Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så kan du öka möjligheten att göra affär

22 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Måndag, äntligen måndag och det är dags att ha det så efterlängtade mötet med säljteamet. Ett möte som brukar handla om att berätta vilka affärer vi gjort, kanske vilka affärer som mot all förmodan inte blev av. Sedan det hetaste av allt, hur många möten gjorde vi föregående vecka och hur många möten vi skall göra denna och kommande vecka.För att piffa upp det hela har vi idag bjudit in en kollega från konsultavdelningen som skall berätta om vår nya supermoderna produkt som vi skall försöka sälja så mycket som möjligt av.Lycka nu till så ses vi om en vecka, full fart framåt.

Kanske lite överdrivet men när jag tittar tillbaka på mina 16 år inom B2B försäljning så är det nästan så här det sett ut och det brukar inte vara någon klang och jubelföreställning eftersom allt vill komma igång med veckan och helt enkelt börja sälja.

På vilket sätt skulle dessa möten kunna bli intressantare och mer lärorika tycker ni?

För väldigt länge sedan när jag gick i grundskolan så hade vi något som kallades roliga timmen. En timma som alla såg fram emot och där vi alla vid något tillfälle skulle berätta en historia för de andra klasskamraterna. Mycket uppskattat och jag minns dessa timmar med glädje.

Ni får ursäkta men jag vill inte påstå att jag minns mina möten med alla de säljteam jag deltagit i på samma sätt och det är ju inte meningen heller men nog kunde de varit roligare.

Jag tror att om vi gjorde dessa möten lite mer intressanta så skulle slutprodukten bli något helt annat. Vi skulle t ex kunna använda en del av dessa möten till att utbilda varandra, dela med oss av vår erfarenhet så att vi är bättre rustade för olika situationer i möten med våra potentiella kunder.

Ett sätt att utbilda varandra skulle kunna vara att berätta en historia från verkligheten och som i sin tur alla säljare skulle kunna använda för att bygga förtroende i sina säljmöten med potentiella kunder.

Jag tror att potentiella köpare vill höra berättelser från säljare om hur andra kunder använder de produkter eller tjänster det aktuella företaget säljer. Hur använda dessa produkter och tjänster för att lösa olika utmaningar eller ännu bättre hur de löste utmaningar som de innan de träffade säljaren inte visste att de hade.

Hur många av er och era kollegor skulle ni säga har en variation av historier att berätta för era potentiella kunder om just det jag säger ovan?

Min erfarenhet säger att de som har en förmåga att berätta en historia har större möjlighet att göra affärer än de som enbart kallpratar och talar om hur funktionaliteten är på deras produkt eller hur exempelvis deras aktiviteter kring att bygga team går till.

Varje affär ert företag gör är en berättelse. En kund som använt era produkter eller tjänster för att förbättra sin affär kan göras till en berättelse som du i din tur kan berätta för dina potentiella kunder.

Vi talar inte om en berättelser som tar 45 minuter att berätta utan som kan ta allt mellan 1-3 minuter. Det viktiga är att den är relevant och att just den potentiella kunden du sitter mitt emot kan relatera till den och känna igen sig själv i just den situationen.

Det är en utmaning att börja berätta historier istället för prestanda och funktion på en produkt eller tjänst men tänk bara när era kunder börjar berätta er historia för deras kunder och kollegor. Om vi lyckas komma så långt att kunder i sin tur berättar er historia, ja då har vi lyckats skapa en mycket starkt säljkanal.

Satt själv nu på förmiddagen och lyssnade på en sådan historia och förtroende för den leverantören är numera högt, avsevärt mycket högre än vad det var när jag vaknade i morse och det tack vara att en person i mitt nätverk berättade en historia som var relevant och som jag kunde känna igen mig i.

Ett sätt att skapa en bank av bra historier är att ta del av dina kollegors historier och vad kunde vara ett bättre ställe att göra detta på än dessa säljmöten ni har varje eller kanske varannan vecka.

Berätta historier för varandra, hur ni vann olika affärer, vad var utmaningarna och hur lyckades ni tar er runt dessa utmaningar och vad blev resultatet för era kunder.

Detta kan vara ett sätt att lära sig att förstå olika typer av branscher men det är även ett bra sätt att lära sig hur olika typer av funktioner resonerar.

När dessa historier sitter så kan ni förmedla dem i såväl olika sociala kanaler som i fysiska möten med potentiella kunder, det viktiga är att de är relevanta och igenkännande.

Om ni önskar diskutera hur just ni kan bygga denna typ av historier och integrera dem i er säljprocess är ni välkomna att skicka ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller slå en signal på 073-661 09 12 så tar vi en förutsättningslös diskussion.

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.