<![CDATA[]]>

Därför lyckas vissa företag – och inte andra

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 15 september, 2016

Vet du vad som gör att vissa företag lyckas medan andra inte gör det? ”Jag vet!” säger Stefan Sebö lite kaxigt och skrattar. I oktober kan du höra honom berätta om just det på årets Driva Eget-dag i Stockholm.

Den 11 oktober är det dags för höstens Driva Eget-dag på Rival i Stockholm. Dagen då vi samlar landets bästa talare och inspiratörer och delar med oss av vår egen kunskap kring företagandet. Läs mer och boka din biljett här!

Stefan Sebö

Stefan Sebö

En av talarna är Stefan Sebö som nyligen släppt boken Konsten att skapa världens bästa företag – 7 faktorer för att lyckas.

Stefan har startat och sålt företag genom åren, många knutna till annonssälj inom mediabranschen och var annonschef på Expressen under 90-talet. (Då när hans arbetsgrupp kom på en briljant annonsidé för nätet, som dåvarande chefredaktören sa nej till. Sedan startade konkurrenten Blocket ett år senare … )

Han har bred erfarenhet av vad som formar en säljande kultur – och det är lite av kärnan i det han vurmar för och egentligen allt som har med att driva företag att göra.

Enligt Stefan finns det massor att förbättra just här. Många är rätt dåliga på att inse vad det innebär att sälja, menar han.
– Man har kommit ganska långt inom restaurang- och servicenäringen, men när det gäller till exempel detaljhandeln finns det massor att göra. Och inom det offentliga inser man många gånger inte att man faktiskt är på en marknad där man säljer.

Alla är inte säljare, men alla säljer – även om man jobbar på lagret eller i en förskola.

Det kan ju kännas deppigt att höra att vi är dåliga på att sälja. Men tänk i stället att det ju betyder att det finns världens potential att faktiskt börja sälja mer!

Om du bara sätter igång att rannsaka ditt eget arbetssätt och hur du skulle kunna skruva på det.
– Många är rädda för förändring, men all framgång bygger på förändring – oavsett om man är enmansföretagare eller ett större företag, säger Stefan, men lugnar samtidigt genom att säga att det oftast handlar om småsaker som kan göra stor skillnad.

Dessutom menar han att många ”sanningar” om vad som funkar på marknaden är helt förlegade i dag.
– Ta till exempel det här med att många tror att allt ska lösa sig om man bara pressar priset. Marknaden funkar på ett helt annat sätt i dag. Produkterna är ofta väldigt lika varandra, priserna likaså.

Det betyder att man måste hitta andra sätt att konkurrera, hitta något annat som är unikt för just mitt företag.

Med digitaliseringen blir mötena med kunderna mer avgörande än någonsin menar han och tar som exempel hur ett bilköp kunde gå till förr. Då kom kunden in i butiken 3–4 gånger innan affären var klar.

Nu gör man all research hemma och kommer med en färdig lista på saker man vill ha ut av bilen.
– Då har du kanske bara ett par minuter på dig som säljare att ta hem affären, så vad gör du då? Jag älskar det här med försäljning och jag vill att besökarna ska få sig en tankeställare om vad det innebär att jobba med service och kvalitetsarbete, säger Stefan Sebö.

Vad det kan vara och vilka de sju faktorerna för att lyckas är får du alltså veta på Driva Eget-dagen 11 oktober.

Fler talare under dagen är:

KARIN AF KLINTBERG – Doldisen bakom tv-succéerna.

PAOLO ROBERTO – Inspireras av Paolos fighting spirit!

ULF SVENSSON – expert på skatt och redovisning.

Dessutom kommer Driva Egets grundare Anders Andersson samt chefredaktör Yasemin Bayramoglu vara på plats.

Läs mer om dagen och säkra din biljett här!

DEG_dagen_800x500_X