Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så kan du öka möjligheten att göra affär

22 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Måndag, äntligen måndag och det är dags att ha det så efterlängtade mötet med säljteamet. Ett möte som brukar handla om att berätta vilka affärer vi gjort, kanske vilka affärer som mot all förmodan inte blev av. Sedan det hetaste av allt, hur många möten gjorde vi föregående vecka och hur många möten vi skall göra denna och kommande vecka.För att piffa upp det hela har vi idag bjudit in en kollega från konsultavdelningen som skall berätta om vår nya supermoderna produkt som vi skall försöka sälja så mycket som möjligt av.Lycka nu till så ses vi om en vecka, full fart framåt.

Kanske lite överdrivet men när jag tittar tillbaka på mina 16 år inom B2B försäljning så är det nästan så här det sett ut och det brukar inte vara någon klang och jubelföreställning eftersom allt vill komma igång med veckan och helt enkelt börja sälja.

På vilket sätt skulle dessa möten kunna bli intressantare och mer lärorika tycker ni?

För väldigt länge sedan när jag gick i grundskolan så hade vi något som kallades roliga timmen. En timma som alla såg fram emot och där vi alla vid något tillfälle skulle berätta en historia för de andra klasskamraterna. Mycket uppskattat och jag minns dessa timmar med glädje.

Ni får ursäkta men jag vill inte påstå att jag minns mina möten med alla de säljteam jag deltagit i på samma sätt och det är ju inte meningen heller men nog kunde de varit roligare.

Jag tror att om vi gjorde dessa möten lite mer intressanta så skulle slutprodukten bli något helt annat. Vi skulle t ex kunna använda en del av dessa möten till att utbilda varandra, dela med oss av vår erfarenhet så att vi är bättre rustade för olika situationer i möten med våra potentiella kunder.

Ett sätt att utbilda varandra skulle kunna vara att berätta en historia från verkligheten och som i sin tur alla säljare skulle kunna använda för att bygga förtroende i sina säljmöten med potentiella kunder.

Jag tror att potentiella köpare vill höra berättelser från säljare om hur andra kunder använder de produkter eller tjänster det aktuella företaget säljer. Hur använda dessa produkter och tjänster för att lösa olika utmaningar eller ännu bättre hur de löste utmaningar som de innan de träffade säljaren inte visste att de hade.

Hur många av er och era kollegor skulle ni säga har en variation av historier att berätta för era potentiella kunder om just det jag säger ovan?

Min erfarenhet säger att de som har en förmåga att berätta en historia har större möjlighet att göra affärer än de som enbart kallpratar och talar om hur funktionaliteten är på deras produkt eller hur exempelvis deras aktiviteter kring att bygga team går till.

Varje affär ert företag gör är en berättelse. En kund som använt era produkter eller tjänster för att förbättra sin affär kan göras till en berättelse som du i din tur kan berätta för dina potentiella kunder.

Vi talar inte om en berättelser som tar 45 minuter att berätta utan som kan ta allt mellan 1-3 minuter. Det viktiga är att den är relevant och att just den potentiella kunden du sitter mitt emot kan relatera till den och känna igen sig själv i just den situationen.

Det är en utmaning att börja berätta historier istället för prestanda och funktion på en produkt eller tjänst men tänk bara när era kunder börjar berätta er historia för deras kunder och kollegor. Om vi lyckas komma så långt att kunder i sin tur berättar er historia, ja då har vi lyckats skapa en mycket starkt säljkanal.

Satt själv nu på förmiddagen och lyssnade på en sådan historia och förtroende för den leverantören är numera högt, avsevärt mycket högre än vad det var när jag vaknade i morse och det tack vara att en person i mitt nätverk berättade en historia som var relevant och som jag kunde känna igen mig i.

Ett sätt att skapa en bank av bra historier är att ta del av dina kollegors historier och vad kunde vara ett bättre ställe att göra detta på än dessa säljmöten ni har varje eller kanske varannan vecka.

Berätta historier för varandra, hur ni vann olika affärer, vad var utmaningarna och hur lyckades ni tar er runt dessa utmaningar och vad blev resultatet för era kunder.

Detta kan vara ett sätt att lära sig att förstå olika typer av branscher men det är även ett bra sätt att lära sig hur olika typer av funktioner resonerar.

När dessa historier sitter så kan ni förmedla dem i såväl olika sociala kanaler som i fysiska möten med potentiella kunder, det viktiga är att de är relevanta och igenkännande.

Om ni önskar diskutera hur just ni kan bygga denna typ av historier och integrera dem i er säljprocess är ni välkomna att skicka ett mail till fredrik@fsteinholtz.se eller slå en signal på 073-661 09 12 så tar vi en förutsättningslös diskussion.

Lycka till med affärerna!

/Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.