Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Undvik fällorna som de framgångsrika gått i

27 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vilka misslyckanden och problem har några av Sveriges mest framgångsrika råkat på? I en ny bok delar flera entreprenörer med sig av sina snedsteg. Spana in vilka här!omslagfuckups“Bakom varje framgångsrik person finns alltid en lång rad misslyckanden som sällan når allmänheten”, står det inledningsvis i nya boken Fuckups och businessblunders av Ebba Hallin och Nils von Heijne.

Författarna ville visa andra sidor av alla lyckade exempel. I boken bjussar därför några av Sveriges mest framgångsrika på historier som visar att det inte bara har varit räkmackor fram till succéerna.

Så här har verkligheten sett ut för några av dem:


Niklas Adalberth

niklasadelberth

Han är en av tre grundare bakom framgångssagan Klarna. Bolaget erbjuder digitala betalningslösningar och värderades till 19 miljarder kronor elva år efter starten.

Men Niklas inledde sin entreprenörsbana som 13-åring genom att tillverka och sälja falskleg. Pengarna gick till godis så att han skulle kunna stilla sitt sockerberoende.

Verksamheten skalades upp, med langare av leg för att effektivisera och snart insåg Niklas att allt hade gått överstyr.

Han lade ned verksamheten som polisen ändå fick nys om. Niklas slapp undan fängelsestraff, men fick stora böter som han fick arbeta ihop under flera år.

Under ett av många jobb träffade han sin blivande affärspartner, Sebastian Siemiatkowski.

Hårt slit för att få ihop pengar gjorde också att Niklas formade en arbetsmoral utan dess like när satsningen på Klarna, först kallat Kreditor, grundades:

“Killarna insåg att det enda sättet att väga upp för sin bristande erfarenhet var att arbeta stenhårt. De bodde i princip på kontoret under de efterföljande två åren och när Niklas ser tillbaka på den tiden räknar han ut att han hade totalt fem lediga dagar sedan starten – helger, lov och högtider inräknat. Han ser i dag att deras totala fokus under den tiden var nyckeln till den efterföljande framgången”, skriver författarna.

Jessica Nilsson

jessicanilsson

Hon startade 2012 HelloFresh med två medgrundare, som i dag är en av världens största matleveranstjänster, med verksamhet i sju länder. Vid senaste investeringsrundan värderades företaget till 24 miljarder kronor.

Jessica jobbar i dag som investerare på Northzone, där hon främst investerar i nya svenska och tyska teknikbolag och hennes portfölj innehåller bolag som Fyndiq, Klarna och Matsmart. Men det har inte bara gått spikrakt framåt för Jessica:

– Vår resa var svår och vi misslyckades i princip med allt från recept, marknadsföring och rekrytering till att ta in kapital, berättar hon i boken.

Bland annat sökte de investering sommartid, på gränsen till konkurs, när alla riskkapitalister hade semester. De använde bilder på välkända kockar i sina annonser, där de hade glömt tillfråga en. Stämningen kom direkt.

Och en expansion till Frankrike visade sig också vara ett stort misslyckande där allt var mycket dyrare än de trodde. De var tvungna att avveckla med förlust.
– Den misslyckade Frankrikesatsningen var utan tvekan det svåraste och tyngsta vi gjorde under de första åren med HelloFresh.

Men trots detta har Jessica och hennes kollegor aldrig gett upp vilket har lett till dagens framgångar:
– När allt verkar kört, så måste man hitta perspektiv för allt framstår som så stort när du är mitt inne i processen. Under Frankrikekaoset försökte vi hitta perspektiv genom att gå tillbaka sex månader i tiden och titta på var vi var då. Vi insåg då hur långt vi trots allt hade kommit under de sex månaderna och hur mycket vi hade lärt oss. Det gav oss perspektiv och orken att kämpa vidare, säger hon.

Jacob de Geer

jacob-de-geer-izettle-1

Han är medgrundare och VD på iZettle som är det mest snabbväxande kortbetalningsföretaget i världen.

Hans företagarresa började krokig. Efter att ha grundat bolag som inte blev vad han önskade satsade han också tid och pengar på en karriär som riskkapitalist som inte heller gav utdelning:
– Hela den här investeringsresan var läromässigt bra, men framgångsmässigt var det närmare en katastrof. Vid 2010 hade jag konstaterat att jag inte var en riskkapitalist och jag var fortfarande väldigt trött efter kampen med alla vändor och ville ha någon form av mental paus, berättar han i boken.

Han bestämde sig för att bli “klassiskt anställd” på ett bolag – med fast lön, pensionsavsättning och kanske till och med en tjänstebil.

Men då dök idén om iZettle upp, när Jacobs fru som sålde läsglasögon på en mässa upptäckte att hon förlorade 50-60 procent av alla kunder när de inte kunde betala med kort.
– Har jag fått en fix idé så har jag svårt att släppa den utan att åtminstone försöka, berättar Jacob.

Trots att bankerna var skeptiska till idén ökade iZettle antalet kortterminaler i Sverige med 10 procent första halvåret och i dag är lite över 50 procent av alla kortterminaler i Sverige från iZettle.

– Lärdomen här är att om man tittar på att starta något i en etablerad bransch och får höra från branschmänniskor att man ska hålla sig borta för att det inte finns något att hämta, så ska man köra på som fasen. Ju mer man kan om en bransch, desto större hinder ser man för att starta något nytt inom den, säger Jacob de Geer.

 

Läs också:
5-superföretag


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.