Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Nyheter

Framtidssäkra ditt företag – här är 7 digitala lösningar du behöver

Sponsrad artikel 29 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Världen kommer att förändras på grund av Corona-krisen, och gamla sanningar blir inte lika relevanta. Det här är en tid att uppfinna företaget på nytt. Så här gör du för att fortsätta vara relevant och ta ny teknik till hjälp för att framtidssäkra ditt företag.

Visst är det tuffa tider, men det är nu ditt företag har möjligheten att affärsutveckla och gå stärkta ur krisen. Hur kan ni utveckla er affärsidé, ert erbjudande och er marknad för att framtidssäkra företaget?

Och framförallt – hur kan ni använda smart och digital teknik för att fortsätta vara relevanta?

I den här guiden går vi igenom hur du i fyra steg kan utveckla ditt företag för att vara relevant i många år framåt. Men först, glöm inte det viktigaste för att överhuvudtaget kunna fortsätta driva företag – hitta ett smart sätt att fakturera snabbt och smidigt.

Läs mer: Jobba digitalt – så här gör du.

Så skapar du en smidig fakturering

Något av det absolut viktigaste du som företagare behöver ha koll på är din fakturering. När företaget går som det ska, ibland till och med bättre än planerat, är det lätt att komma efter med faktureringen. Tillhör du dem som inte ”hinner” fakturera? Det finns ingen vinnare på varken sent skickade eller sent betalda fakturor.

En sämre konjunktur, som i spåren av Coronakrisen, är ännu ett skäl att fakturera snabbt. Du har ju ditt företagets likviditet att tänka på och måste kunna betala era fakturor.

Läs mer: Fördelarna med att fakturera digitalt – här är de!

Med dagens teknik finns stora möjligheter att snabbt både skapa och skicka fakturor digitalt. Har du dessutom ett bokföringsprogram online som exempelvis Visma eEkonomi som kan kopplas till en app i din mobiltelefon eller padda, ja då kan du lösa faktureringen på stående fot. Bokföringen, den sker i princip automatiskt och vill din kund betala med Swish kan du smidigt mejla betalningsbekräftelse från telefonen. Så se till att utnyttja tekniken maximalt. Det ger dig större fördelar.

Test:Vilken typ av faktureringsperson är du? Testa dig här!

Se hur du smart kan jobba med dina digitala fakturor och all påminnelsehantering med Visma eEkonomi. Och här får du alla våra bästa faktureringstips.

Så framtidssäkrar du ditt företag

Var ska ditt företag befinna sig i höst, om ett år och om tre år? Hur kommer ni att påverkas av Coronakrisen? Hur blir ni mer digitala i en värld som förändras snabbt?

Du behöver hitta svar på dessa frågor för att framtidssäkra ditt företag. Inte minst för att säkerställa företagets likviditet och ekonomi – men också för att hänga med i teknikutvecklingen och effektivisera företagets administration med smarta, digital lösningar.

Börja med att ställa frågor.

  • Vilken är din marknad?
  • Vem är din kund?
  • Är din målgrupp stor och bred eller smal och nischad?
  • Är ditt nuvarande erbjudande fortfarande relevant för dina kunder?
  • Är det dags att söka nya marknader eller söka nya produkter och tjänster till dina nuvarande kunder?
  • Vilken är din kärnverksamhet, hur kan du använda din kunskap och erfarenhet när du blickar veckor och år framåt?
  • Vilken teknik och digitala lösningar kan vi använda för att bli mer effektiva?

Med andra ord:
Hur kan du affärsutveckla din verksamhet?

Affärsutveckla ditt företag med Ansoff-matrisen

Ett smart sätt att jobba med affärsutveckling är att göra en så kallad Ansoff-matris. Med matrisen går du snabbt igenom fyra olika sätt att utveckla företagets produkter och tjänster för framtiden.

Sälj mer på befintlig marknad

Detta kallas också marknadspenetrering. Du fortsätter att jobba där ditt företag finns idag och satsar på att sälja mer på den befintliga marknaden. Om det finns marknadsandelar att ta, speciellt om konkurrenter är stillastående, kan detta vara en bra strategi. 

Och hur vet du om det finns marknadsandelar att ta? Ett bra sätt är att fråga dina kunder om de är nöjda med sina nuvarande leverantörer. Ett annat sätt är att söka på “ditt område” på Google, och se hur konkurrensen ser ut. 

Ställ frågorna:

  • Hur stor är marknaden?
  • Är det dags att ta marknadsandelar?
  • Vilka kanaler kan möjliggöra det?
  • Vilka konkurrenter verkar stå still?
  • Hur behöver vi utvecklas för att vara bäst på vår marknad?

Sälj på nya marknader

Nu handlar det om att marknadsutveckla. Vilka möjligheter finns här? Har du funderat över en e-handel eller att sälja din kunskap digitalt? En e-handel ökar din marknad markant och du kan se utanför geografiska gränser. Har du ett lager och kanske till och med en butik är det absolut läge att affärsutveckla med en e-handel.

Med dagens teknik går det snabbt att bygga upp en e-handel. Färdiga teman gör att du snart är igång. Lägg extra mycket tid på e-handelns texter, det är inte slumpen som gör att Google driver trafik till just ditt företag. Det är tankearbetet bakom texterna som gör skillnaden. 

Arbetet med sökmotoroptimering gäller förstås också företag som inte driver e-handel, men som vill få fler kunder via nätet. Hur kan du göra företagets hemsida till en leadsgenerator? Där är förstås innehållet viktigt, men minst lika viktigt är att du följer principerna som får Google att gilla din sida.

Läs mer:Så får du Google att gilla ditt företags hemsida.

97 % googlar någon gång och hela 61 % googlar varje dag. Om du inte finns på förstasidan, kommer de att välja någon av dina konkurrenter. Välj också ut nåra sociala medier-kanaler som passar just din verksamhet, 83 % använder Facebook, Instagram och andra sociala medier någon gång. 65 % gör det varje dag. I vilka sociala medier finns dina kunder?

Läs mer:
Alla kan skapa en proffsig nätbutik med Visma Webshop. Besök vår sida om e-handel så berättar vi allt du behöver veta om att starta webbshop och att synas på nätet.

Sälj mer till befintliga kunder

Fråga dina kunder vad du kan göra mer för dem just nu. Ofta förknippas ditt företag med en specifik produkt eller tjänst, och kunden kanske inte ens vet om vad ni kan hjälpa dem med!

Fokusera också på att skapa känslomässiga band till kunderna – vi gör affärer med människor vi gillar! Ett respektfullt bemötande där du får kunden att känna sig sedd är väldigt viktigt. Det handlar om att få kunden att känna sig delaktig. Exempel: Om du får ett mejl så svara inte bara på mejlet i tid utan lägg till en personlig liten hälsning. Önska trevlig dag eller en skön semester. Var inte heller rädd för att be om ursäkt om något har blivit fel, empati är viktigt.

Ha som mål att ditt företag kontaktar 10 befintliga kunder varje dag och frågar vad de saknar. Utifrån svaren, vilka produkter och tjänster är relevanta att addera till ert nuvarande erbjudande? Om du är frisör, kan du också erbjuda att komma hem till kunderna och utföra klippningen?

Skapa nya produkter och tjänster för en helt ny marknad

Detta kallas diversifiering. Det kan kännas som ett stort steg, men just nu kan det vara avgörande för ditt företags framtid. Här kan du verkligen uppfinna företaget på nytt.

Obs! Tänk på att inte släppa det som redan fungerar för att satsa allt på något nytt.

Ha 70 % av företagets fokus på det som fungerar och levererar idag. Ha 20 % fokus på det som behöver utvecklas inom ett år. Och ha 10 % fokus på det som behövs för en framtid som ligger längre bort än ett år. Detta är en bra tumregel som såklart måste anpassas efter din verklighet.

Ställ återigen rätt frågor:

  • Vilka nischer är “lediga”?
  • Vilka kunder ser du framför dig?
  • Vad skulle vara väldigt roligt att skapa?
  • Finns det tjänster/produkter i andra länder som ännu inte kommit till min marknad?
  • Har vi tjänster/produkter som ännu inte finns på vissa andra marknader?

Vill du veta hur andra har diversifierat sitt företag?
Spana in Den cyklande rörmokaren.

Framtidssäkra företaget med hjälp av kunderna

Dina nuvarande kunder är den bästa källan till att utveckla dina produkter och tjänster. Fråga dem vad de behöver nu och vad de tror sig behöva i framtiden.
Be dem vara 100 % ärliga och ställ exempelvis följande frågor:

  • Vad behöver ni hjälp med nu och i framtiden?
  • Har vi rätt erbjudande?
  • Vilka är våra fördelar respektive nackdelar gentemot konkurrenterna?
  • Vad saknar ni på marknaden?
  • Hur kan vi göra livet enklare för er?

Läs mer:
Så blir du duktig på förhandlingsteknik och får kunden att vilja köpa
eller
Den kompletta guiden till marknadsföring för små företag

3 områden där ditt företag kan bli smartare och mer digitala

Sköt företagets bokföring och administration digitalt

Skapa en smart digital bokföring med exempelvis Visma eEkonomi. Skaffa också ett smart löneprogram för små företag, ett tips är Visma Lön, och ett program för tidrapportering, till exempel Visma Tid Smart.

Du kan också ha ett system för att skicka och ta emot digitala fakturor, ett tips är Visma AutoInvoice.

Ha ett system för digital signering av dokument och för utläggshantering

Ett system för digital signering av dokument spar massor med tid och pappersarbete. Ett exempel är Visma Sign. Och varför inte digitalisera utläggshanteringen med en tjänst som Visma Companyexpense.

Utveckla företagets erbjudande med en e-handel

Sälj på nätet och koppla siffrorna direkt till ditt bokföringsprogram. Smart och smidigt med till exempel Visma Webshop.

I orostider är extra viktigt att stötta varandra och få hjälp, och vi är starkare tillsammans! I snart fyra decennier har Visma Spcs hjälpt Sveriges företagare och blivande entreprenörer att starta, driva och utveckla sina företag. Med hjälp av kunskap, digitala lösningar och smarta ekonomiprogram vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.