Så lyckas du som småföretagare på en mässa

Camilla Björkman

Publicerades: 21 november, 2010

Jag skriver just nu ett reportage till nästa Driva Eget, som handlar om att lyckas som liten mot de stora jättarna. Till detta intervjuar jag tre företagare som lyckats med just det.

Men faktum är att jag tycker att jag själv också borde vara med i artikeln efter denna veckas strapatser!

Jag har ju en egen tidning, DentalMagazinet, som går ut til 15 000 personer i tandvårdsbranschen. I torsdags och fredags var det så dags för Stora Tandläkarmässan i Göteborg, dit 13 000 besökare skulle komma. Den gav verkligen lärdomar i hur man som småföretagare lyckas mot de stora jättarna.

Jag hade kommit överens med mässan att få placera ut ett gäng tidningsställ, men fick en smärre chock när jag kom dit och förstod att det istället rörde sig om två montrar där mina ställ skulle stå. Jag hade ju varken mässinredning, matta eller några vepor (och inte har jag någon budget till det heller)! Tvärtom såg det ju sjukt B ut när jag ställde ut mina små tidningsställ.

Så vad gör man?! Jo, som vilken småföretagare som helst skulle göra: Man kavlar upp ärmarna och är kreativ.

Jag och Nils-Erik, min försäljningsansvarige, ställde oss helt enkelt och började riva av framsidorna på en sisådär 50 tidningar. Dessa tejpade vi upp på väggen i montrarna. I stället för en matta la vi sedan ut tidningarna i mönster över golvet, och ställde tidningsställen på dessa. Sedan hittade vi en gammal kundvagn från ICA som vi packade full med tidningar och som vi sedan gick runt med under hela dagarna.

I efterhand tycker jag att det gick otroligt bra – jag fick ut tidningen till varje hörn av mässan och jag snackade med både läsare och utställare. Men till nästa år har jag dragit massor av lärdomar så att jag kan göra det här ännu bättre. Ska du vara med på en mässa? Läs mina lärdomar – du kommer att tjäna på dem:

1. Fråga dig själv om du verkligen behöver en monter. I mitt fall, till exempel, var det viktigare att vara ute och prata med de andra utställarna (som ju är mina kunder eftersom de köper annonser). Jag hade därför tjänat på att ha tidningsställen uppsatta redan dagen innan och sedan lägga allt fokus på att gå runt och nätverka.

2. Om du vill ha en monter: Var oerhört noga med din placering. Du ska inte betala lika mycket som ett företag som får en monter mitt i smeten, eller vid ingången, om du hamnar i ett hörn. Begär karta innan du beställer något.

3. Försök byta till dig en monterplats. Kanske kan du bidra med saker som dryck eller marknadsföring för mässan, och kan på så sätt få en gratis eller prisnedsatt monter.

4. Gör en rolig monter – och gör det billigt! Gå på mässor innan och se vad som funkar. Och fråga dig själv vad som skulle locka dig i en monter. Vissa företag lägger ner hundratusentals kronor på snygga montrar, men ingen går in i dem ändå för att de är TRÅKIGA! Andra verkar vara där med inställningen att det viktiga är att de är där, inte att någon faktiskt uppmärksammar dem = totalt onödigt spenderade pengar. Därför: Gör något kul i din monter som verkligen drar folk, som att hyra in en trollkarl eller en sångkör, bjuda på bullar eller ordna roliga tävlingar.

5. Skapa uppmärksamhet. När vi var på Eget Företag-mässan med Driva Eget höll Anders Andersson föredrag om företagande – vilket resulterade i att montern var fullpackad efter varje föreläsning. Kolla om du kan bidra med kunskap på något sätt genom att hålla ett föredrag, och sedan hänvisa till din monter.

CAMILLA BJÖRKMAN