Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Skriva sökoptimerade och säljande texter – så gör du

Pernilla Säfström 25 februari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Sa¨ljande texter

Foto: Sa¨ljande texter

I den här guiden går vi igenom hur du med enkla metoder kan skriva säljande texter för webben.

Att kunna skriva sökoptimerade och säljande texter kan hjälpa dig att nå fram med ditt budskap till din målgrupp. Vad innebär då en säljande text? Det säljande texter har gemensamt är att de vänder sig till läsaren, de har en lockande rubrik och fångar sedan in läsaren snabbt redan i början av texten. Säljande texter innehåller även relevanta nyckelord och punktlistor och/eller faktarutor.

I den här guiden visar vi stegen till säljande texter:

  • Målgruppsanpassa dina texter.
  • Hur texter blir lästa på webben.
  • Läsbarhet och konsten att skriva kortfattat.
  • Hur du väcker läsarnas intresse.
  • Skriva bra rubriker och ingresser.
  • Metoder för att lyfta fram information.

Målgruppsanpassa dina texter

Vem som ska läsa den text du skriver är något du måste ha klart för dig innan du börjar. Gör en enklare målgruppsanalys, det vill säga ta reda på mer om målgruppens behov och önskemål eller gör lite omvärldsbevakning på liknande ställen.

Hur texter blir lästa på webben

För att en text på webben ska bli läst måste den vara tydlig, enkel och lätt att ta till sig. Huvudsaken är förstås att ha en tillräckligt intressant text som ger läsarna den information eller upplevelse de vill ha. Fångas läsarens intresse kan de börja läsa mer noggrant. Du har inte lång tid på dig att övertyga läsaren om att stanna kvar och läsa artikeln, om besökaren inte upptäcker något intressant inom tre-fyra sekunder är det för sent och besökaren letar sig vidare. Detta innebär att:

  • Det viktigaste innehållet måste framgå av de två första styckena.
  • Nyckelordet måste stå tidigt i rubriker, punkter i en lista och liknande.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO är en hel vetenskap som handlar om att få texter att hamna högt i sökmotorernas träffindex. Fundera först på vilka sökord som dina läsare kan tänkas använda och försök få med dem i rubriken. Använd dig sedan löpande av dina nyckelord i texten, men se upp för överanvändning som tvärtom kan få negativa konsekvenser då det straffas i googles ranking.

Verktyg för sökmotoroptimering

Det finns även olika verktyg som hjälper dig att sökoptimera texter eller att testa läsbarheten. Yoast är ett sådant verktyg, en tilläggsmodul till exempelvis Wordpress. Om du använder dig av artiklar eller bloggar för att nå ut med ditt budskap kan det vara värt att investera i ett sådant verktyg.

Google har även en sökordsplanerare (Google Adwords Keyword Planner) där du kan testa dina rubrikord och få tips på människor oftast söker på.

Läsbarhet och konsten att skriva kortfattat

Textens läsbarhet handlar främst om att ha tillräckligt många övergångsord, men att undvika för många passiva meningar. Konsten att skriva kortfattat handlar inte om att skriva texter som är så korta som möjligt, utan snarare om att texten ska ”säga allt som behöver sägas med så få ord som möjligt för att göra det tydligt”. För att få säljande texter placerar du det viktigaste först och skriver så kortfattat du kan utan att tappa mening och tydlighet. Du kan förmodligen stryka mycket mer än du tror i dina texter. Utgå alltid från läsaren.

Hur du väcker läsarnas intresse

Bra rubriker och ingresser = a och o i säljande texter

Rubriken ska locka till klick och merläsning. En del av rubriken ska tydligt berätta vad texten handlar om och den andra delen ska ha en tydlig “Call to action”. Rubriken behöver inte berätta allt, utan får gärna skapa en “jag vill veta mer-känsla”. Rubriken ska också innehålla det sökord som texten främst handlar om.

Tips för bra rubriksättning

  1. Var kortfattad! En rubrik ska inte vara mer än 70 tecken lång för att hamna högt i sökmotorerna.
  2. Leverera! Det du påstår i rubriken måste hålla.
  3. Var hellre tydlig än rolig.
  4. Lägg in nyckelord i början.
  5. Använd siffror, gärna ojämna då de lockar mer.
  6. Igenkänning. Använd ord som läsaren känner igen och kan identifiera.
  7. Värdeord. Använd värdeladdade ord med viss måtta.

Ingressen ska i normalfallet vara tre meningar lång och berätta vad man kan förvänta sig av texten och varför man ska läsa den. Använd dig gärna av "omvänd pyramid", EN berättarteknik inom främst nyhetsjournalistik som innebär att det viktigaste berättas först och övrig information följer i fallande viktighetsordning.

Mellanrubriker är ett bra sätt att lyfta fram information. De är även väldigt viktiga för SEO och för att texten ska bli enkel att läsa.

Metoder för att lyfta fram information

Utöver bra rubriksättning och mellanrubriker kan du med fördel använda dig av:

  • punktlistor
  • citat
  • faktarutor
  • bilder
  • fetstil
  • nytt stycke vid ny tanke

Lycka till och glöm inte att sätta läsaren i centrum!

Mer lust att skriva?

Då rekommenderar vi vår gudie: Skriva en egen bok – här är checklistan du behöver!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.