minuters läsning
Bucket list

Foto: Bucket list

Ibland lyckas vi uppfylla våra drömmar, men ofta blir en bucket list bara en kul grej eller något som har hamnat i en låda någonstans.

Så vad är en bucket list? Jo, det är en lista där vi samlar allt som vi vill göra livet. Känns det lite som en klyscha, något som bara görs men aldrig faktiskt blir av? Du är inte ensam om att känna så. Men nu ska vi ändra på det – vi ska se till att alla de där sakerna som står på din lista inte bara blir drömmar på ett papper utan faktiskt blir verklighet.

Vad står på din bucket list?

  • Korsa USA från kust till kust i en Mustang
  • Jobba var och när jag vill
  • Uppleva Antarktis
  • Plugga spanska i Spanien
  • Åka helikopter över Grand Canyon
  • Köpa en katt
  • Äga och driva en Herrgård

Det här är några exempel som skulle kunna finnas på en bucket list. Från början är det drömmar, men genom några smarta verktyg kan de bli verklighet.

Här kan du lyssna på avsnittet om 'Hur du skapar din bucket list' i Starta Eget-podden

Så gör du en bucket list

Så vad behöver vi för att skapa våra bucket lists? Vi vill dela med oss av tre verktyg som vi och många andra använder för att hitta våra visioner och mål.

1. Hitta ditt 'varför'

Vi kan nästan garantera att alla framgångsrika människor har en sak gemensamt. Det spelar ingen roll om det är en politiker, en företagare, en snickare eller en management konsult – alla har en vision i livet.

Du har säkert också dina visioner och mål för ditt liv, din karriär och ditt företag. Men som vår vän Charlie Söderberg brukar säga: de finns människor som bara vaknar på morgonen för att de inte har dött under natten. Och där vill vi inte hamna, eller hur?

Så vad får dig att studsa upp ur sängen på morgonen? Vad får dig att känna dig som ett barn på julafton? Vad får dig att älska måndagar? Vad får dig att känna att varje dag är som semester? Vems drömmar är det du uppfyller varje dag? Är det dina eller någon annans?

Det här är frågor som vi har använt för att komma fram till vad vi brinner för och vad som är viktigt för oss i livet. Prova att göra likadant, du också.

2. Börja med vad du inte vill

Många som börjar fundera över sina mål och visioner i livet fastnar ofta i tanken: jag vet inte vad jag vill!

De flesta har inget självklart svar på frågan ”Vad vill du bli när du blir stor”. Och eftersom många av oss fortfarande inte ”vet vad vi vill bli”, är det smart att början i andra änden.

Börja med vad du inte vill ha i livet. Se dig omkring, det kan finnas många exempel på liv och livsval som du inte vill ha. Du kanske inte vill ha tidiga morgnar med stress. Du kanske inte vill ha ett företag som är beroende av din tid och energi? Du kanske inte vill ha relationer där den andra personen äter upp din energi.

Vad accepterar du i livet?

Vi får vad vi accepterar. Vi brukar säga: Raise your standards. Nöj dig inte med annat än det som verkligen tillfredställer dig. Det är väldigt lätt att fastna i den där frågan, ”jag vet inte vad jag vill”. Och ju mer du tänker så, desto mindre händer i ditt liv.

Du kan inte tänka dig till drömlivet

Det viktiga är att gå ut och testar saker, inte att allt ska vara perfekt på en gång. Vad känns spännande? Vad känns kul? Våga testa det utan för stora krav. För hur ska vi någonsin kunna veta vad vi vill om vi inte provat? Hur ska vi någonsin kunna veta att det där jobbet är vårt drömjobb eller den där affärsidén är bra eller om den där partner är bra, om vi inte har testat?

Så sammanfattningsvis: för att veta vad du vill (och ska skriva på din bucket list) behöver du också veta vad du inte vill. Ett tips är att göra en plus- och minuslista kring ditt eget företag eller kring dina relationer –  det kan vara kul att se vilken spalt som blir längst.

Om minusspalten blir längst kan det vara ett tecken på att du behöver göra en förändring. Och när du har gått igenom allt du inte vill, så kan du börja fundera på vad du vill göra istället. Inspireras gärna av andra som gör saker som du tycker verkar häftigt.

Du kanske kommer fram till att du inte vill sitta på ett kontor mellan 8 och 17. Vad vill du göra istället? Vill du sitta på Maldiverna och jobba? Ja, men gör det då. Det finns massor med företagsamma människor som gör just det. Fråga dem hur de har gjort och härma deras strategier. Det är ju så enkelt egentligen. Men samtidigt så svårt.

3. Börja göra årsbokslut

Många ser årsskiftet som en perfekt nystart. Det är oftast då vi tar oss tid att reflektera över vad vi vill och vart vi är på väg. Men en nystart kan vi lika gärna göra inför varje nytt kvartal, månad, vecka eller varför inte inför varje dag? Det viktiga är att du tar dig tid att göra din bucket List och att komma igång, inte när under året du faktiskt startar.

Börja med att titta tillbaka och ge dig själv en klapp på axeln för vad du redan har åstadkommit. Att vara medveten om din process är en viktig del i din resa till tillfredställelse, och du kommer snart att inse hur långt du redan har kommit.

Skriv ned vad du har åstadkommit under det senaste året. Om du har gjort en bucket List tidigare – plocka fram den och bocka av de punkter som är avklarade. Glöm inte att skriva ”påbörjad” på de punkter som du faktiskt har satt igång men där du inte riktig nått hela vägen fram.

På så sätt ger du dig själv känslan av att det faktiskt händer saker. Kalla det för årsbokslut och se till att det blir en regelbunden vana för att belöna och berömma dig själv under tiden.

Läs också: Så lever du som en miljonär – på 3 % av kostnaden

Skapa actions på din bucket list

Okej, nu har du förhoppningsvis fått igång hjärnan och börjat visualisera om hur ditt drömliv ser ut. Det är nu vi kommer till det riktigt roliga. Nu är det dags att börja skriva ner riktiga punkter på din bucket list.

Hur många punkter ska finnas på din lista? Det brukar heta ”100 To Do List” eller ”100 saker jag ska göra innan jag dör”. Men det är ju så klart påhittat. Det är inte antalet punkter som är det viktiga. Det viktiga är att du börjar skriva ner, stort som smått – saker som du vill ha, göra och känna i ditt liv.

Så här kommer du igång

För att komma igång finns det ett gäng frågor du kan ställa dig själv för att få idéer. Ta fram papper och penna och skriv ner allt du tänker på, stort som mått och utan värderingar. Ta den tid du behöver. Är du beredd? Nu kör vi!

  • Om du hade alla pengar du behöver, så mycket att du inte behöver tänka på pengar överhuvudtaget – vad skulle du göra då?
  • Vilka platser i världen vill du besöka innan du dör?
  • Vilken är din största dröm?
  • Vad vill du uppleva innan du dör?
  • Vilka kunskaper vill du ha? Vad vill du lära dig? Vill du lära dig ett nytt språk, spela ett instrument eller prova någon sport?
  • Vilka personer i världen skulle du helst av allt vilja träffa?
  • Är det något du alltid har tänkt att du vill göra men som du har skjutit upp?
  • Om du hade all tid i världen, vad skulle du göra då?

Tips! Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen

Så får du din bucket list att bli verklighet

Vi hoppas nu att du fått massor med spännande tankar och punkter till din bucket list. Nu kommer det viktigaste steget, det som många hoppar över och struntar i. Nu ska du få din bucket list att bli verklighet!

Steg 1: Låt listan vara levande

Lägg till, plocka bort, justera och finslipa din lista under resans gång. Livsförhållanden och drömmar ändras. Det som är viktigt för dig idag behöver inte vara lika viktigt för dig om ett år. Utgå från att du aldrig blir klar med din lista.

Steg 2: Välj ett tema

Sätt ett tema för året. Temat kan vara något du går igång på, något du vill ska hända, en känsla eller en nivå du vill nå upp till. Exempel på teman kan vara; Superstar, Livet Deluxe eller Balans.

Genom att sätta ett namn på ditt år blir det lättare att sålla bort och lägga till saker du vill ha i ditt liv. Ställ alla dina aktiviteter i förhållande till ditt tema: går det här i linje med mitt tema – ja eller nej?

Steg 3: Sätt tidsramar

För att din lista inte ska kännas överväldigande och för att skapa struktur, sätter du tidsramar för varje punkt. Använd tidsramar som 1, 2, 3, 5 och 10 år. På så sätt blir det supertydlig för dig vad du ska fokusera på det här året och vad du kan lägga på is tills nästa år.

Steg 4: Prioritera din bucket list

Så, vad är det första du ska ta tag i på din bucket list? Sortera listan så att du endast ser punkterna du har satt '1 år' på. Det är dessa punkter du ska fokusera på och faktiskt få att hända just nu. Prioritera punkterna på en skala från 1-5, där 1 är absolut viktigast för dig och 5 är minst viktigt. Vips! Nu har du en action plan för din lista.

Steg 5: Hitta vanorna du behöver för att lyckas

Det räcker inte att skriva en bucket list för att få den att hända. Identifiera vilka vanor du behöver för att allt ska bli av. Det är vanorna i ditt liv som avgör om du lyckas på lång sikt. Och du vill ju att framgången ska vara över tid, eller hur?

Skriv ner vilken vana du behöver för att lyckas med varje punkt på din lista. Är det att springa ett marathon som står på din lista – ja, då behöver du vara en person som löptränar.

Steg 6: Planera din drömkalender

Detta är det kanske viktigaste steget. Planera in dina vanor för din bucket list i din kalender. Vi brukar använda oss av något som vi kallar Drömkalendern. I drömkalendern planerar du in de vanor du behöver ha i ditt liv för att lyckas med din bucket list.

Steg 7: Påminn dig själv hela tiden

En bucket list är helt meningslös om du inte blir påmind om den varje dag. Så sätt upp den på kylskåpet, lägg den som bakgrundsbild på din dator eller telefon, sätt upp den på ditt kontor vid ditt skrivbord eller måla om hela väggarna med din lista.

Gör vad som krävs för att du varje dag ska bli påmind om dina mål och vart du ska. När du blir påmind, är det lättare att ta beslut och det blir enklare att gå upp på morgonen när du vet vad du ska göra idag.

Steg 8: Gör din bucket list offentlig

Dela din bucket list med en vän som också har en lista. Det här är ett jättebra sätt att få den att hända. Dels blir det mycket roligare när ni kan diskutera tillsammans, och dels kan ni inspirera och pusha varandra.

För att öka chansen att din bucket list ska hända är det smart att göra den offentlig. Om du berättar för andra om dina drömmar är det mycket större chans att de faktiskt blir av och att du kommer att genomföra det som står på din lista.

Vanliga frågor om Bucket List (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en bucket list och varför är den viktig för företagare?

En bucket list är en lista över saker du vill uppleva, uppnå eller genomföra i livet. För företagare är den särskilt viktig eftersom den hjälper dig att sätta både personliga och professionella mål. Det kan handla om allt från att expandera verksamheten internationellt till att ta sabbatsår för att resa. En välplanerad bucket list fungerar som en strategisk plan för att förverkliga dina drömmar.

Hur skapar jag en effektiv bucket list som företagare?

Börja med att identifiera ditt "varför" - vad driver dig som företagare? Skriv sedan ner både stora och små mål, både personliga och professionella. Kategorisera målen i tidsramar (1, 3, 5 och 10 år) och prioritera dem. Vi rekommenderar att inkludera mål inom olika områden: företagsutveckling, personlig utveckling, resor och upplevelser.

Vilka är de vanligaste sakerna företagare har på sin bucket list?

Bland företagare ser vi ofta mål som att starta ett passivt inkomstflöde, arbeta platsoberoende, expandera till nya marknader, skriva en bok om sitt företagande, eller hålla inspirationsföreläsningar. Många har även personliga mål som att resa världen runt medan de driver företaget eller starta en välgörenhetsstiftelse.

Hur ofta bör jag uppdatera min bucket list?

Vi rekommenderar att du gör en större genomgång av din bucket list varje kvartal, samt en omfattande årsrevision. Detta passar bra ihop med företagets övriga planering och bokslut. Däremellan kan du göra mindre justeringar när nya idéer eller möjligheter dyker upp. Det viktiga är att listan förblir ett levande dokument som utvecklas i takt med dig och ditt företag.

Hur kan jag använda min bucket list för att utveckla mitt företag?

Använd din bucket list som ett strategiskt verktyg för företagsutveckling. Koppla dina personliga mål till företagets tillväxt. Till exempel, om du drömmer om att jobba från olika platser i världen, kan du utveckla system och rutiner som gör företaget mer digitalt och automatiserat. Detta skapar både personlig frihet och effektiviserar verksamheten.

Vilka är de vanligaste hindren för att förverkliga sin bucket list?

De största hindren är ofta mentala begränsningar och bristande planering. Många fastnar i det dagliga arbetet och glömmer sina större mål. Övervinn detta genom att schemalägga tid varje vecka för att arbeta mot dina bucket list-mål, precis som du planerar andra viktiga möten. Skapa också delmål och fira framgångar längs vägen.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.