Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Driva Eget

Småföretagare – här är önskelistan från dina kunder under corona

Sponsrad artikel 15 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Det är dyrare att handla hos småföretag, tycker svenskarna. Trots det vill en majoritet ha fler småföretagare i sitt område, och planerar att öka sin konsumtion hos små företag. Här är kundernas önskelista på vad du som småföretagare ska tänka på under corona och efter.

Vad är viktigast – pris eller personlig service? Vilka faktorer uppskattar kunderna mest hos små företag kontra större aktörer? Och hur viktigt är det att erbjuda e-handel?

Undersökningsinstitutet Ipsos har på uppdrag av Visa – ett av världens största nätverk för betalningar – undersökt hur småföretagare har påverkats av coronapandemin.

En rad intressant fakta om vad kunderna önskar från småföretagare kommer fram, som till exempel:

  • Vad kunderna önskar allra mest från sina lokala småföretagare.
  • Hur viktigt det är att erbjuda en e-handelsmöjlighet.
  • Hur kontanter minskar och hur viktiga digitala betalsätt är.

Innan du läser de viktigaste insikterna från undersökningen, får du gärna spana in Visas initiativ Företagshjälpen. Här hittar du användbara tips och verktyg för att du som småföretagare ska utveckla din digitala affär.

Så många vill aktivt stötta småföretagare

Undersökningen visar att tre av fyra svenskar aktivt väljer att stötta småföretagare under coronapandemin, och hela 50 procent blir gladare av att handla hos små företag. 55 procent uppger att de uppskattar att handla från småföretagare jämfört med att handla från större företag.

– Småföretagen är ryggraden i Sveriges ekonomi – de skapar jobb, främjar innovation och får de ekonomiska hjulen att snurra i vårt samhälle. Det är väldigt glädjande att se att svenska folket i den tuffa tid som nu råder gör vad de kan för att ge stöd till småföretagare. Det är viktigt att vi hjälps åt, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa.

Så här kan du stötta småföretagare lokalt

Det finns många sätta att stötta lokala småföretagare i just din stad.
Här är några enkla exempel:

  • Visst är det bra att stötta din lokala matbutik, men du kan lika gärna stötta din lokala restaurang genom att köpa hämtmat. På köpet får du mer tid över.
  • Glöm inte bort att stötta dina lokala favoriter digitalt. Genom att följa dem på sociala medier, dela deras inlägg och gilla deras erbjudanden (och använda dem förstås) kan du göra stor skillnad för ett litet företag. Ju fler som gillar och delar, desto fler når din lokala favorit ut till.
  • Det finns många lokala småföretagare som erbjuder hemleverans eller avhämtning. Ett bra exempel är de Reko-ringar som numera finns i många svenska kommuner, där du beställer på nätet och hämtar upp dina varor på en bestämd tidpunkt. Detta blir en direktlänk mellan lokala matproducenter och kunderna utan mellanhänder, och du som kund får träffa de som odlar och föder upp din mat personligen. Ofta finns smarta digitala betalsätt som gör affären smidig.

Småföretagare gör det lättare att handla hållbart

Är det mer hållbart att handla lokalt av en småföretagare? Det går förstås inte att säga generellt, men ofta minskar transporterna. Dessutom känns det bra, menar undersökningen. 4 av 10 svenskar (41%) säger att småföretagen gör det lättare att handla hållbart.

Så här kan du som småföretagare bli ännu mer hållbar

Kunderna uppskattar alltså att handla lokalt och att handla hållbart. Samtidigt anser 62 procent att småföretag är dyrare än större företag. Därför behöver du som småföretagare hitta smarta sätt att skapa en mer hållbar produktion, service och försäljning, utan att priset stiger för mycket. Det är en utmaning när kvantiteten är mindre.

Här är några exempel på vad småföretagare kan göra för att ställa om till en mer hållbar produktion:

  • Använda förnyelsebar energi. Idag kostar det inte mycket mer än “vanlig energi”, och företaget kan använda det som ett säljargument.
  • Utsläppen kan minskas genom att effektivisera resor, ha flera digitala möten och automatisk avstängning av elektronik utanför arbetstid.
  • Ett annat smart sätt att arbeta hållbart är rätt betalsätt och leveransalternativ. I coronatider sköter många småföretagare betalningarna digitalt, och går ofta ihop med andra lokala aktörer för gemensamma transporter. Det spar både pengar, tid och miljö. Ett annat smart sätt är upphämtningsplatser på speciella tider.

Tips! Här kan du se tre videos där kunder berättar varför de vill välja lokala småföretagare.

Minskningen av kontanter fortsätter

En av fem svenskar har minskat sin användning av kontanter under corona. Av dessa tror varannan att detta kommer att hålla i sig även efter pandemin. Hälften av svenskarna som inte använder kontanter idag, gjorde det innan coronapandemin. Speciellt i äldre åldersgrupper syns ett tydligt mönster av minskad kontanthantering.

För dig som småföretagare är detta viktiga insikter. Hur kan du erbjuda digitala betalningssätt till dina kunder?

Tips! På Visas portal Företagshjälpen hittar du fler tips om hur du kan öka möjligheterna att sälja på nätet och hitta rätt betalningslösningar.

Äldre är mer positiva till småföretagare

80 procent av svenskarna är positiva till fler småföretagare i sitt närområde. Faktiskt är äldre åldersgrupper än mer positiva, andelen är högre ju äldre åldersgruppen är.

Här är kunderna önskelista till småföretagare

Vad önskar då kunderna från lokala småföretagare. Det finns en lång lista, men här är några av de viktigaste punkterna.

  • 60 procent anger att personlig service är det viktigaste när de handlar hos en småföretagare.
  • Konkurrenskraftiga priser är också viktigt, hela 56 procent anger det som en avgörande faktor.
  • Gedigen kunskap kan också vara avgörande, hela 47 procent anger det som en av de viktigaste faktorerna.

Personlig service och gedigen kunskap blir viktigare ju äldre åldersgruppen är.  Och fler män än kvinnor tycker att personlig service är viktigt – 67 procent av männen jämfört med 53 procent av kvinnorna.

Hur har corona påverkat fysisk och digital försäljning?

Förskjutningen mot en mer digital försäljning har fortsatt att öka under coronapandemin. Hela 48 procent av svenskarna har spenderat mer online. Dock har det inte påverkat den totala konsumtionen, vilket innebär att den fysiska handeln minskat. 25 procent anger att de kommer att handla mer online efter pandemin än innan.

  • 9 av 10 svenskar shoppade online under 2020.
  • 3 av 4 svenskar över 75 år shoppade online under 2020.
  • 1 av 4 svenskar anser att småföretagare behöver erbjuda en e-handelsmöjlighet.


Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.

* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.

Advertisement


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.