Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Undvik fällorna som de framgångsrika gått i

27 oktober, 2016 4 minuters läsning
Vilka misslyckanden och problem har några av Sveriges mest framgångsrika råkat på? I en ny bok delar flera entreprenörer med sig av sina snedsteg. Spana in vilka här!omslagfuckups“Bakom varje framgångsrik person finns alltid en lång rad misslyckanden som sällan når allmänheten”, står det inledningsvis i nya boken Fuckups och businessblunders av Ebba Hallin och Nils von Heijne.

Författarna ville visa andra sidor av alla lyckade exempel. I boken bjussar därför några av Sveriges mest framgångsrika på historier som visar att det inte bara har varit räkmackor fram till succéerna.

Så här har verkligheten sett ut för några av dem:


Niklas Adalberth

niklasadelberth

Han är en av tre grundare bakom framgångssagan Klarna. Bolaget erbjuder digitala betalningslösningar och värderades till 19 miljarder kronor elva år efter starten.

Men Niklas inledde sin entreprenörsbana som 13-åring genom att tillverka och sälja falskleg. Pengarna gick till godis så att han skulle kunna stilla sitt sockerberoende.

Verksamheten skalades upp, med langare av leg för att effektivisera och snart insåg Niklas att allt hade gått överstyr.

Han lade ned verksamheten som polisen ändå fick nys om. Niklas slapp undan fängelsestraff, men fick stora böter som han fick arbeta ihop under flera år.

Under ett av många jobb träffade han sin blivande affärspartner, Sebastian Siemiatkowski.

Hårt slit för att få ihop pengar gjorde också att Niklas formade en arbetsmoral utan dess like när satsningen på Klarna, först kallat Kreditor, grundades:

“Killarna insåg att det enda sättet att väga upp för sin bristande erfarenhet var att arbeta stenhårt. De bodde i princip på kontoret under de efterföljande två åren och när Niklas ser tillbaka på den tiden räknar han ut att han hade totalt fem lediga dagar sedan starten – helger, lov och högtider inräknat. Han ser i dag att deras totala fokus under den tiden var nyckeln till den efterföljande framgången”, skriver författarna.

Jessica Nilsson

jessicanilsson

Hon startade 2012 HelloFresh med två medgrundare, som i dag är en av världens största matleveranstjänster, med verksamhet i sju länder. Vid senaste investeringsrundan värderades företaget till 24 miljarder kronor.

Jessica jobbar i dag som investerare på Northzone, där hon främst investerar i nya svenska och tyska teknikbolag och hennes portfölj innehåller bolag som Fyndiq, Klarna och Matsmart. Men det har inte bara gått spikrakt framåt för Jessica:

– Vår resa var svår och vi misslyckades i princip med allt från recept, marknadsföring och rekrytering till att ta in kapital, berättar hon i boken.

Bland annat sökte de investering sommartid, på gränsen till konkurs, när alla riskkapitalister hade semester. De använde bilder på välkända kockar i sina annonser, där de hade glömt tillfråga en. Stämningen kom direkt.

Och en expansion till Frankrike visade sig också vara ett stort misslyckande där allt var mycket dyrare än de trodde. De var tvungna att avveckla med förlust.
– Den misslyckade Frankrikesatsningen var utan tvekan det svåraste och tyngsta vi gjorde under de första åren med HelloFresh.

Men trots detta har Jessica och hennes kollegor aldrig gett upp vilket har lett till dagens framgångar:
– När allt verkar kört, så måste man hitta perspektiv för allt framstår som så stort när du är mitt inne i processen. Under Frankrikekaoset försökte vi hitta perspektiv genom att gå tillbaka sex månader i tiden och titta på var vi var då. Vi insåg då hur långt vi trots allt hade kommit under de sex månaderna och hur mycket vi hade lärt oss. Det gav oss perspektiv och orken att kämpa vidare, säger hon.

Jacob de Geer

jacob-de-geer-izettle-1

Han är medgrundare och VD på iZettle som är det mest snabbväxande kortbetalningsföretaget i världen.

Hans företagarresa började krokig. Efter att ha grundat bolag som inte blev vad han önskade satsade han också tid och pengar på en karriär som riskkapitalist som inte heller gav utdelning:
– Hela den här investeringsresan var läromässigt bra, men framgångsmässigt var det närmare en katastrof. Vid 2010 hade jag konstaterat att jag inte var en riskkapitalist och jag var fortfarande väldigt trött efter kampen med alla vändor och ville ha någon form av mental paus, berättar han i boken.

Han bestämde sig för att bli “klassiskt anställd” på ett bolag – med fast lön, pensionsavsättning och kanske till och med en tjänstebil.

Men då dök idén om iZettle upp, när Jacobs fru som sålde läsglasögon på en mässa upptäckte att hon förlorade 50-60 procent av alla kunder när de inte kunde betala med kort.
– Har jag fått en fix idé så har jag svårt att släppa den utan att åtminstone försöka, berättar Jacob.

Trots att bankerna var skeptiska till idén ökade iZettle antalet kortterminaler i Sverige med 10 procent första halvåret och i dag är lite över 50 procent av alla kortterminaler i Sverige från iZettle.

– Lärdomen här är att om man tittar på att starta något i en etablerad bransch och får höra från branschmänniskor att man ska hålla sig borta för att det inte finns något att hämta, så ska man köra på som fasen. Ju mer man kan om en bransch, desto större hinder ser man för att starta något nytt inom den, säger Jacob de Geer.

 

Läs också:
5-superföretag


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.