Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Marknadsföring & PR

Skriva sökoptimerade och säljande texter – så gör du

Pernilla Säfström 25 februari, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Sa¨ljande texter

Foto: Sa¨ljande texter

I den här guiden går vi igenom hur du med enkla metoder kan skriva säljande texter för webben.

Att kunna skriva sökoptimerade och säljande texter kan hjälpa dig att nå fram med ditt budskap till din målgrupp. Vad innebär då en säljande text? Det säljande texter har gemensamt är att de vänder sig till läsaren, de har en lockande rubrik och fångar sedan in läsaren snabbt redan i början av texten. Säljande texter innehåller även relevanta nyckelord och punktlistor och/eller faktarutor.

I den här guiden visar vi stegen till säljande texter:

  • Målgruppsanpassa dina texter.
  • Hur texter blir lästa på webben.
  • Läsbarhet och konsten att skriva kortfattat.
  • Hur du väcker läsarnas intresse.
  • Skriva bra rubriker och ingresser.
  • Metoder för att lyfta fram information.

Målgruppsanpassa dina texter

Vem som ska läsa den text du skriver är något du måste ha klart för dig innan du börjar. Gör en enklare målgruppsanalys, det vill säga ta reda på mer om målgruppens behov och önskemål eller gör lite omvärldsbevakning på liknande ställen.

Hur texter blir lästa på webben

För att en text på webben ska bli läst måste den vara tydlig, enkel och lätt att ta till sig. Huvudsaken är förstås att ha en tillräckligt intressant text som ger läsarna den information eller upplevelse de vill ha. Fångas läsarens intresse kan de börja läsa mer noggrant. Du har inte lång tid på dig att övertyga läsaren om att stanna kvar och läsa artikeln, om besökaren inte upptäcker något intressant inom tre-fyra sekunder är det för sent och besökaren letar sig vidare. Detta innebär att:

  • Det viktigaste innehållet måste framgå av de två första styckena.
  • Nyckelordet måste stå tidigt i rubriker, punkter i en lista och liknande.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO är en hel vetenskap som handlar om att få texter att hamna högt i sökmotorernas träffindex. Fundera först på vilka sökord som dina läsare kan tänkas använda och försök få med dem i rubriken. Använd dig sedan löpande av dina nyckelord i texten, men se upp för överanvändning som tvärtom kan få negativa konsekvenser då det straffas i googles ranking.

Verktyg för sökmotoroptimering

Det finns även olika verktyg som hjälper dig att sökoptimera texter eller att testa läsbarheten. Yoast är ett sådant verktyg, en tilläggsmodul till exempelvis Wordpress. Om du använder dig av artiklar eller bloggar för att nå ut med ditt budskap kan det vara värt att investera i ett sådant verktyg.

Google har även en sökordsplanerare (Google Adwords Keyword Planner) där du kan testa dina rubrikord och få tips på människor oftast söker på.

Läsbarhet och konsten att skriva kortfattat

Textens läsbarhet handlar främst om att ha tillräckligt många övergångsord, men att undvika för många passiva meningar. Konsten att skriva kortfattat handlar inte om att skriva texter som är så korta som möjligt, utan snarare om att texten ska ”säga allt som behöver sägas med så få ord som möjligt för att göra det tydligt”. För att få säljande texter placerar du det viktigaste först och skriver så kortfattat du kan utan att tappa mening och tydlighet. Du kan förmodligen stryka mycket mer än du tror i dina texter. Utgå alltid från läsaren.

Hur du väcker läsarnas intresse

Bra rubriker och ingresser = a och o i säljande texter

Rubriken ska locka till klick och merläsning. En del av rubriken ska tydligt berätta vad texten handlar om och den andra delen ska ha en tydlig “Call to action”. Rubriken behöver inte berätta allt, utan får gärna skapa en “jag vill veta mer-känsla”. Rubriken ska också innehålla det sökord som texten främst handlar om.

Tips för bra rubriksättning

  1. Var kortfattad! En rubrik ska inte vara mer än 70 tecken lång för att hamna högt i sökmotorerna.
  2. Leverera! Det du påstår i rubriken måste hålla.
  3. Var hellre tydlig än rolig.
  4. Lägg in nyckelord i början.
  5. Använd siffror, gärna ojämna då de lockar mer.
  6. Igenkänning. Använd ord som läsaren känner igen och kan identifiera.
  7. Värdeord. Använd värdeladdade ord med viss måtta.

Ingressen ska i normalfallet vara tre meningar lång och berätta vad man kan förvänta sig av texten och varför man ska läsa den. Använd dig gärna av "omvänd pyramid", EN berättarteknik inom främst nyhetsjournalistik som innebär att det viktigaste berättas först och övrig information följer i fallande viktighetsordning.

Mellanrubriker är ett bra sätt att lyfta fram information. De är även väldigt viktiga för SEO och för att texten ska bli enkel att läsa.

Metoder för att lyfta fram information

Utöver bra rubriksättning och mellanrubriker kan du med fördel använda dig av:

  • punktlistor
  • citat
  • faktarutor
  • bilder
  • fetstil
  • nytt stycke vid ny tanke

Lycka till och glöm inte att sätta läsaren i centrum!

Mer lust att skriva?

Då rekommenderar vi vår gudie: Skriva en egen bok – här är checklistan du behöver!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.