Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Konsten att anlita underkonsulter

Genom att anlita och samarbeta med andra konsulter kan du ta större uppdrag och få fler kunder men ändå ha tid över till att tänka strategiskt, menar experten. Här är hennes råd.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 januari, 2018 Uppdaterades 28 mars, 2025 4 minuters läsning

Foto: Växa med underkonsulter. Foto: Getty Images

Det är flexibelt att ta hjälp av andra konsulter jämfört med att anställa. Med en resurs- och konsultstrategi kan du plocka in rätt kompetens och omfattning när det passar.

Dessutom kan det skapa ringar på vattnet, så att du själv blir anlitad som konsult av andra småföretagare, menar Marianne Olsson, konsultexpert och författare till bland annat "Konsultboken".

Det är bättre att komplettera än att konkurrera. Jag tror på samarbete, på att bygga allianser. Det kanske inte är samma konsult som bjuder upp nästa gång men om man sprider den mentaliteten och kulturen så tror jag det blir fler som vill samarbeta framöver.

När ska man ta in en konsult?

Så när är den gyllene tiden att ta in en konsult? Tidigare än du tror!

– Även om man teoretiskt har kompetensen själv att klara av uppgiften man lägger ut så kan man behöva avlastning för att få tid att koncentrera sig på det strategiska – så att man växer.

Lönsamhet och prissättning

Hur ska du då tänka kring din egen lönsamhet? Är du ute efter att anlita konsulter till specifika projekt handlar det oftast om att du fakturerar kund och sedan låter konsulten fakturera dig.

– Då är det du som bestämmer priset. För att alla ska vara nöjda måste man vara schysst. Det ska vara marknadsmässigt och man måste tänka långsiktigt. Nästa gång kanske det är din konsultkompis som äger kunden och då vill du ha en likvärdig prissättning och lönsamhet själv. Så skapa en win-win.

4 viktiga råd vid anlitande av underkonsulter:

  1. Hitta rätt personer. Gör en noggrann koll och ta referenser – och flera utöver de som konsulten själv anger
  2. Skriv alltid avtal. Tänk på att det är ditt företag som står som garant för jobbet mot kunden.
  3. Vårda ditt team. Ta dig tid att ordna after work eller andra gemensamma aktiviteter.
  4. Låt alla tjäna på det – även du. Glöm inte att du har ett större ansvar som kundansvarig.

Vanliga frågor om att arbeta med underkonsulter

(FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en underkonsult och hur fungerar samarbetet?

En underkonsult är en frilansare eller företagare som arbetar på uppdrag av en huvudkonsult, som i sin tur har direktkontakt med slutkunden. Samarbetet innebär att huvudkonsulten kan ta större uppdrag och erbjuda bredare kompetens, medan underkonsulten får tillgång till uppdrag utan att behöva hantera kundkontakt och projektledning.

När är rätt tidpunkt att anlita underkonsulter?

Du bör överväga att anlita underkonsulter tidigare än du kanske tror. Även om du har kompetensen själv kan det vara strategiskt klokt att ta in underkonsulter för att frigöra tid för affärsutveckling och strategiskt arbete. Det är särskilt relevant när du vill växa din verksamhet eller när du behöver specifik expertis för ett projekt.

Hur mycket provision är rimligt att ta som huvudkonsult?

En vanlig modell är att huvudkonsulten behåller cirka 10 procent av underkonsultens arvode. Detta täcker arbetet med att skapa affären och hantera kundkontakten. För större företag med starka varumärken kan provisionen vara högre. Ett tips är att specificera projektledning som en separat post i offerten till kund.

Hur hittar man bra underkonsulter att samarbeta med?

För att hitta rätt underkonsulter bör du: - Ta referenser, även utöver de som konsulten anger - Använd LinkedIn och Facebook för att kolla tidigare uppdrag - Kontakta tidigare kollegor och samarbetspartners - Säkerställ att kompetensen matchar projektets behov Det är viktigt att göra en grundlig utvärdering eftersom du som huvudkonsult står som garant mot kund.

Hur sätter man upp ett bra avtal med underkonsulter?

Ett bra avtal med underkonsulter bör alltid vara skriftligt och innehålla: - Tydlig ansvarsfördelning - Ersättningsnivåer och betalningsvillkor - Sekretessklausuler - Projektets omfattning och deadlines Detta skyddar både dig och underkonsulten, samt säkerställer en professionell relation.

Vilka fördelar finns det med att jobba som underkonsult?

Att jobba som underkonsult ger flera fördelar: - Tillgång till större projekt och kunder - Mindre tid behöver läggas på försäljning - Flexibelt arbetssätt - Möjlighet att fokusera på din kärnkompetens - Värdefulla nätverk och samarbeten Det kan också leda till fler uppdrag genom rekommendationer inom konsultnätverket.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.