Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Se upp! Konsumentanmälningarna ökar nu snabbt – så skyddar du dig

EBBA
Ebba Arnborg 12 augusti, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
arg kund dropshipping

Nu rapporterats om en markant ökning i antalet klagomål riktade mot vissa typer av verksamheter. Det handlar om tusentals ärenden till konsumentverket och ARN. Och det kan spilla över på seriösa aktörer. Men lugn, så här minskar du riskerna och gör kunderna trygga.

Anmälningar från missnöjda kunder ökar nu snabbt när det gäller vissa typer av e-handelsföretag, rapporterar SVT. Mellan 1 januari och 23 juli 2023 inkom 146 anmälningar mot dropshipping-företag till Konsumentverket. Under samma period i år låg siffran på 728.

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ser en kraftig ökning. Det handlar om tusentals ärenden.

Dropshipping innebär att en webbutik inte har egen tillverkning eller lagerhållning, utan stället beställer varor direkt från leverantören som i sin tur skickar varan direkt till kunden.

Främst handlar anmälningarna om webbutiker med en proffsig fasad som verkar svenska. De bygger en image på sociala medier och lyfter ofta fram att varorna är handgjorda i Sverige. Till och med finns en liten historia om tillverkaren. Men i själva verket skickas varorna direkt från fabriker i Kina.

Anmälningarna handlar om sena leveranser, uteblivna varor eller varor som inte motsvarar beskrivningen. Och företagen går sedan inte att kontakta.

Problemet är att du som seriös aktör kan drabbas om konsumenterna blir oroliga och drar sig för att handla online.

Så här kan du öka kundernas trygghet

För att bygga en framgångsrik och hållbar onlineverksamhet är det viktigt att fokusera på öppenhet och tillit. Här är några konkreta steg som kan hjälpa:

  1. Tydlig kommunikation om produktens ursprung
    Var transparent med varifrån produkterna skickas. Detta inkluderar att tydligt informera om eventuell dropshipping, där produkterna skickas direkt från tillverkaren till kunden.
  2. Realistiska leveranstider
    Ange alltid en realistisk uppskattning av leveranstider och uppdatera denna information om det sker förändringar. Det minskar frustrationen hos kunderna och bygger långsiktig tillit.
  3. Robust kundtjänst
    Investera i en tillgänglig och effektiv kundtjänst. Säkerställ att det finns flera kanaler genom vilka kunder kan nå ut till dig, och att dessa kanaler är bemannade med kunnig personal.
  4. Tydliga villkor och enkel returprocess
    Se till att dina köpvillkor är lätta att förstå och att information om returer och garantier är lättillgänglig. En smidig returprocess gör kunden mer benägen att handla av dig igen.
  5. Kundrecensioner och omdömen
    Uppmuntra till feedback och var öppen med kundrecensioner på din webbplats. Det visar att du värderar kundens åsikter och strävar efter att förbättra din service.
  6. Säkra betalningsalternativ
    Erbjud flera säkra och välkända betalningsalternativ. Det ger kunderna en känsla av säkerhet och minskar risken för transaktionsrelaterade problem.

Läs fler tips om e-handel här



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.