<![CDATA[]]>

Här är experternas bästa nyårslöften – för ditt företag

Ebba Arnborg

Publicerades: 30 december, 2016

Motionera och sluta röka i all ära – men glöm inte bort firman på nyårsafton. Avlägg ett löfte som ger företaget en rejäl skjuts 2017, här är experternas förslag.

Nöj dig inte med nollränta andersandersson
Anders Andersson, grundare av Driva Eget och ekonomiproffs:

Lova dig själv att bättre ta hand om överskottet du förhoppningsvis får i ditt företag och de pengar du får över privat.

Nöj dig inte med bankens nollränta. Flytta en del till småbanker med insättargaranti som kan ge över en procent.

En del av pengarna du kan undvara i minst 4–5 år kan placeras i aktiefonder.

För privatpersoner är det oftast bäst att ha fonder på investeringssparkonto (ISK) och för aktiebolag kapitalförsäkring.

annafagerstromSe till att bli omskriven
Anna Fagerström, PR-rådgivare på PR-kiosken AB och tidigare journalist på TV4 och Expressen:

Kontakta tio journalister, bloggare eller vloggare under januari och föreslå att de ska skriva om dig och ditt företag.

Välj ut sådana som brukar göra inslag om ditt ämnesområde. Ditt förslag på artikel kan vara ”5 bästa knepen för xxx (ditt ämnesområde)”.

Ring, mejla eller inboxa. Och följ upp!

michaelwahlgrenOptimera din sajt för Google
Michael Wahlgren, grundare av SEO-byrån Pineberry och författare till SEO-boken Guldläge på nätet:

Inled det nya året med att synas bättre på Google! Fundera över vad dina potentiella kunder googlar på och välj utifrån detta ett lämpligt sökord för respektive sida på din sajt.

Optimera dina webbsidor genom att nämna sökordet i sidans titel, rubrik och brödtext.

ullalisathordenFå fler kunder – och höj priset
Ulla-Lisa Thordén, säljtränare, säljcoach och författare till flera böcker om sälj:

Börja med att slänga Jante överbord, han är onödig ballast på din färd.

Våga kontakta ytterligare en ny kund varje vecka – det kan bli ca 46 nya på ett år (du behöver ju semester också). Det tar högst en kvart och blir en kul ny vana.

Och med nya kunder kan du höja priset, det är bra.

fredriksteinholtzBli bättre på att lyssna Fredrik Steinholtz, säljexpert med inriktning på social selling:

Vi tillbringar alltför mycket tid med att försöka vara intressanta, varför inte investera mer tid i att vara intresserad?

Genom att använda sociala medier i kombination med de traditionella mötesplatserna kan vi på ett effektivare sätt nå ut till våra kunder och framtida kunder. Men tänk på att lyssna – inte bara prata.

catharinasjogrenJobba effektivare – och hinn mer Catharina Sjögren, grundare av CoachEffect AB och expert inom ledarskapscoaching:

Inled det nya året med att få mer gjort på kortare tid genom att lägga tid på att Planera, Strukturera och Prioritera. Då blir du mer effektiv i ditt arbete.

Tänk också på att börja dagen/ veckan med det viktigaste (inte mejlboxen). Då utnyttjar du hjärnans begränsade energi till de viktiga strategiska uppgifterna och undviker surdegar.