Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Vad gör jag när kunden vägrar att betala?

22 januari, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
454 dagar...

Så många dagar har det gått efter att vår kundfordran borde ha varit betald.
Ibland händer det att våra kunder inte betalar. Det  kan drabba oss företagare på olika sätt, vi kan få likviditetsproblem. För mig har alla tidigare kunder till slut betalat och det som jag ska berätta om nu har jag aldrig tidigare varit med om! Inget jag önskar någon hamna i!
 

När jag såg att denna kund  inte betalade in så tog jag telefonkontakt och frågade varför. Då kom det förklaringar om det ena och det andra, vilket gjorde att jag tog emot ursäkten och vi gjorde upp en betalningsplan. Den struntade kunden i - även den nya betalningsplanen. Eftersom de aldrig återkopplade till mig, växte aggressionen och besvikelsen inom mig.

Själv stod jag också med stora fakturabelopp i bolaget som skulle betalas. Eftersom jag inte heller hade tillräckligt med pengar så gjorde vi upp en betalningsplan och till skillnad från min kund, så fullföljde jag den plan jag utlovat!

NU började det bli riktigt kämpigt! Vad gör jag nu, de betalar ju inte!

Efter lite googlande på olika företagssajter som gav tips på hur man får kunder att betala sin faktura, så hittade jag 1-10 tips lite här och var. Tipsen var väl ok, men skulle vilja att det fanns fler tips/råd om hur man gör när inte telefonsamtal, betalningsplan eller Kronofogden hjälper. Då behövs det verkligen krafttag, och vad gör man då?

Så här har förloppet varit:
1. Oktober 2011. Jag skickar ut en faktura på totalt 74 573 kr

2. December 2011, Förfallodatumet har gått över 2 månader, så jag kontaktade dem via tfn där vi gjorde upp en betalningsplan. Men inga pengar kom in!

3. Mars 2012., Efter flera mail och samtal under våren utan resultat, kontaktade jag ett inkassobolag.

4. Maj 2012. Med nya ytterligare avgifter sattes en process igång där inkassobolaget tog över och skickade krav, men inget hände, absolut inget.

5. Aug 2012. Inkassobolaget frågade hur vi går vidare och jag beslutade mig för att driva det vidare mot Kronofogden, vilket känns i hjärtat då jag verkligen vill hjälpa kunden så långt det går. Men när de helt struntade i att kontakta mig fanns det inget annat val.

6. Aug 2012. Kronofogden skickar ut ett Delgivningskvitto som det skuldsatta företaget måste skriva på, men de lyckades även här hålla sig undan!

7. Okt 2012. Möter de upp mig och berättar läget och lovar på heder och samvete att betala fakturan. Äntligen tog de kontakt med mig, så med blandade känslor väcktes ett litet hopp. Trots att de skadat förtroendet rejält! Vad ska jag göra, har ju inget alternativ i det läget än att försöka tänka positivt.

8. De kontaktar mig och säger att ”Tar du bort ärendet ifrån Kronofogden så lovar vi att betala in 10 000 kr samma dag. Dagen efter meddelar jag dem att ärendet är avslutat - men tror ni att det kom in några pengar!? Stämmer bra, för det gjorde det inte heller! Nu övergår besvikelsen till en ännu mer frustation, inte i första hand att de inte betalar, utan främst att de LJUGER mig rakt upp i ansiktet. De säger att de ska betala men struntar totalt i det!

10. Nov 2012 kontaktar jag ett annat bolag som också har en stor kundfordran på det skuldsatta företaget och frågar hur de tänker gå vidare. De hade gjort samma sak som jag och avslutat ärendet hos Kronofogden med tron att de skulle betala sin skuld, men tänkte nu gå vidare till Tingsrätten eftersom inga pengar kommit in.

11. Jag gör samma sak och ringer Stockholms Tingsrätt för att höra hur man går tillväga. -Du kan antingen gå direkt till oss men då kostar det en liten slant, eller att fortsätta driva igenom ärendet hos Kronofogden som förr eller senare lämnar över det till oss.
Stora företag har säkert rutiner för detta men med ett litet bolag tar det på krafterna.

12. Dec 2012. Jag kräver att de betalar in 5 000 kr på tisdagen annars går jag vidare till Kronofogden. De lovar att betala – MEN INGET händer!

Ni kan säkert tycka och fundera över VARFÖR jag ger dem en massa tid, men vill bara poängtera att dels har jag aldrig suttit i denna situation tidigare och framförallt, är det så att de går i konkurs så får jag inte ut en enda krona. Det ska tilläggas att företaget har ca 13 anmälningar på sig och att hålla balansen, mellan att kräva bolaget i konkurs eller ha en försiktig tydlig dialog, den är svår! För vilket alternativ kommer jag att vinna på i slutändan?

13. Till slut spricker det totalt. Jag vill träffa dem en gång för alla efter alla julledigheter. Vi bokar möte på Bromma Flygplats kl. 18,00. Tro det eller ej, men de dyker upp. Vi sätter oss i restaurangen och efter ca 20 minuter klarar jag inte av mer mentalt. Reser mig upp, höjer rösten och knyter ihop knytnäven och skakar av ilska. Det som gjorde att jag brast var den enes kommentar som löd:

– Ni skiter ju fullständigt i om vi överlever eller ej, är inte det ganska viktigt för att vi överhuvudtaget ska kunna betala några pengar!

Detta får mig att totalt explodera och glömmer för en stund att vi står på en av de mest trafikerade flygplatserna i Sverige. Samtidigt som jag tydliggör för dem hur tillmötesgående jag varit sedan 1,5 år tillbaka, så smäller jag knytnäven rejält i bordet efter varje min mening. Ca 5 minuter senare lämnar jag platsen och min kollega tar över - innan jag exploderar helt!

Dagen efter kommer ett mail om att de ska betala in skulden. Men av någon anledning har beloppet sänkts  och jag vägrar acceptera ett icke fullständigt belopp, vilket jag tydligt skriver tillbaka. Nu är det upp till bevis – kommer de att betala sin skuld eller inte!?


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.