Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Spräng gränserna – hitta din exportmarknad

29 november, 2017 5 minuters läsning

Foto: Hitta din exportmarknad. Foto: Getty Images

Sugen på export – men lite rädd för riskerna? – Att sitta still hemma kan ändå innebära den största risken, menar exportrådgivaren Sven Sievers. Här förklarar han varför – och delar med sig av sina bästa exporttips.Exportera mer! Det är uppmaningen från regeringen till svenska småföretagare. Och aldrig har det väl varit så lätt att exportera som nu.

Självklart finns det risker, men att sitta still och avvakta kan vara en farligare väg att gå. Mot bakgrund av hur det går för de företag som faktiskt försöker, tycker Sven Sievers på Business Sweden att fler borde våga.

– Jag tycker nog att svenska företag borde kunna ta lite större risker. Det kan kännas tryggt att stanna hemma, men det kan innebära en ännu större risk faktiskt. För tänk om du blir omsprungen på din egen hemmamarknad av någon annan, säger Sven.

Det snackas mycket techföretag och man kan tro att det bara är där som exportmöjligheterna finns. Men så ser det inte ut.

– Det måste inte vara ny teknik. Det kan vara riktigt gamla produkter också. Ta bara Trangiaköket, som fortfarande är en stor exportprodukt trots att den är i stort sett oförändrad sedan 40-talet, säger Sven.

Innan man kastar sig ut i världen gäller det dock att göra sin hemläxa.

– Ring och träffa din regionala exportrådgivare, det är mitt första råd. Vi har kontor i landets alla län och dessutom våra handelskontor i 46 olika länder. Här kan man få mycket hjälp, säger Sven.

En del av handelskontorens tjänster kostar, men inledande samtalen är alltid gratis. Förutom Business Sweden finns andra myndigheter och organisationer som har hjälp eller kan lotsa rätt – som Exportkreditnämnden, PRV och Enterprise Europe Network. Just nu är Exportcentrum under uppbyggnad runt om i Sverige, där den samlade expertisen kommer att vara ännu lättare att tillgå.

På Verksamts sajt finns en interaktiv karta där du hittar övergripande information om olika länder, kontaktuppgifter till organisationer på plats och exempel på hur andra företag har gjort där. (Verksamt drivs gemensamt av Skatteverket, Tillväxtverket, Bolagsverket och Arbetsförmedlingen.)

– Det är lätt att man pratar mycket om problem, risker och juridik, men det mesta ordnar ju sig faktiskt och mycket kan man fixa under resans gång. Det viktiga är att just komma igång, säger Sven och fortsätter:

– E-handel kan vara ett bra sätt att testa intresset för ens produkter i utlandet. Det har hänt många gånger att svenska företag får in ströorder från utlandet till sin webbshop, utan att någonsin ha tänkt på export. Det har sedan lett till att de har börjat jobba aktivt med den nya marknaden, i webbshoppen eller på plats genom till exempel en återförsäljare.

CHECKLISTA FÖR DIN UTLANDSSATSNING1. VÄLJ MARKNAD
Gör en plan för var du vill satsa. Sprid dig inte för mycket. Och var öppen för att kanske byta marknad helt. En del är helt säkra på att de till exempel ska exportera till Norge eller Tyskland, men efter en marknadscheck i aktuellt land kan du behöva styra om till en annan marknad och land. Tyskland har 80 miljoner invånare, men landet är uppdelat i republiker med egna lagar och regler och det kan vara ett visst segment du ska in på. Här gäller det att göra sin hemläxa hemma vid skrivbordet och våga styra om.

 2. ANALYSERA MARKNADEN
Är din produkt eller tjänst unik där eller finns det redan etablerade motsvarigheter? Är det värt att gå in där helt enkelt? Hur funkar prissättning där? Säljargument? Vad gör den där som inte andra redan gör? Det är viktiga frågor att ställa sig innan du går vidare – och ta reda på svaren. Om du ska ut på kedjor i andra länder, motsvarande Åhléns eller Ica här, måste du ha något unikt för dem.

Se också på målgruppen, konkurrenter och trender på marknaden i aktuellt land och segmentera marknaden – precis om du säkert gjort här i Sverige. Sätt upp dina egna kriterier: Vilka ska din produkt eller tjänst tilltala i landet som du vill exportera till? Vad är det i ditt erbjudande och i dina kringprodukter som ska locka målgruppen?

3. HITTA PARTNERS
Att ta hjälp av folk på plats kan underlätta satsningen mycket. Här kan exempelvis Business Sweden hjälpa till att koppla ihop ditt företag med rätt kontakter i olika länder. På hemmaplan: prata med din bank, även exportrådgivare, varumärkesombud, Almi-rådgivare och andra kan ha mycket bra att bidra med. Ta tillfället att ta in lite nya medlemmar till styrelsen som kan ha bra perspektiv – kanske en annan företagare som redan börjat med internationella affärer?

4. HA DIN SÄLJPITCH KLAR
Många företag glömmer helt sin säljpitch. När de träffar distributörer eller potentiella kunder från andra länder och distributören frågar varför de ska sälja produkten har företagaren inte svar. Du måste göra din säljpitch där du redan har tittat på konkurrenter och snabbt kan beskriva vad som skiljer er åt.

5. KOLLA JURIDIKEN
Ibland behövs det avtal. Men börja med att bygga bra relationer och se till att undanröja så många risker för tvister som möjligt. Anlita en lokal jurist om det behövs.

6. KOLLA DET EXPORTTEKNISKA
Beroende på bransch finns det certifieringar och tullar att hålla koll på. Även här finns kostnadsfri rådgivning inom exportteknik. Om du säljer över nätet måste du också ha logistik och betalningslösningar i åtanke. Här kommer det att hända mycket över tid och bästa sättet att hänga med är att följa debatten, se vilka nya lagar och förordningar som gäller för respektive land.

7. VAR UTHÅLLIG
Var beredd på att en satsning kostar tid och pengar. Så det gäller att kunna fortsätta att driva affärer på hemmamarknaden under tiden och ha ekonomisk uthållighet att driva på exporten. Gör en etableringskalkyl och räkna med att det kan ta tre–fem år att nå break even utomlands. Du ska ha råd med många resor, varuprover, översättningar, ny webbplats, mässmontrar och så vidare.

Dela artikeln

Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.