Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så hamnade dejtingexperten Marie på Expressens löpsedel

13 augusti, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
[caption id="attachment_12038" align="alignright" width="271"]PR-kioskens Anna Fagerström intervjuar Marie Hagberg, dejtingexpert, om hur hon gjorde för att hamna på Expressens löpsedel i somras. Marie Hagberg, dejtingexpert, om hur hon gjorde för att hamna på Expressens löpsedel i somras.[/caption]

Marie Hagberg har haft en mycket bra sommar.

En av anledningarna: Löpsedeln här intill. Den gör nämligen – rakt av – reklam för hennes företag, och den tapetserades över hela landet i mitten av juni.

Här intervjuar jag henne om hur hon lyckades med det.


Expressens löpsedel med texten ”7 sätt för dig att göra singelsuccé på nätet” fick först dejtingkonsulten Marie Hagberg att tappa hakan. Jodå, hon visste att hon blivit intervjuad av en journalist från Expressen och att det troligen skulle bli en artikel i tidningen.

– Men att det skulle bli löpsedeln, det kom som en total överraskning, säger hon.
  • Hur gjorde du för att hamna på löpet?

– Expressen ringde helt enkelt upp mig för en intervju.

Men att journalisten valde att ringa just till henne – det är ingen slump. Marie Hagberg har skrivit flera böcker om att dejta, och konsekvent arbetat med att marknadsföra böckerna, och sig själv som dejtingexpert, med hjälp av PR.

– Det ligger åratal av jobb bakom. Det tar tid att slå igenom, säger hon.

Hennes regelbundna PR-arbete har också resulterat i att hon finns med på flera tidningars listor över experter.

– Om de vill prata med någon om dejting, ringer de helt enkelt till mig, säger hon.

Marie Hagberg har genom åren varit med i otaliga artiklar i mängder av tidningar – något som gett henne och hennes böcker om dejting ovärderlig marknadsföring. Men hon har aldrig tidigare ”toppat” löpsedeln på en kvällstidning.
  • Hur kändes det att se sin egen bild tapetserad över hela landet?

– Det var jätteskoj! Flera hörde av sig via Facebook och berättade att de hade sett den. Jag tycker inte om att bli igenkänd, men på bilden är jag så stylad att nästan ingen gör det ändå.
  • Vilka vägar använder du för att fortsätta sprida artikeln och löpsedeln?

– Dels berättade jag det i alla mina ”vanliga” kanaler – bland annat nyhetsbrev, på Facebooksidan för Hjälp en journalist, på Linkedinsidan för Hjälp en journalist. Dels ska jag nu låta trycka upp ett häfte med PR-tips där jag ska ta med bilden. Och om jag hade haft ett kontor hade jag spikat upp bilden där.
  • Vad har publiceringen lett till, affärsmässigt sett, så här långt?

– Det var flera som hörde av sig efteråt och ville anlita mig. Det blev också fler intervjuer i andra tidningar såsom Aftonbladet och IDG.

Marie Hagberg driver också webbtjänsten Hjälp en journalist, där journalister efterlyser spännande och intressanta personer att skriva om, och företagare och andra som vill bli omskrivna hör av sig till journalisterna. Marie Hagberg har sitt nästa PR-mål klart för sig:

– Nu ska jag försöka satsa på att bli omskriven i fler tidningar, men om Hjälp en journalist istället.

(Även publicerad på prkiosken.se)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.