Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Snart blir det stopp för skattefri sjukvård

19 juni, 2018 5 minuters läsning

Foto: Villkoren för sjukvårdsförsäkringen ändras. Foto: Getty Images

Har du sjukvårdsförsäkring? I så fall är det hög tid att fundera på att betala in premien senast 30 juni. Då träder nya regler in.

Regeringen anser att privat hälso- och sjukvård ska behandlas på samma sätt som offentligt finansierad vård. Det innebär att den anställde ska förmånsbeskattas.

Från 1 juli 2018 kommer de nya reglerna gälla, så passa på att utnyttja de förmånliga reglerna om skattefrihet genom att betala premier för sjukvårdsförsäkringar nu – och reparera din kropp senast 30 juni!

Så funkar det idag

Offentlig eller privat sjukvård

Skattereglerna skiljer på offentligt finansierad hälso- och sjukvård och privat hälso- och sjukvård. Om en arbetsgivare betalar för offentligt finansierad vård som ges till en anställd, så är det en skattepliktig förmån för den anställde. Kostnaden för vården är avdragsgill.

Privat vård som en arbetsgivare betalar åt en anställd är inte avdragsgill för arbetsgivaren, men är heller inte skattepliktig för den anställde. Premier för sjukvårdsförsäkringar behandlas utifrån vad försäkringen ger om den nyttjas. Ger den enbart privat sjukvård är premien alltså inte avdragsgill för arbetsgivaren och skattefri för den anställde.

Detta innebär att det är oerhört förmånligt för en ägare till ett aktiebolag (som ju räknas som anställd) eftersom det enda ”tappet” är att bolaget måste betala 22 procent bolagsskatt. För dig med enskild firma eller handelsbolag blir det däremot ingen förmånlig hantering eftersom ägaren i dessa företagsformer inte räknas som anställda i sina företag.

Men det också mycket förmånligt för anställda (framför allt vid hög marginalskatt) att brutto-
löneväxla, det vill säga att arbetsgivaren betalar för den privata vården (till exempel en ögonoperation eller en försäkring), mot att den anställde avstår bruttolön (bruttolöneavdrag).

Så bruttolöneväxlar manEn bruttolöneväxling som ska vara kostnadsneutral för företaget görs normalt enligt formeln:

Bruttolöneavdrag = kostnad/0,78/1,3142

Att systemet med bruttolöneväxling kan vara väldigt lönsamt, visar följande exempel:

Annika kommer överens med arbetsgivaren att denne ska bekosta en ögonoperation på 30 000 kronor mot ett bruttolöneavdrag. Avdraget blir 30 000/0,78/1,3142 = 29 266 kronor. Annikas marginalskatt är 57 procent och hennes kostnad för operationen (den förlorade nettolönen) blir då 29 266 x 43 procent = 12 584 kronor.

Samma upplägg var tidigare väldigt populärt när det gällde privat tandvård, dessa regler ändrades dock 1 januari 2004.

Privat sjukvårds­försäkring

Skatteregeln gällande privat vård har gjort att det blivit allt mer populärt att (via sitt eget aktiebolag eller via sin arbetsgivare) skaffa en privat sjukvårdsförsäkring. Att Sverige enligt uppgift har världens högsta marginalskatt och en sviktande tilltro till den offentligt finansierade sjukvården, har säkert också haft effekt på populariteten.

Fakta

2016 hade 649 000 personer en privat sjukvårdsförsäkring – år 2000 var det drygt 100 000 stycken – och de senaste fem åren har antalet försäkringar ökat med cirka 35 procent. Av dessa betalas cirka 72 procent (468 000 stycken) av arbetsgivare.

Det innebär att cirka 10 procent av Sveriges sysselsatta (15–74 år) har en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren. Den vård som dessa försäkringar ger, beräknas motsvara cirka 1 procent av samhällets kostnad för hälso- och sjukvård.

2015 var det 66 procent män och 34 procent kvinnor som hade en arbetsgivarbetald sjukvårdsförsäkring. Dessa hade en genomsnittsinkomst som var cirka 50 procent högre än för befolkningen som helhet.

Det här gäller från 1 juli

Stopp för skattefri vård

För att undvika samhällsekonomiska snedvridningar är det enligt regeringen angeläget med en så konsekvent förmånsbeskattning som möjligt. Regeringen ser heller inte något skäl för att behandla privat vård på annat sätt än offentligt finansierad vård.

Och vad ska man egentligen säga om det? Ganska logiskt resonerat och man kan väl snarare förundras över att reglerna varit som de varit under så lång tid. Den förmånliga skattefriheten för privat tandvård slopades ju för många år sedan nu.

Regeringen föreslår därför att skattefriheten för förmån av privat hälso- och sjukvård i Sverige slopas. Skattefriheten slopas även för förmån av vård och läkemedel utomlands.

Om en anställd får vård och läkemedel vid insjuknande i samband med tjänstgöring utomlands betald av sin arbetsgivare, så kommer det dock även i fortsättningen att vara en skattefri förmån. Skattefritt blir det även i fortsättningen för statligt anställda (samt för medföljande familjemedlemmar) som är stationerade utomlands.

Värdering – förmån av sjukvårdsförsäkring

När en arbetsgivare betalar för direkt tillhandhållen sjukvård (till exempel en operation) åt en anställd, ska beskattning ske till marknadsvärdet (vad det skulle kostat den anställde), oavsett om arbetsgivaren fått någon form av rabatt.

När det gäller förmån av sjukvårdsförsäkring vill dock regeringen, av förenklingsskäl, att förmånens värde ska motsvara arbetsgivarens kostnad för förmånen, normalt premien för försäkringen. Anledningen är att premier för sjukvårdsförsäkringar varierar kraftigt, till exempel beroende på den anställdes ålder, och att det skulle innebära mycket jobb både för arbetsgivaren och Skatteverket att fastställa vilket pris på orten som den anställde skulle ha fått betala om denne själv skaffade motsvarande försäkring.

Betala senast 30 juni!

De nya reglerna föreslås börja gälla 1 juli 2018 och tillämpas på förmån av hälso- och sjukvård och läkemedel som tillhandahållits efter 30 juni 2018. För sjukvårdsförsäkringar ska de nya reglerna gälla premier som betalats efter detta datum.

Att de nya reglerna ska gälla för sjukvårdsförsäkringar som betalas från och med ikraftträdandet, innebär att om man har betalat en premie senast 30 juni 2018, så blir den fortsatt skattefri för den anställde. Det innebär förvisso enklare administration och klarare spelregler för de som till exempel betalat en årspremie i början av januari. Men det innebär också att om man betalar en premie för en längre tid framåt, så blir ändå hela premien skattefri.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.