Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Tänk på det här när du tar in investerare

4 november, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Grattis! Investerare är intresserade av ditt nystartade bolag. Advokat Jesper Ottergren, delägare på advokatfirman Vinge i Malmö, ger här en lång rad råd om vad du behöver tänka på.



Många nystartade företag behöver investerare för att växa. Men hur går det till – och vad ska man tänka på?



För det första: Att vara optimistisk och satsa vilt – javisst. Men ge inte utrymme för slarv. Det menar Jesper Ottergren, ansvarig för Vinge Growth, en ny satsning på advokatbyrån som ger företag som vill växa vägledning med affärsjuridiken.



– Det finns tre sorters investerare. Affärsänglar, professionella investeringsbolag samt industriella partners. Gränserna dem emellan är luddiga. Det förekommer blandformer, säger han.



  • Affärsänglar är privata personer med stort eget kapital på kontot. De är ofta kvalificerade och engagerade människor som ställer upp med kunskap, kontakter och intresse för affärskonceptet.

  • Professionella investeringsgivare är mer strukturerade och ytterst medvetna om hur de ser på investeringsprocessen och hur de ska komma ur sin investering.

  • Industriella partners bör man enligt Jesper Ottergren vara mer försiktigt med.


– De kan vara bra i ett skede när företaget ska komma igång, men kunder som delägare i bolaget kan också skrämma bort nya kunder, säger han.



Själv säger Jesper Ottergren generellt nej till kund och ägare i samma bolag, men vill inte bedöma vad som är rätt eller fel för andra. En gediget genomtänkt affärsplan kommer däremot ingen nyföretagare undan med.



Sväva inte på målet

Vid förhandlingar och diskussioner med tilltänkta investerare gäller det att veta vad man vill och förmår – och inte sväva på målet. Ställ frågor som:

Vad vill du? Vad tycker du att du behöver? Hur länge behöver du investerarnas pengar? Vad ska pengarna användas till? Vad händer när investeringsperioden är slut? Hur ser bolagskapitalförsörjningen ut då?



Det gäller även att ha en uppfattning om vad bolaget är värt. Problemet kan vara att hitta pålitliga värderingsmodeller för företag i fasen för uppstart. Jesper Ottergren understryker vikten av att som företagare kunna stå för och tydligt argumentera för värderingen av bolaget. Bedömningen av kommande intäkter och lönsamhet ska vara väl avvägd. Alla frågor ska vara besvarade innan samtal med investeraren går igång.



Basen för samarbetet med investerarna är ett så kallat Term Sheet, ett vägledande intentionsavtal med listade villkor inför ett slutgiltigt investeringsavtal. Avsiktsförklaringen Term Sheet är i juridisk mening inte bindande, men det är ovanligt att villkoren i ett Term Sheet frångås i de slutgiltiga avtalen.



– Man bör i sådana fall ha goda argument, anser Jesper Ottergren.



Missa inget i avtalet

Vad ska då vara med i Term Sheet? I stort sett allt – i minsta detalj.



– Professionella investerare använder sig alltid av standardavtal. Det är väsentligt att man verkligen förstår vad som är skrivet. Proffsen vill övertyga om betydelsen av att deras sätt att skriva Term Sheet är det enda rätta.



Skyddsmekanismerna är många för investerarna. Ett exempel är preferensaktier, som ger investerarna förtur på aktieutdelningen och mer rätt till bolagets tillgångar än stamaktieägarna vid livikvidation eller försäljning av bolaget.



Missa därför ingenting i avtalet, rekommenderar Jesper. Vänta inte med granskning till slutfasen i förhandlingarna utan plocka fram dina rättigheter som grundare av bolaget och räkna med ett antal förhandlingar innan målet är nått.



Redan i början av förhandlingsskedet uppstår kostnader. För att inte tala om förargliga advokatkostnader, ler Jesper Ottergren.



Frågor att ställa sig är: Vilka ska få betalt av bolaget? Investerarna? Hur mycket blir då över till grundarna? Det är inte rimligt att advokaterna får två hundra tusen kronor om investeringsbeloppet är en miljon kronor.



Avtala om när första beloppet ska betalas ut, om det ska vara villkorat eller inte fram till andra delbetalningen. Ska det sättas ut objektivt mätbara milstolpar på vägen? På företagsspråk: ”milestones”. Uppfyllda mål ger mer pengar.



Hur välvilligt inställda investerarna än är, hur goda råd de än bidrar med, hur starka kort de än leverar ur skjortärmarna till bolagsledningen, så vill investerarna erhålla lön för nerlagd möda.



– Rätt investerare fyller stor funktion för företagets tillväxt, som hjälp med att hitta rätt team för att bilda en effektiv styrelse. Men se till att skapa balans i avtalet mellan grundare och investerare. Förhandla ömsesidigt, råder Jesper Ottergren.



Bevaka dina rättigheter

Som grundare av ett bolag gäller det att bevaka sina rättigheter mot investerare genom att bland annat i Term Sheet reglera:



  • Vem eller vilka som ska stå för vilka kostnader, till exempel rådgivning.

  • Fördelning av antal aktier, preferensaktier och stamaktier, röststarka och röstsvaga aktier och konstruktion av utspädningskydd (till exempel om aktier emitteras, ges ut till lägre pris än det investerarna betalat).

  • Vad som sker vid ”exit” när investerarna säljer aktier eller bolaget börsnoteras.

  • Kompensation för felaktig bolagsvärdering och/eller bedömning av vinst.

  • Catch-up-klausuler vid överskjutande kapital vid likvidation, det vill säga upplösning av bolaget eller försäljning, som ger möjlighet för grundarna att komma ikapp investerarna vid fördelningen av vinstpengar.

  • Kraven på rapportering och dokumentation, som i värsta fall kan kosta en halvtidsanställd.

  • Investerarnas begäran om insyn, inflytande, bestämmanderätt och representation i bolagsstyrelsen.

  • Förutsättningar för ”lock-up” där grundare lovar sitta kvar i bolaget som ägare, kan även omfatta viss personal samt olika typer av förbud om överlåtelser, köp och försäljningar.

  • Vad som sker om investerarna hoppar av sitt åtagande.


Sist men inte minst: Skriv alltid ett glasklart aktieägaravtal för att reglera ägarförhållandena.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.