Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Småföretagarna som stoppar HIV – i Musikhjälpen

12 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Förra veckan gick årets Musikhjälpen av stapeln. I år gick insamlingen till att stoppa spridningen av HIV. Flera småföretag drog sitt strå till stacken. Genom att fotografera julbilder, skänka pengar och auktionera ut sig själva. Och fick marknadsföring på köpet. Möt några av dem här.musikhjalpen_lisbetINSAMLING: Lisbet och Madeleine fotograferar julbilder
Lisbet Spörndly är fotograf i Uppsala, där Musikhjälpen i år går av stapeln. Tillsammans med inredaren Madeleine Gesar har hon byggt upp ett vinterlandskap i sin blivande studio i garaget, med stjärnor, en räv och en uggla.

I mitten står en guldsoffa där du kan slå dig ner och bli fotograferad, och få en högupplöst bild via mejl – för 150 kronor. Och hittills har de redan samlat ihop nästan 9000 kronor.

En succé Lisbet inte vågat hoppas på.
– Jag sa till min man innan att tio av mina vänner kan jag alltid tvinga hit. Men det har varit ett sådant enormt gensvar. Jag tror att vi kommer att få ihop närmare 11 000 kronor, kanske mer, säger Lisbet.

Flera andra småföretagare har också hakat på initiativet. Lina Börjesson som har formgivit bocken Bo som står inne i själva Musikhjälpen-buren och signeras av alla gäster var den första som satt i soffan – med den osignerade bocken. Att hon sedan la ut bilden på Facebook gav extra uppmärksamhet.
– Det är toppen att vi kan hjälpas åt med marknadsföring utan att det behöver kosta en krona, tack vare sociala medier, säger Lisbet.

Drivkraften är att samla in pengar till HIV-drabbade.
– Jag känner starkt att det är en viktig fråga. Jag har fem barn själv, och det är många barn som drabbas, själva eller för att deras föräldrar blir sjuka. Det är fruktansvärt hur folk blir behandlade som har det. Jag känner att som medmänniska vill jag göra någonting, säger Lisbet.

Att det skulle bli bra marknadsföring för henne själv, var ingenting Lisbet reflekterade över innan.
– Jag hade inte alls det i åtanke! Men jag har förstått nu att det kan ge även den effekten. Flera har sagt att de kommer att komma tillbaka och fotografera sig igen i framtiden, och att de ska skicka bilden som julkort, vilket sprider mitt varumärke, säger Lisbet.

Lisbet uppmanar fler att haka på Musikhjälpen med egna initiativ.
– Använda dig av det du kan, det behöver inte vara svårare än så, säger hon.

Läs mer om Lisbets och Madeleines initiativ här!musikhjalpen_ingerAUKTION: Årets coach Inger auktionerar ut sig själv
Inger Eriksson är utsedd till årets coach 2014 och driver Framgångsbyrån STHLM. I Musikhjälpen auktionerar hon ut ett coachpaket med tre samtal.

– Framgångsbyråns devis är att göra skillnad – och det är Musikhjälpens också så jag gillar hela initiativet. Det lirar med våra värderingar och det är kul att vara med och bidra, säger hon.

Auktionen har legat ute sedan i onsdags och har i skrivande stund redan fått 29 bud.
– Jag har valt att marknadsföra auktionen i sociala medier, och har fått fin skjuts av folk i mitt nätverk.

För Inger är att bidra en kombination av att vilja stödja Musikhjälpen och att bygga sitt varumärke. Hon tycker att andra småföretagare bör göra liknande satsningar.
– Absolut, men var selektiv. Gå tillbaka till din varumärkesgrund – vad är mina värderingar, vad står jag och mitt företag för och välj att stödja något som passar.

Det behöver inte vara just Musikhjälpen.
– Välj ut något som du talar om att du stöttar till exempel. Eller att du varje år håller en inspirationsföreläsning för någon välgörenhet.

Lägg ett bud – här hittar du auktionen!musikhjalpen_ulrikaSKÄNKT PENGAR: Ulrika och Marlene utmanar andra företag
Ulrika Lingslunde är mötesstrateg och driver tillsammans med Marlene Wåhlstedt  det nystartade företaget Häxan & Fyren.

De har skänkt 100 kronor till Musikhjälpen med en uppmaning till alla nystartade företag: ”gör som vi - skänk en slant till Musikhjälpen. Ditt bidrag har betydelse!”
– Vi tycker att det är jätteviktigt i den priviligierade situationen vi befinner oss i att hjälpa andra på de sätt vi kan. Det är så vi jobbar. Vi vill påverka i det lilla och det stora. Och vill gärna uppmana andra att göra samma sak, berättar Ulrika.

Hon menar att initiativet kanske också bygger deras varumärke, men att det inte är syftet.
– Det här representerar de vi är och det vi står för rakt igenom, så kanske att det bygger vårt varumärke men det är sekundärt. Vi vill vara hållbara och vi vill ta möjligheten att bidra till en bättre värld, så är det bara, säger Ulrika.

Hennes uppmaning till andra småföretagare är att också bidra, stort eller smått, ert bidrag räknas.
– Ni har ändå fram till söndag 22:00 på er – kom igen nu! säger hon.

Skänk pengar – eller läs mer – på Musikhjälpens hemsida!

 

Har du också engagerat dig? Berätta i en kommentar här nedanför!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.