Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Personlig Utveckling & Hälsa

Skapa din ultimata bucket list

Har du någon gång gjort en bucket list? Då vet du hur svårt det är att göra den till verklighet. Här hjälper vi dig att skapa din ultimata bucket list och ger dig de bästa verktygen för att förverkliga dina drömmar.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 29 mars, 2021 Uppdaterades 21 mars, 2025 12 minuters läsning
Bucket list

Foto: Bucket list

Ibland lyckas vi uppfylla våra drömmar, men ofta blir en bucket list bara en kul grej eller något som har hamnat i en låda någonstans.

Så vad är en bucket list? Jo, det är en lista där vi samlar allt som vi vill göra livet. Känns det lite som en klyscha, något som bara görs men aldrig faktiskt blir av? Du är inte ensam om att känna så. Men nu ska vi ändra på det – vi ska se till att alla de där sakerna som står på din lista inte bara blir drömmar på ett papper utan faktiskt blir verklighet.

Vad står på din bucket list?

  • Korsa USA från kust till kust i en Mustang
  • Jobba var och när jag vill
  • Uppleva Antarktis
  • Plugga spanska i Spanien
  • Åka helikopter över Grand Canyon
  • Köpa en katt
  • Äga och driva en Herrgård

Det här är några exempel som skulle kunna finnas på en bucket list. Från början är det drömmar, men genom några smarta verktyg kan de bli verklighet.

Här kan du lyssna på avsnittet om 'Hur du skapar din bucket list' i Starta Eget-podden

Så gör du en bucket list

Så vad behöver vi för att skapa våra bucket lists? Vi vill dela med oss av tre verktyg som vi och många andra använder för att hitta våra visioner och mål.

1. Hitta ditt 'varför'

Vi kan nästan garantera att alla framgångsrika människor har en sak gemensamt. Det spelar ingen roll om det är en politiker, en företagare, en snickare eller en management konsult – alla har en vision i livet.

Du har säkert också dina visioner och mål för ditt liv, din karriär och ditt företag. Men som vår vän Charlie Söderberg brukar säga: de finns människor som bara vaknar på morgonen för att de inte har dött under natten. Och där vill vi inte hamna, eller hur?

Så vad får dig att studsa upp ur sängen på morgonen? Vad får dig att känna dig som ett barn på julafton? Vad får dig att älska måndagar? Vad får dig att känna att varje dag är som semester? Vems drömmar är det du uppfyller varje dag? Är det dina eller någon annans?

Det här är frågor som vi har använt för att komma fram till vad vi brinner för och vad som är viktigt för oss i livet. Prova att göra likadant, du också.

2. Börja med vad du inte vill

Många som börjar fundera över sina mål och visioner i livet fastnar ofta i tanken: jag vet inte vad jag vill!

De flesta har inget självklart svar på frågan ”Vad vill du bli när du blir stor”. Och eftersom många av oss fortfarande inte ”vet vad vi vill bli”, är det smart att början i andra änden.

Börja med vad du inte vill ha i livet. Se dig omkring, det kan finnas många exempel på liv och livsval som du inte vill ha. Du kanske inte vill ha tidiga morgnar med stress. Du kanske inte vill ha ett företag som är beroende av din tid och energi? Du kanske inte vill ha relationer där den andra personen äter upp din energi.

Vad accepterar du i livet?

Vi får vad vi accepterar. Vi brukar säga: Raise your standards. Nöj dig inte med annat än det som verkligen tillfredställer dig. Det är väldigt lätt att fastna i den där frågan, ”jag vet inte vad jag vill”. Och ju mer du tänker så, desto mindre händer i ditt liv.

Du kan inte tänka dig till drömlivet

Det viktiga är att gå ut och testar saker, inte att allt ska vara perfekt på en gång. Vad känns spännande? Vad känns kul? Våga testa det utan för stora krav. För hur ska vi någonsin kunna veta vad vi vill om vi inte provat? Hur ska vi någonsin kunna veta att det där jobbet är vårt drömjobb eller den där affärsidén är bra eller om den där partner är bra, om vi inte har testat?

Så sammanfattningsvis: för att veta vad du vill (och ska skriva på din bucket list) behöver du också veta vad du inte vill. Ett tips är att göra en plus- och minuslista kring ditt eget företag eller kring dina relationer –  det kan vara kul att se vilken spalt som blir längst.

Om minusspalten blir längst kan det vara ett tecken på att du behöver göra en förändring. Och när du har gått igenom allt du inte vill, så kan du börja fundera på vad du vill göra istället. Inspireras gärna av andra som gör saker som du tycker verkar häftigt.

Du kanske kommer fram till att du inte vill sitta på ett kontor mellan 8 och 17. Vad vill du göra istället? Vill du sitta på Maldiverna och jobba? Ja, men gör det då. Det finns massor med företagsamma människor som gör just det. Fråga dem hur de har gjort och härma deras strategier. Det är ju så enkelt egentligen. Men samtidigt så svårt.

3. Börja göra årsbokslut

Många ser årsskiftet som en perfekt nystart. Det är oftast då vi tar oss tid att reflektera över vad vi vill och vart vi är på väg. Men en nystart kan vi lika gärna göra inför varje nytt kvartal, månad, vecka eller varför inte inför varje dag? Det viktiga är att du tar dig tid att göra din bucket List och att komma igång, inte när under året du faktiskt startar.

Börja med att titta tillbaka och ge dig själv en klapp på axeln för vad du redan har åstadkommit. Att vara medveten om din process är en viktig del i din resa till tillfredställelse, och du kommer snart att inse hur långt du redan har kommit.

Skriv ned vad du har åstadkommit under det senaste året. Om du har gjort en bucket List tidigare – plocka fram den och bocka av de punkter som är avklarade. Glöm inte att skriva ”påbörjad” på de punkter som du faktiskt har satt igång men där du inte riktig nått hela vägen fram.

På så sätt ger du dig själv känslan av att det faktiskt händer saker. Kalla det för årsbokslut och se till att det blir en regelbunden vana för att belöna och berömma dig själv under tiden.

Läs också: Så lever du som en miljonär – på 3 % av kostnaden

Skapa actions på din bucket list

Okej, nu har du förhoppningsvis fått igång hjärnan och börjat visualisera om hur ditt drömliv ser ut. Det är nu vi kommer till det riktigt roliga. Nu är det dags att börja skriva ner riktiga punkter på din bucket list.

Hur många punkter ska finnas på din lista? Det brukar heta ”100 To Do List” eller ”100 saker jag ska göra innan jag dör”. Men det är ju så klart påhittat. Det är inte antalet punkter som är det viktiga. Det viktiga är att du börjar skriva ner, stort som smått – saker som du vill ha, göra och känna i ditt liv.

Så här kommer du igång

För att komma igång finns det ett gäng frågor du kan ställa dig själv för att få idéer. Ta fram papper och penna och skriv ner allt du tänker på, stort som mått och utan värderingar. Ta den tid du behöver. Är du beredd? Nu kör vi!

  • Om du hade alla pengar du behöver, så mycket att du inte behöver tänka på pengar överhuvudtaget – vad skulle du göra då?
  • Vilka platser i världen vill du besöka innan du dör?
  • Vilken är din största dröm?
  • Vad vill du uppleva innan du dör?
  • Vilka kunskaper vill du ha? Vad vill du lära dig? Vill du lära dig ett nytt språk, spela ett instrument eller prova någon sport?
  • Vilka personer i världen skulle du helst av allt vilja träffa?
  • Är det något du alltid har tänkt att du vill göra men som du har skjutit upp?
  • Om du hade all tid i världen, vad skulle du göra då?

Tips! Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen

Så får du din bucket list att bli verklighet

Vi hoppas nu att du fått massor med spännande tankar och punkter till din bucket list. Nu kommer det viktigaste steget, det som många hoppar över och struntar i. Nu ska du få din bucket list att bli verklighet!

Steg 1: Låt listan vara levande

Lägg till, plocka bort, justera och finslipa din lista under resans gång. Livsförhållanden och drömmar ändras. Det som är viktigt för dig idag behöver inte vara lika viktigt för dig om ett år. Utgå från att du aldrig blir klar med din lista.

Steg 2: Välj ett tema

Sätt ett tema för året. Temat kan vara något du går igång på, något du vill ska hända, en känsla eller en nivå du vill nå upp till. Exempel på teman kan vara; Superstar, Livet Deluxe eller Balans.

Genom att sätta ett namn på ditt år blir det lättare att sålla bort och lägga till saker du vill ha i ditt liv. Ställ alla dina aktiviteter i förhållande till ditt tema: går det här i linje med mitt tema – ja eller nej?

Steg 3: Sätt tidsramar

För att din lista inte ska kännas överväldigande och för att skapa struktur, sätter du tidsramar för varje punkt. Använd tidsramar som 1, 2, 3, 5 och 10 år. På så sätt blir det supertydlig för dig vad du ska fokusera på det här året och vad du kan lägga på is tills nästa år.

Steg 4: Prioritera din bucket list

Så, vad är det första du ska ta tag i på din bucket list? Sortera listan så att du endast ser punkterna du har satt '1 år' på. Det är dessa punkter du ska fokusera på och faktiskt få att hända just nu. Prioritera punkterna på en skala från 1-5, där 1 är absolut viktigast för dig och 5 är minst viktigt. Vips! Nu har du en action plan för din lista.

Steg 5: Hitta vanorna du behöver för att lyckas

Det räcker inte att skriva en bucket list för att få den att hända. Identifiera vilka vanor du behöver för att allt ska bli av. Det är vanorna i ditt liv som avgör om du lyckas på lång sikt. Och du vill ju att framgången ska vara över tid, eller hur?

Skriv ner vilken vana du behöver för att lyckas med varje punkt på din lista. Är det att springa ett marathon som står på din lista – ja, då behöver du vara en person som löptränar.

Steg 6: Planera din drömkalender

Detta är det kanske viktigaste steget. Planera in dina vanor för din bucket list i din kalender. Vi brukar använda oss av något som vi kallar Drömkalendern. I drömkalendern planerar du in de vanor du behöver ha i ditt liv för att lyckas med din bucket list.

Steg 7: Påminn dig själv hela tiden

En bucket list är helt meningslös om du inte blir påmind om den varje dag. Så sätt upp den på kylskåpet, lägg den som bakgrundsbild på din dator eller telefon, sätt upp den på ditt kontor vid ditt skrivbord eller måla om hela väggarna med din lista.

Gör vad som krävs för att du varje dag ska bli påmind om dina mål och vart du ska. När du blir påmind, är det lättare att ta beslut och det blir enklare att gå upp på morgonen när du vet vad du ska göra idag.

Steg 8: Gör din bucket list offentlig

Dela din bucket list med en vän som också har en lista. Det här är ett jättebra sätt att få den att hända. Dels blir det mycket roligare när ni kan diskutera tillsammans, och dels kan ni inspirera och pusha varandra.

För att öka chansen att din bucket list ska hända är det smart att göra den offentlig. Om du berättar för andra om dina drömmar är det mycket större chans att de faktiskt blir av och att du kommer att genomföra det som står på din lista.

Vanliga frågor om Bucket List (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en bucket list och varför är den viktig för företagare?

En bucket list är en lista över saker du vill uppleva, uppnå eller genomföra i livet. För företagare är den särskilt viktig eftersom den hjälper dig att sätta både personliga och professionella mål. Det kan handla om allt från att expandera verksamheten internationellt till att ta sabbatsår för att resa. En välplanerad bucket list fungerar som en strategisk plan för att förverkliga dina drömmar.

Hur skapar jag en effektiv bucket list som företagare?

Börja med att identifiera ditt "varför" - vad driver dig som företagare? Skriv sedan ner både stora och små mål, både personliga och professionella. Kategorisera målen i tidsramar (1, 3, 5 och 10 år) och prioritera dem. Vi rekommenderar att inkludera mål inom olika områden: företagsutveckling, personlig utveckling, resor och upplevelser.

Vilka är de vanligaste sakerna företagare har på sin bucket list?

Bland företagare ser vi ofta mål som att starta ett passivt inkomstflöde, arbeta platsoberoende, expandera till nya marknader, skriva en bok om sitt företagande, eller hålla inspirationsföreläsningar. Många har även personliga mål som att resa världen runt medan de driver företaget eller starta en välgörenhetsstiftelse.

Hur ofta bör jag uppdatera min bucket list?

Vi rekommenderar att du gör en större genomgång av din bucket list varje kvartal, samt en omfattande årsrevision. Detta passar bra ihop med företagets övriga planering och bokslut. Däremellan kan du göra mindre justeringar när nya idéer eller möjligheter dyker upp. Det viktiga är att listan förblir ett levande dokument som utvecklas i takt med dig och ditt företag.

Hur kan jag använda min bucket list för att utveckla mitt företag?

Använd din bucket list som ett strategiskt verktyg för företagsutveckling. Koppla dina personliga mål till företagets tillväxt. Till exempel, om du drömmer om att jobba från olika platser i världen, kan du utveckla system och rutiner som gör företaget mer digitalt och automatiserat. Detta skapar både personlig frihet och effektiviserar verksamheten.

Vilka är de vanligaste hindren för att förverkliga sin bucket list?

De största hindren är ofta mentala begränsningar och bristande planering. Många fastnar i det dagliga arbetet och glömmer sina större mål. Övervinn detta genom att schemalägga tid varje vecka för att arbeta mot dina bucket list-mål, precis som du planerar andra viktiga möten. Skapa också delmål och fira framgångar längs vägen.



ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.