Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så hittar du rätt affärsängel

20 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Affärsängel

Foto: Funderar du på att kontakta en affärsängel. Foto: Getty Images

Många entreprenörer drömmer om extra kapital till företaget. Men hur skaffar man en affärs­ängel – och hur ser samarbetet ut? Jo, genom noggranna förberedelser, bland annat!

Slarvar man med sitt förarbete kan man grusa alla förhoppningar om extra kapital. Det menar Annette Melander Berg, ansvarig för tillväxtkapital på Connect Sverige Region Syd, och delar med sig av sina bästa tips.

– Som entreprenör behöver man tänka igenom vad man behöver kapital till, hur mycket, och vilken kompetens man behöver. Vet man det är det lättare att hitta rätt affärsängel. Det gäller också att göra research. Vilken typ av ängel skulle kunna vara intresserad av det bolag du driver? Är ditt bolag och ditt ”erbjudande” till affärsängeln tillräckligt attraktivt?

Hur får man kontakt?

– För att komma i kontakt med affärsänglar kan man till exempel söka sig till olika affärsängelnätverk, som både kan vara breda och ha en specifik inriktning på bolag de investerar i. Man kan också kontakta acceleratorer och inkubatorer, de brukar ha bra kontakt med affärsänglar. Ett annat tips är att inventera sitt eget nätverk, till exempel via Linkedin, och att nätverka aktivt i rätt sammanhang. Många affärsänglar har själva drivit företag och sålt, och har en drivkraft att vara med och bygga upp nya företag. Fundera på var du kan hitta den typen av personer med en kompetens som passar det du söker.

Vem bör ha en affärsängel?

– Bolag som vill och kan växa. Man ska ha en så kallad skalbar affär, vilket betyder att marknaden är tillräckligt stor och att ditt företag kan växa på den marknaden på ett effektivt sätt. Tjänsten eller produkten ska också skapa tydliga konkurrensfördelar på den marknad där man vill finnas. Man behöver ha en klar målbild för sitt företag, veta vad man behöver externt kapital till samt hur en investerare ska kunna få avkastning på sin investering.

Hur inleder man ettsamarbete?

– Precis som med andra relationer byggs det upp över tid. Ofta behöver entreprenör och ängel träffas flera gånger och lära känna varandra innan man kan bestämma sig för att samarbeta. Men en bra start är att få chans att pitcha sin affärsidé för affärsängeln. Affärsängelnätverken ordnar ofta pitchar där änglar och entreprenörer möts.

Vilka är era viktigaste tips för ett bra samarbete?

– Det är viktigt att vara tydlig och ärlig med sina förväntningar från början. Vad vill du som entreprenör och vad vill ängeln? Finns det andra ägare gäller det verkligen att synka. En ängel kanske har en bild av att han eller hon vill kunna göra en så kallad exit efter tre år. Stämmer det med entreprenörens bild av det framtida samarbetet? Hur aktiv vill ängeln vara? Vill han eller hon ha en styrelseplats? Transparens och en bra kommunikation är viktiga ingredienser, för det kommer med stor sannolikhet att inträffa många saker längs med vägen i ett ungt bolag som vill växa snabbt

Process i sju steg

  1. Första kontakt mellan bolag och affärsängelnätverk
  2. Möte där man diskuterar huruvida bolaget är skalbart samt har viljan att växa och ta in externt kapital.
  3. Vid intresse får entreprenören en mentor eller en ängel som coach.
  4. Pitch inför panel.
  5. Feedback och möjlighet att vässa idén.
  6. Ny kvalificeringspitch, typ ”genrep”.
  7. Klarar man genrepet väntar investeringsträff eller speedpitch för ängelnätverket.

LÄS OCKSÅ: Kan du få banklån?


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.