10 steg till ditt drömföretag

26 november, 2019

Hur skapar man sitt drömföretag och sitt drömliv? Serieentreprenören Gustaf Oscarson vet. Här delar han med sig av sina bästa tips.

1. VÅGA SÄGA JA I BÖRJAN

Jag sa ja till allt – möten, företagsevent, allt. Det hände otroligt mycket den första tiden. Jag syntes i media och det var ditten och datten. Det var ett sätt för mig att få igång det, att få det att hända. Du behöver säga ja för att göra alla misstag, för att lära dig och för att få alla kontakter du behöver.

2. LÄR DIG SÄGA NEJ EFTER ETT TAG

Efter ett tag börjar du säga nej till det som inte funkar, människor som tar din energi. Det är kontraster, men du behöver både säga ja och nej.

LÄS OCKSÅ: ”GUSTAF OSCARSON: SÅ SKAPADE JAG MITT DRÖMLIV”

3. KATEGORISERA

Dela in det du gör företaget i fyra olika delar – ta bort, automatisera, delegera och effektivisera. Vad kan du ta bort helt? Vad kan du automatisera? Vad kan du lägga bort till någon som gör det bättre än du? Jag vill inte göra någonting – det är mitt mål. Jag vill bara utveckla businessen. Du som driver företag, du ska inte vara tiden, du ska bygga klockan. Du ska bygga system.

4. ANVÄND 80/20-REGELN

Hur kan du få åttio procent av resultatet med tjugo procent av insatsen? Välj ut två eller tre saker där du ska gå all in, där du ska lägga all tid och alla pengar. Med allt annat, använd 80/20-regeln. Nyckeln är att härma vad andra har gjort. Kom inte på själv hur du ska annonsera i sociala medier eller hur du ska skapa en ekonomiprocess, till exempel, det finns det andra som redan klurat ut.

5. GÖR EN FRAMGÅNGSKALENDER

Mina dagar behöver se ut på ett visst sätt. Jag behöver ägna en viss tid åt affärsutveckling och en viss tid åt vissa människor. Så jag har gjort min optimala planering i ett eget kalenderprogram. Där står det när jag ska gå upp, när jag ska träna och så vidare. Sedan lägger jag min vanliga kalender på den. Då matchar det absolut inte, såklart. Sedan är trixet att få det att matcha mer och mer. Framgångskalendern ska bli en påminnelse om hur min dag ska se ut för att jag ska ta mig dit jag vill.

6. STÄNG AV

Stäng av mejl och pushnotiser tills du gjort dagens två viktigaste uppgifter. Skriv upp dagen före vad som är viktigast nästa dag. Innan du gjort det viktigaste får du inte sätta på någonting som har med omvärlden att göra.

Du vet själv hur det blir när det kommer mejl, de stjäl energi. Så inget annat får störa dig. Jag går upp så tidigt jag orkar. Ägnar mig åt Hour of power, tränar, lyssnar på inspiration och mediterar. Sedan gör jag mina två viktigaste uppgifter. Först därefter äter jag frukost. Så vid typ åtta, när jag äter frukost, vet jag att jag gjort det viktigaste för dagen. Då är jag nästan färdig. Så härligt!

7. SKRIV EN ÖNSKELISTA

Skriv en lista över de tio personer som påverkar dig mest. Det kan vara din mamma, din kompanjon, din katt… Titta på dem. Är du genomsnittet av dem? Är du genomsnittligt framgångsrik? Tjänar du som snittet? och bredvid varje person, skriv ned om de tar eller ger energi? Din uppgift är att fylla på listan med människor som ger dig energi.

8. VAD ÄTER DIN TID?

Lista ut vad det är som äter upp din tid. Alla säger att de har fullt upp. Men i snitt lägger vi motsvarande 120 arbetsdagar om året på sociala medier. Förstå vad äter din tid. Är det Netflix, nyhetsflöden, mejl – vad äter upp din tid idag? Jag lovar att du kommer hitta hundratjugo arbetsdagar per år. De flesta hittar väldigt mycket tid.

9. TA HJÄLP

Ekonomi och administration – ta hjälp med allt du kan, så du kan ägna dig åt det du kan bäst. Det är din enda konkurrensfördel. Du kan inte hålla på med administration när du bygger företag. Du ska ägna dig åt det du kan. Bygg system för allt annat.

10. BLI PREMIUMMEDLEM

Gå in på driva-eget.se eller mittföretag.com. På driva-eget.se kan du bli premium-medlem och då får du så otroligt mycket hjälp och kunskap.

Lyssna på hela samtalet i Starta Eget-podden.




Beslutet som gav Marie fler kunder
Svetsaren som blev halloumikungen av Sverige
Så startade de en egen kedja