Sofie Källström vd We do Promotion

Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Gustaf Oscarson

Publicerades: 3 februari, 2021
Foto av: Johan Andersson

Sofie Källström och hennes team på We Do Promotion har använt coronapandemin till att transformera företagets affärsmodeller, tjänster och struktur....

Sofie Källström och hennes team på We Do Promotion har använt coronapandemin till att transformera företagets affärsmodeller, tjänster och struktur. Här är hennes fantastiska historia som verkligen visar att det går att skapa fantastiska resultat i en tuff tid.

Under två månader hyllar Driva Eget Sveriges företagarhjältar som gjort fantastiska insatser under coronapandemin. Först ut är Sofie Källström.

En dag i mars 2020 stod Sofie med väskan i ena handen och telefonen i den andra när det ringde. UD hade precis avrått från alla utrikesresor precis när hon var på väg till ett av We do Promotions största åtaganden någonsin – Världsutställningen i Dubai.

Sofie och hennes team skulle till Dubai för att förbereda öppningen av butiken i den Svenska Paviljongen. Alla drog i handbromsen. Företagets B2B-shoppar stannade av, projektet med världsutställningen sköts upp ett år, event sköts upp och människor blev oroliga över framtiden. Sofie beskriver de här dagarna som om en storm blåste förbi. Hur fasiken skulle man landa på fötter denna gång?

– Jag bestämde mig, nu gör vi allt! Precis allt det vi planerat för att göra efter Världsutställningen i Dubai. Jag hade precis tagit på mig rollen som VD för We Do Promotion, anställt ett nytt team med försäljningschefen Caroline Fossto och hade spännande planer på gång, berättar hon för Driva Eget.

– Jag bestämde mig för att vi måste köra på, det finns ingen återvändo. Förändringen ska ske, vi ska göra vår transformation av branschen med eller utan corona, fortsätter hon.

Sofie Källström WDP

Transformerade och digitaliserade företaget under corona

We Do Promotion har nu gått från 500 kvadratmeter i Solna, till lokaler mitt i Stockholm. De har skapat ett digitalt flöde för att hantera kundmöten, personalmöten och skapat digitala mötesrum. 

– Vi såg möjligheten att utveckla det vi tror på som framtidens merchandise, som är digitala. Vi gasade och anställde Emma-Matilda Steen som Media Operating Manager och har utvecklat den digitala sidan enormt. Vi öppnade ett nytt affärsområde med merchandise för influencers, då vi haft detta i åtanke och snabbt kunde se att försäljningen på e-handelsplattformar ökade. Vi anställde Teodor Spjut på Influencer Partnership och har slagit all time high i försäljning efter lansering av en shop för influencer, berättar Sofie.

Nya rekryteringar på löpande band

Det går verkligen att satsa sig ur coronapandemin, det är Sofie ett tydligt bevis på.

– Under corona har vi också utvecklat vårt affärsområde Destination och rekryterat in Magnus Nilsson som tidigare suttit som ordförande i Svensk Turism, fortsätter hon.

Arbetet med Världsutställningen Expo 2020 utökades och We Do Promotion uppdaterade konceptet för att fungera även under corona. De landade i ett mer digitalt upplägg där man kan besöka den svenska butiken både fysiskt men även digitalt. 

– Vi har passat på att rekrytera toppsäljare i branschen som kännt att corona gjort det möjligt för dem att byta arbetsplats, berättar Sofie och fortsätter.

– Coronatiden har varit tuff, men vi är starkare än någonsin när vi gjort denna transformation och pushat företaget fem år framåt.

We Do Promotion

Vilka har varit de största utmaningarna för dig och We Do Promotion?

– Det svåraste var att analysera marknadens köpbeteende. Marknaden försvann i princip och vi var tvungna att öka takten på våra digitala tjänster och ställa om snabbt. Utmaningen var också att få alla att lära sig den digitala omställningen, berättar Sofie.

– När jag tog över företaget hade man stationerade datorer och ett intranet där man endast kunde komma åt affärssystem på kontoret. Vi har byggt om alla affärssystem, CRM, ekonomiprogram och så vidare. Det svåra har varit att bedriva verksamhet samtidigt som vi ställt om och driver tillväxt.

Har ni hittat nya sätt att skapa affärer eller ändrat i affärsmodellen?

– Vi har vågat öppna upp för nya affärsmodeller och jag tycker att vi fått alla med på tåget för att skapa affärer genom nya infallsvinklar, berättar Sofie.

Har ni hittat nya marknadsföringskanaler och nya kundgrupper under corona?

– Ja! Trots en otroligt tuff start har vi slagit ”all time high” med nya kunder under 2020. Vi har en nykundsförsäljning på hela  38 procent – det tycker vi är väldigt bra med de förutsättningar vi har haft, fortsätter hon.

Tar ni betalt på något nytt sätt?

– Ja och nej. Vi har hittat nya koncept och vi arbetar nu även med B2C, berättar Sofie.

Hur förbereder du företaget på framtiden under och efter corona?

– Oj! Vår framtidstro är enormt stor. Vi har gjort en stor praktisk omställning under corona och jag ser oerhört ljust på framtiden. Vi lanserar ett hållbarhetskoncept och kommer efter 2020 ta oss an Världsutställningen med Expo 2020 och allt vad det innebär. Vi är startklara för framtiden på ett extremt bra sätt, avslutar Sofie.

Sofie Källström

Om Sofie Källström och We Do Promotion

Namn: Sofie Källström
Företagsnamn: WDP – We Do Promotion
Finns i: Stockholm, Norrköping och Göteborg
Läs mer på: www.wedopromotion.se
Antal anställda: 12
Omsättning: 17 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med