Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Spräng gränserna – hitta din exportmarknad

29 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hitta din exportmarknad. Foto: Getty Images

Sugen på export – men lite rädd för riskerna? – Att sitta still hemma kan ändå innebära den största risken, menar exportrådgivaren Sven Sievers. Här förklarar han varför – och delar med sig av sina bästa exporttips.Exportera mer! Det är uppmaningen från regeringen till svenska småföretagare. Och aldrig har det väl varit så lätt att exportera som nu.

Självklart finns det risker, men att sitta still och avvakta kan vara en farligare väg att gå. Mot bakgrund av hur det går för de företag som faktiskt försöker, tycker Sven Sievers på Business Sweden att fler borde våga.

– Jag tycker nog att svenska företag borde kunna ta lite större risker. Det kan kännas tryggt att stanna hemma, men det kan innebära en ännu större risk faktiskt. För tänk om du blir omsprungen på din egen hemmamarknad av någon annan, säger Sven.

Det snackas mycket techföretag och man kan tro att det bara är där som exportmöjligheterna finns. Men så ser det inte ut.

– Det måste inte vara ny teknik. Det kan vara riktigt gamla produkter också. Ta bara Trangiaköket, som fortfarande är en stor exportprodukt trots att den är i stort sett oförändrad sedan 40-talet, säger Sven.

Innan man kastar sig ut i världen gäller det dock att göra sin hemläxa.

– Ring och träffa din regionala exportrådgivare, det är mitt första råd. Vi har kontor i landets alla län och dessutom våra handelskontor i 46 olika länder. Här kan man få mycket hjälp, säger Sven.

En del av handelskontorens tjänster kostar, men inledande samtalen är alltid gratis. Förutom Business Sweden finns andra myndigheter och organisationer som har hjälp eller kan lotsa rätt – som Exportkreditnämnden, PRV och Enterprise Europe Network. Just nu är Exportcentrum under uppbyggnad runt om i Sverige, där den samlade expertisen kommer att vara ännu lättare att tillgå.

På Verksamts sajt finns en interaktiv karta där du hittar övergripande information om olika länder, kontaktuppgifter till organisationer på plats och exempel på hur andra företag har gjort där. (Verksamt drivs gemensamt av Skatteverket, Tillväxtverket, Bolagsverket och Arbetsförmedlingen.)

– Det är lätt att man pratar mycket om problem, risker och juridik, men det mesta ordnar ju sig faktiskt och mycket kan man fixa under resans gång. Det viktiga är att just komma igång, säger Sven och fortsätter:

– E-handel kan vara ett bra sätt att testa intresset för ens produkter i utlandet. Det har hänt många gånger att svenska företag får in ströorder från utlandet till sin webbshop, utan att någonsin ha tänkt på export. Det har sedan lett till att de har börjat jobba aktivt med den nya marknaden, i webbshoppen eller på plats genom till exempel en återförsäljare.

CHECKLISTA FÖR DIN UTLANDSSATSNING1. VÄLJ MARKNAD
Gör en plan för var du vill satsa. Sprid dig inte för mycket. Och var öppen för att kanske byta marknad helt. En del är helt säkra på att de till exempel ska exportera till Norge eller Tyskland, men efter en marknadscheck i aktuellt land kan du behöva styra om till en annan marknad och land. Tyskland har 80 miljoner invånare, men landet är uppdelat i republiker med egna lagar och regler och det kan vara ett visst segment du ska in på. Här gäller det att göra sin hemläxa hemma vid skrivbordet och våga styra om.

 2. ANALYSERA MARKNADEN
Är din produkt eller tjänst unik där eller finns det redan etablerade motsvarigheter? Är det värt att gå in där helt enkelt? Hur funkar prissättning där? Säljargument? Vad gör den där som inte andra redan gör? Det är viktiga frågor att ställa sig innan du går vidare – och ta reda på svaren. Om du ska ut på kedjor i andra länder, motsvarande Åhléns eller Ica här, måste du ha något unikt för dem.

Se också på målgruppen, konkurrenter och trender på marknaden i aktuellt land och segmentera marknaden – precis om du säkert gjort här i Sverige. Sätt upp dina egna kriterier: Vilka ska din produkt eller tjänst tilltala i landet som du vill exportera till? Vad är det i ditt erbjudande och i dina kringprodukter som ska locka målgruppen?

3. HITTA PARTNERS
Att ta hjälp av folk på plats kan underlätta satsningen mycket. Här kan exempelvis Business Sweden hjälpa till att koppla ihop ditt företag med rätt kontakter i olika länder. På hemmaplan: prata med din bank, även exportrådgivare, varumärkesombud, Almi-rådgivare och andra kan ha mycket bra att bidra med. Ta tillfället att ta in lite nya medlemmar till styrelsen som kan ha bra perspektiv – kanske en annan företagare som redan börjat med internationella affärer?

4. HA DIN SÄLJPITCH KLAR
Många företag glömmer helt sin säljpitch. När de träffar distributörer eller potentiella kunder från andra länder och distributören frågar varför de ska sälja produkten har företagaren inte svar. Du måste göra din säljpitch där du redan har tittat på konkurrenter och snabbt kan beskriva vad som skiljer er åt.

5. KOLLA JURIDIKEN
Ibland behövs det avtal. Men börja med att bygga bra relationer och se till att undanröja så många risker för tvister som möjligt. Anlita en lokal jurist om det behövs.

6. KOLLA DET EXPORTTEKNISKA
Beroende på bransch finns det certifieringar och tullar att hålla koll på. Även här finns kostnadsfri rådgivning inom exportteknik. Om du säljer över nätet måste du också ha logistik och betalningslösningar i åtanke. Här kommer det att hända mycket över tid och bästa sättet att hänga med är att följa debatten, se vilka nya lagar och förordningar som gäller för respektive land.

7. VAR UTHÅLLIG
Var beredd på att en satsning kostar tid och pengar. Så det gäller att kunna fortsätta att driva affärer på hemmamarknaden under tiden och ha ekonomisk uthållighet att driva på exporten. Gör en etableringskalkyl och räkna med att det kan ta tre–fem år att nå break even utomlands. Du ska ha råd med många resor, varuprover, översättningar, ny webbplats, mässmontrar och så vidare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.