Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Twitter, Facebook, Linkedin – vad är bäst för dig?

2 september, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
En sida på Facebook där du lägger ut erbjudanden, ett Twitterkonto där du skriver underhållande uppdateringar och Instagramappen i mobilen där du postar bilder från företagets vardag. Känns det övermäktigt? Lugn! Se här vilken social kanal som passar ditt företag bäst.

Nätet kan vara en djungel och det kan därför vara bra att aktivt välja var du lägger ditt fokus. Vad funkar för dig? PR-proffset Malene Falk ger dig expertråden.

Twitter
Mikroblogg. Varje inlägg, "tweet", får innehålla max 140 tecken. På Twitter finns framför allt företag, mediemänniskor och politiker.
Passar dig som: Har kundservice. Det här är ett forum för snabba svar och kan vara ett effektivt komplement till telefonen. Dessutom är Twitter ett ställe där du kan knyta kontakter och hitta samarbetspartners. Eller omvärldsbevaka genom att följa intressanta företag och journalister, till exempel. Du kan få koll på tendenser som du senare kan applicera på ditt eget företag.
Så här lyckas du: SJ är, i det här sammanhanget, ett gott exempel. Företaget uppskattas eftersom det är närvarande och duktigt på att svara sina kunder snabbt.
www.twitter.comFacebook
Socialt nätverk där du kan ladda upp bilder, skriva statusuppdateringar och "gilla" olika företag, föreningar och produkter. Här finns hälften av Sveriges befolkning.
Passar dig som: Vill nå din målgrupp. Eftersom en så stor del av landets invånare finns här är chansen stor att även din målgrupp är aktiv här.
Så här lyckas du: Ge dina fans mervärde. Bjud på tips och råd. Skriv exempelvis "Visste du att…" eller "Har du tänkt på att…". Ett annat sätt att locka "gillare" är erbjudanden. Nya Facebookregler gör att du redan vid 100 fans kan göra digitala kuponger att dela ut till dina kunder.
www.facebook.comInstagram
Bildbloggande där du laddar upp och tittar på andras bilder. Precis som i många andra former av sociala medier kan du följa och bli följd, kommentera och "gilla".
Passar dig som: Säljer en produkt eller tjänst som är visuell. Dessutom är det troligt att ditt varumärke redan finns på bild i applikationen. Då är det bra att kunna fånga upp det och koppla varumärket till ett konto.
Så här lyckas du: Våga bjuda på dig själv och stick ut. Tänk till innan du fotar. Tagga sedan bilder för spridning utanför din befintliga kundkrets. Gör det genom att skriva tecknet # följt av ett ämnesord. Resebolaget Ving bjuder på ett lyckat Instagraminnehåll. Företaget följer en reseledare varje vecka som tar bilder där denne jobbar. På det sättet blir det personligt. För kunden är det lättare att skapa en relation till personer och inte varumärken.
www.instagram.comPinterest
En webb- och mobiltjänst där användare kan ladda upp och dela med sig av sina bilder på digitala ”anslagstavlor”. Andra personer kan då följa dina flöden och se vilka bilder du laddar upp och delar.
Passar dig: Som är frisör, make up-artist, fotograf eller har en webbshop av något slag. Pinterest passar företagare som vill få spridning på arbetsprover och varor - som med fördel visas upp på bild.
Så lyckas du: Satsa på riktigt bra bildmaterial. Skriv in din hemsideadress så att den som trycker på bilden hamnar på din webbshop och kan välja att köpa produkten. Var sedan inte rädd för att "pinna" andras bilder. Genom att visa uppskattning för andras material hittar andra till dig.
www.pinterest.comYoutube
Videodelningssajt och den näst största sökmotorn efter Google. Det är i de rörliga bilderna framtiden finns, enligt Malene Falk.
Passar dig: Som har en kommersiell produkt att göra reklamfilm av. Om du säljer en komplex produkt kan en film på Youtube visa upp produktens användningsområden. Men har du inte tid att göra en engagerad film - avstå Youtube.
Så lyckas du: Kom ihåg att du bara har några sekunder på dig att fånga dagens kräsna konsuments intresse. Amerikanska Blendtec får uppmärksamhet genom att de ber folk önska vad som ska mixas i deras mixer. Sedan lägger de upp filmer av det på Youtube. Tre rätt i ett, tycker Malene Falk: De engagerar kunden, använder humor och tar tillvara på dialogen. Samtidigt visar de upp sin produkt.
www.youtube.comLinkedin
En webbtjänst där du kan sköta dina privata och professionella nätverk.
Passar dig som: Vill rekrytera, knyta nya kontakter och locka arbetskraft.
Så här lyckas du: Gå in i grupper och prata. Jobba med att bygga upp en sida som ger en bra bild av ditt företag. Länka artiklar och visa upp produktnyheter.
www.linkedin.comSociala medier som annonsyta
Att annonsera på sociala medier kan vara ett effektivt sätt att synas. Jobba då med lockande ord och undvik att ösa ut information. PR-strategen Malene Falk hjälpte en körskola att utforma en annons på Facebook. Istället för "Det här kostar det här" innehöll reklamen den mer klickvänliga meningen "Vill du ta körkort före sommaren?".


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.