Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Var lägger du mest tid?

25 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
I vilken del av kundens köpprocess adderar du mest värde?

Är det så att du väntar med att addera värde tills en förfrågan kommer från kunden eller är det så att du långt innan denna förfrågan kommer adderar värde?

Som jag tidigare skrivit så är kunden ute och söker information om den aktuella produkten eller tjänsten långt innan någon form av leverantör kontaktas. Det är i detta läge som det är enklast att påverka kunden i den ena eller andra riktningen och det är här du skall vara.

Om du väntar tills det läge då kunden går ut med en förfrågan till flera leverantörer så minskar dina möjligheter att få affären. Så du måste inse att du kan påverka kundens köpprocess långt innan de frågar leverantörer. Det är i detta läge Social Selling kommer väl till pass.

Nedan följer 5 steg i kundens köpprocess:
  1. Låt oss kalla detta läge för Status Quo. Kunden är nöjd med nuvarande organisation och de produkter och lösningar som idag används. I detta läge är inte kunden beredd att fatta några köpbeslut. Men vi lever i en föränderlig värld så här följer vi som säljare vad som sker och vi visar i olika kanaler att vi finns med vi gör inga ansatser till att sälja. Bara lyssna och se vad som händer.
  2. Helt plötsligt händer det. Kunden prioriteringar ändras. Oavsett orsak till varför en förändring måste ske så inser kunden att de måste agera för som det är idag fungerar det inte. När detta sker så har du som säljare redan visat dig för kunden i olika kanaler, kunden vet att du finns. Det kan även vara så att i detta läge är det just dina inlägg och kommentarer i olika kanaler som fått kunden att inse att något måste göras. Har du redan i detta läge agerat ligger du bra till. Det är dags för kunden att ta nästa steg i sin inköpsresa.
  3. Skräddarsydda lösningar. I detta läge letar kunden efter olika lösningar och de samlar på sig en massa information för att kunna fatta ett beslut. De söker på nätet efter artiklar, blogginlägg och annat innehåll som kan ge dem kunskap. Detta steg är exempelvis exemplariskt för marketing automation eftersom du letar efter kunder som laddar ned en viss typ av information. I detta läge fortsätter du som säljare att påvisa kunskap och expertis genom att sprida information som påverkar kunden. Kunden tar med snabba steg sig in i fas 4.
  4. Kunden kontaktar leverantörer. Kunden letar efter specifika leverantörer i jakten på företag som kan erbjuda en lösning på deras utmaning. Om du här som säljare varit med på hela resan så har du goda möjligheter att få fortsätta att vara en del av denna resa.
  5. Beslut att köpa. Köpare är redo att köpa, och kommer förhoppningsvis väljer ditt företag för att tillhandahålla den aktuella lösningen.

Med rätt Strategi, Kunskap och Implementation så är Social Selling ett utmärkt verktyg att använda för att möta den moderna köparen.

Lycka till!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.