Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Undvik fällorna som de framgångsrika gått i

27 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Vilka misslyckanden och problem har några av Sveriges mest framgångsrika råkat på? I en ny bok delar flera entreprenörer med sig av sina snedsteg. Spana in vilka här!omslagfuckups“Bakom varje framgångsrik person finns alltid en lång rad misslyckanden som sällan når allmänheten”, står det inledningsvis i nya boken Fuckups och businessblunders av Ebba Hallin och Nils von Heijne.

Författarna ville visa andra sidor av alla lyckade exempel. I boken bjussar därför några av Sveriges mest framgångsrika på historier som visar att det inte bara har varit räkmackor fram till succéerna.

Så här har verkligheten sett ut för några av dem:


Niklas Adalberth

niklasadelberth

Han är en av tre grundare bakom framgångssagan Klarna. Bolaget erbjuder digitala betalningslösningar och värderades till 19 miljarder kronor elva år efter starten.

Men Niklas inledde sin entreprenörsbana som 13-åring genom att tillverka och sälja falskleg. Pengarna gick till godis så att han skulle kunna stilla sitt sockerberoende.

Verksamheten skalades upp, med langare av leg för att effektivisera och snart insåg Niklas att allt hade gått överstyr.

Han lade ned verksamheten som polisen ändå fick nys om. Niklas slapp undan fängelsestraff, men fick stora böter som han fick arbeta ihop under flera år.

Under ett av många jobb träffade han sin blivande affärspartner, Sebastian Siemiatkowski.

Hårt slit för att få ihop pengar gjorde också att Niklas formade en arbetsmoral utan dess like när satsningen på Klarna, först kallat Kreditor, grundades:

“Killarna insåg att det enda sättet att väga upp för sin bristande erfarenhet var att arbeta stenhårt. De bodde i princip på kontoret under de efterföljande två åren och när Niklas ser tillbaka på den tiden räknar han ut att han hade totalt fem lediga dagar sedan starten – helger, lov och högtider inräknat. Han ser i dag att deras totala fokus under den tiden var nyckeln till den efterföljande framgången”, skriver författarna.

Jessica Nilsson

jessicanilsson

Hon startade 2012 HelloFresh med två medgrundare, som i dag är en av världens största matleveranstjänster, med verksamhet i sju länder. Vid senaste investeringsrundan värderades företaget till 24 miljarder kronor.

Jessica jobbar i dag som investerare på Northzone, där hon främst investerar i nya svenska och tyska teknikbolag och hennes portfölj innehåller bolag som Fyndiq, Klarna och Matsmart. Men det har inte bara gått spikrakt framåt för Jessica:

– Vår resa var svår och vi misslyckades i princip med allt från recept, marknadsföring och rekrytering till att ta in kapital, berättar hon i boken.

Bland annat sökte de investering sommartid, på gränsen till konkurs, när alla riskkapitalister hade semester. De använde bilder på välkända kockar i sina annonser, där de hade glömt tillfråga en. Stämningen kom direkt.

Och en expansion till Frankrike visade sig också vara ett stort misslyckande där allt var mycket dyrare än de trodde. De var tvungna att avveckla med förlust.
– Den misslyckade Frankrikesatsningen var utan tvekan det svåraste och tyngsta vi gjorde under de första åren med HelloFresh.

Men trots detta har Jessica och hennes kollegor aldrig gett upp vilket har lett till dagens framgångar:
– När allt verkar kört, så måste man hitta perspektiv för allt framstår som så stort när du är mitt inne i processen. Under Frankrikekaoset försökte vi hitta perspektiv genom att gå tillbaka sex månader i tiden och titta på var vi var då. Vi insåg då hur långt vi trots allt hade kommit under de sex månaderna och hur mycket vi hade lärt oss. Det gav oss perspektiv och orken att kämpa vidare, säger hon.

Jacob de Geer

jacob-de-geer-izettle-1

Han är medgrundare och VD på iZettle som är det mest snabbväxande kortbetalningsföretaget i världen.

Hans företagarresa började krokig. Efter att ha grundat bolag som inte blev vad han önskade satsade han också tid och pengar på en karriär som riskkapitalist som inte heller gav utdelning:
– Hela den här investeringsresan var läromässigt bra, men framgångsmässigt var det närmare en katastrof. Vid 2010 hade jag konstaterat att jag inte var en riskkapitalist och jag var fortfarande väldigt trött efter kampen med alla vändor och ville ha någon form av mental paus, berättar han i boken.

Han bestämde sig för att bli “klassiskt anställd” på ett bolag – med fast lön, pensionsavsättning och kanske till och med en tjänstebil.

Men då dök idén om iZettle upp, när Jacobs fru som sålde läsglasögon på en mässa upptäckte att hon förlorade 50-60 procent av alla kunder när de inte kunde betala med kort.
– Har jag fått en fix idé så har jag svårt att släppa den utan att åtminstone försöka, berättar Jacob.

Trots att bankerna var skeptiska till idén ökade iZettle antalet kortterminaler i Sverige med 10 procent första halvåret och i dag är lite över 50 procent av alla kortterminaler i Sverige från iZettle.

– Lärdomen här är att om man tittar på att starta något i en etablerad bransch och får höra från branschmänniskor att man ska hålla sig borta för att det inte finns något att hämta, så ska man köra på som fasen. Ju mer man kan om en bransch, desto större hinder ser man för att starta något nytt inom den, säger Jacob de Geer.

 

Läs också:
5-superföretag


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.