Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Personlig Utveckling & Hälsa

Skapa din ultimata bucket list

Har du någon gång gjort en bucket list? Då vet du hur svårt det är att göra den till verklighet. Här hjälper vi dig att skapa din ultimata bucket list och ger dig de bästa verktygen för att förverkliga dina drömmar.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 29 mars, 2021 Uppdaterades 21 mars, 2025 12 minuters läsning
Bucket list

Foto: Bucket list

Ibland lyckas vi uppfylla våra drömmar, men ofta blir en bucket list bara en kul grej eller något som har hamnat i en låda någonstans.

Så vad är en bucket list? Jo, det är en lista där vi samlar allt som vi vill göra livet. Känns det lite som en klyscha, något som bara görs men aldrig faktiskt blir av? Du är inte ensam om att känna så. Men nu ska vi ändra på det – vi ska se till att alla de där sakerna som står på din lista inte bara blir drömmar på ett papper utan faktiskt blir verklighet.

Vad står på din bucket list?

  • Korsa USA från kust till kust i en Mustang
  • Jobba var och när jag vill
  • Uppleva Antarktis
  • Plugga spanska i Spanien
  • Åka helikopter över Grand Canyon
  • Köpa en katt
  • Äga och driva en Herrgård

Det här är några exempel som skulle kunna finnas på en bucket list. Från början är det drömmar, men genom några smarta verktyg kan de bli verklighet.

Här kan du lyssna på avsnittet om 'Hur du skapar din bucket list' i Starta Eget-podden

Så gör du en bucket list

Så vad behöver vi för att skapa våra bucket lists? Vi vill dela med oss av tre verktyg som vi och många andra använder för att hitta våra visioner och mål.

1. Hitta ditt 'varför'

Vi kan nästan garantera att alla framgångsrika människor har en sak gemensamt. Det spelar ingen roll om det är en politiker, en företagare, en snickare eller en management konsult – alla har en vision i livet.

Du har säkert också dina visioner och mål för ditt liv, din karriär och ditt företag. Men som vår vän Charlie Söderberg brukar säga: de finns människor som bara vaknar på morgonen för att de inte har dött under natten. Och där vill vi inte hamna, eller hur?

Så vad får dig att studsa upp ur sängen på morgonen? Vad får dig att känna dig som ett barn på julafton? Vad får dig att älska måndagar? Vad får dig att känna att varje dag är som semester? Vems drömmar är det du uppfyller varje dag? Är det dina eller någon annans?

Det här är frågor som vi har använt för att komma fram till vad vi brinner för och vad som är viktigt för oss i livet. Prova att göra likadant, du också.

2. Börja med vad du inte vill

Många som börjar fundera över sina mål och visioner i livet fastnar ofta i tanken: jag vet inte vad jag vill!

De flesta har inget självklart svar på frågan ”Vad vill du bli när du blir stor”. Och eftersom många av oss fortfarande inte ”vet vad vi vill bli”, är det smart att början i andra änden.

Börja med vad du inte vill ha i livet. Se dig omkring, det kan finnas många exempel på liv och livsval som du inte vill ha. Du kanske inte vill ha tidiga morgnar med stress. Du kanske inte vill ha ett företag som är beroende av din tid och energi? Du kanske inte vill ha relationer där den andra personen äter upp din energi.

Vad accepterar du i livet?

Vi får vad vi accepterar. Vi brukar säga: Raise your standards. Nöj dig inte med annat än det som verkligen tillfredställer dig. Det är väldigt lätt att fastna i den där frågan, ”jag vet inte vad jag vill”. Och ju mer du tänker så, desto mindre händer i ditt liv.

Du kan inte tänka dig till drömlivet

Det viktiga är att gå ut och testar saker, inte att allt ska vara perfekt på en gång. Vad känns spännande? Vad känns kul? Våga testa det utan för stora krav. För hur ska vi någonsin kunna veta vad vi vill om vi inte provat? Hur ska vi någonsin kunna veta att det där jobbet är vårt drömjobb eller den där affärsidén är bra eller om den där partner är bra, om vi inte har testat?

Så sammanfattningsvis: för att veta vad du vill (och ska skriva på din bucket list) behöver du också veta vad du inte vill. Ett tips är att göra en plus- och minuslista kring ditt eget företag eller kring dina relationer –  det kan vara kul att se vilken spalt som blir längst.

Om minusspalten blir längst kan det vara ett tecken på att du behöver göra en förändring. Och när du har gått igenom allt du inte vill, så kan du börja fundera på vad du vill göra istället. Inspireras gärna av andra som gör saker som du tycker verkar häftigt.

Du kanske kommer fram till att du inte vill sitta på ett kontor mellan 8 och 17. Vad vill du göra istället? Vill du sitta på Maldiverna och jobba? Ja, men gör det då. Det finns massor med företagsamma människor som gör just det. Fråga dem hur de har gjort och härma deras strategier. Det är ju så enkelt egentligen. Men samtidigt så svårt.

3. Börja göra årsbokslut

Många ser årsskiftet som en perfekt nystart. Det är oftast då vi tar oss tid att reflektera över vad vi vill och vart vi är på väg. Men en nystart kan vi lika gärna göra inför varje nytt kvartal, månad, vecka eller varför inte inför varje dag? Det viktiga är att du tar dig tid att göra din bucket List och att komma igång, inte när under året du faktiskt startar.

Börja med att titta tillbaka och ge dig själv en klapp på axeln för vad du redan har åstadkommit. Att vara medveten om din process är en viktig del i din resa till tillfredställelse, och du kommer snart att inse hur långt du redan har kommit.

Skriv ned vad du har åstadkommit under det senaste året. Om du har gjort en bucket List tidigare – plocka fram den och bocka av de punkter som är avklarade. Glöm inte att skriva ”påbörjad” på de punkter som du faktiskt har satt igång men där du inte riktig nått hela vägen fram.

På så sätt ger du dig själv känslan av att det faktiskt händer saker. Kalla det för årsbokslut och se till att det blir en regelbunden vana för att belöna och berömma dig själv under tiden.

Läs också: Så lever du som en miljonär – på 3 % av kostnaden

Skapa actions på din bucket list

Okej, nu har du förhoppningsvis fått igång hjärnan och börjat visualisera om hur ditt drömliv ser ut. Det är nu vi kommer till det riktigt roliga. Nu är det dags att börja skriva ner riktiga punkter på din bucket list.

Hur många punkter ska finnas på din lista? Det brukar heta ”100 To Do List” eller ”100 saker jag ska göra innan jag dör”. Men det är ju så klart påhittat. Det är inte antalet punkter som är det viktiga. Det viktiga är att du börjar skriva ner, stort som smått – saker som du vill ha, göra och känna i ditt liv.

Så här kommer du igång

För att komma igång finns det ett gäng frågor du kan ställa dig själv för att få idéer. Ta fram papper och penna och skriv ner allt du tänker på, stort som mått och utan värderingar. Ta den tid du behöver. Är du beredd? Nu kör vi!

  • Om du hade alla pengar du behöver, så mycket att du inte behöver tänka på pengar överhuvudtaget – vad skulle du göra då?
  • Vilka platser i världen vill du besöka innan du dör?
  • Vilken är din största dröm?
  • Vad vill du uppleva innan du dör?
  • Vilka kunskaper vill du ha? Vad vill du lära dig? Vill du lära dig ett nytt språk, spela ett instrument eller prova någon sport?
  • Vilka personer i världen skulle du helst av allt vilja träffa?
  • Är det något du alltid har tänkt att du vill göra men som du har skjutit upp?
  • Om du hade all tid i världen, vad skulle du göra då?

Tips! Verktygen för en starkare vardag som företagare – med Johannes Hansen

Så får du din bucket list att bli verklighet

Vi hoppas nu att du fått massor med spännande tankar och punkter till din bucket list. Nu kommer det viktigaste steget, det som många hoppar över och struntar i. Nu ska du få din bucket list att bli verklighet!

Steg 1: Låt listan vara levande

Lägg till, plocka bort, justera och finslipa din lista under resans gång. Livsförhållanden och drömmar ändras. Det som är viktigt för dig idag behöver inte vara lika viktigt för dig om ett år. Utgå från att du aldrig blir klar med din lista.

Steg 2: Välj ett tema

Sätt ett tema för året. Temat kan vara något du går igång på, något du vill ska hända, en känsla eller en nivå du vill nå upp till. Exempel på teman kan vara; Superstar, Livet Deluxe eller Balans.

Genom att sätta ett namn på ditt år blir det lättare att sålla bort och lägga till saker du vill ha i ditt liv. Ställ alla dina aktiviteter i förhållande till ditt tema: går det här i linje med mitt tema – ja eller nej?

Steg 3: Sätt tidsramar

För att din lista inte ska kännas överväldigande och för att skapa struktur, sätter du tidsramar för varje punkt. Använd tidsramar som 1, 2, 3, 5 och 10 år. På så sätt blir det supertydlig för dig vad du ska fokusera på det här året och vad du kan lägga på is tills nästa år.

Steg 4: Prioritera din bucket list

Så, vad är det första du ska ta tag i på din bucket list? Sortera listan så att du endast ser punkterna du har satt '1 år' på. Det är dessa punkter du ska fokusera på och faktiskt få att hända just nu. Prioritera punkterna på en skala från 1-5, där 1 är absolut viktigast för dig och 5 är minst viktigt. Vips! Nu har du en action plan för din lista.

Steg 5: Hitta vanorna du behöver för att lyckas

Det räcker inte att skriva en bucket list för att få den att hända. Identifiera vilka vanor du behöver för att allt ska bli av. Det är vanorna i ditt liv som avgör om du lyckas på lång sikt. Och du vill ju att framgången ska vara över tid, eller hur?

Skriv ner vilken vana du behöver för att lyckas med varje punkt på din lista. Är det att springa ett marathon som står på din lista – ja, då behöver du vara en person som löptränar.

Steg 6: Planera din drömkalender

Detta är det kanske viktigaste steget. Planera in dina vanor för din bucket list i din kalender. Vi brukar använda oss av något som vi kallar Drömkalendern. I drömkalendern planerar du in de vanor du behöver ha i ditt liv för att lyckas med din bucket list.

Steg 7: Påminn dig själv hela tiden

En bucket list är helt meningslös om du inte blir påmind om den varje dag. Så sätt upp den på kylskåpet, lägg den som bakgrundsbild på din dator eller telefon, sätt upp den på ditt kontor vid ditt skrivbord eller måla om hela väggarna med din lista.

Gör vad som krävs för att du varje dag ska bli påmind om dina mål och vart du ska. När du blir påmind, är det lättare att ta beslut och det blir enklare att gå upp på morgonen när du vet vad du ska göra idag.

Steg 8: Gör din bucket list offentlig

Dela din bucket list med en vän som också har en lista. Det här är ett jättebra sätt att få den att hända. Dels blir det mycket roligare när ni kan diskutera tillsammans, och dels kan ni inspirera och pusha varandra.

För att öka chansen att din bucket list ska hända är det smart att göra den offentlig. Om du berättar för andra om dina drömmar är det mycket större chans att de faktiskt blir av och att du kommer att genomföra det som står på din lista.

Vanliga frågor om Bucket List (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad är en bucket list och varför är den viktig för företagare?

En bucket list är en lista över saker du vill uppleva, uppnå eller genomföra i livet. För företagare är den särskilt viktig eftersom den hjälper dig att sätta både personliga och professionella mål. Det kan handla om allt från att expandera verksamheten internationellt till att ta sabbatsår för att resa. En välplanerad bucket list fungerar som en strategisk plan för att förverkliga dina drömmar.

Hur skapar jag en effektiv bucket list som företagare?

Börja med att identifiera ditt "varför" - vad driver dig som företagare? Skriv sedan ner både stora och små mål, både personliga och professionella. Kategorisera målen i tidsramar (1, 3, 5 och 10 år) och prioritera dem. Vi rekommenderar att inkludera mål inom olika områden: företagsutveckling, personlig utveckling, resor och upplevelser.

Vilka är de vanligaste sakerna företagare har på sin bucket list?

Bland företagare ser vi ofta mål som att starta ett passivt inkomstflöde, arbeta platsoberoende, expandera till nya marknader, skriva en bok om sitt företagande, eller hålla inspirationsföreläsningar. Många har även personliga mål som att resa världen runt medan de driver företaget eller starta en välgörenhetsstiftelse.

Hur ofta bör jag uppdatera min bucket list?

Vi rekommenderar att du gör en större genomgång av din bucket list varje kvartal, samt en omfattande årsrevision. Detta passar bra ihop med företagets övriga planering och bokslut. Däremellan kan du göra mindre justeringar när nya idéer eller möjligheter dyker upp. Det viktiga är att listan förblir ett levande dokument som utvecklas i takt med dig och ditt företag.

Hur kan jag använda min bucket list för att utveckla mitt företag?

Använd din bucket list som ett strategiskt verktyg för företagsutveckling. Koppla dina personliga mål till företagets tillväxt. Till exempel, om du drömmer om att jobba från olika platser i världen, kan du utveckla system och rutiner som gör företaget mer digitalt och automatiserat. Detta skapar både personlig frihet och effektiviserar verksamheten.

Vilka är de vanligaste hindren för att förverkliga sin bucket list?

De största hindren är ofta mentala begränsningar och bristande planering. Många fastnar i det dagliga arbetet och glömmer sina större mål. Övervinn detta genom att schemalägga tid varje vecka för att arbeta mot dina bucket list-mål, precis som du planerar andra viktiga möten. Skapa också delmål och fira framgångar längs vägen.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.