<![CDATA[]]>

Nu blir supermodellen småföretagare

Camilla Björkman

Publicerades: 26 november, 2010

En av talarna på den årliga Anders Wall-föreläsningen i Uppsala på torsdagen var supermodellen Emma S. Wiklund – som nu har sadlat om till småföretagare med ett eget hudvårdsmärke. Här avslöjar hon sitt bästa framgångstips.

Den årliga Anders Wall-föreläsningen som ägde rum i Uppsala på torsdagen drog som vanligt fulla hus. En av talarna var före detta supermodellen Emma S. Wiklund, som precis har sadlat om till entreprenör med sitt eget hudvårdsmärke ”Emma S” – hennes smeknamn under modellåren. På scenen berättade hon hur en kollega i branschen peppade henne att starta eget:

– ”Sluta låna ut ditt namn och börja använda det själv” sa hon till mig.

Att det blev just hudkrämer var ingen slump – idén har funnits med länge. Som modell på 90-talet hade man inte samma möjlighet att retuschera bilder och det var därför viktigt med bra hy. Emma S. Wiklund gick till en hudspecialist i Paris och fick tips om billiga krämer från vanliga Apoteket.

– Det inspirerade mig att ta fram produkter som är effektiva, men för den skull inte jättedyra.

Att det tog sin lilla tid att dra igång företaget förklarar hon med att hon inte hade tid under de hektiska modellåren. Men också att självförtroendet att driva eget inte funnits där förrän nu.

Hennes framgångstips till andra företagare är att ha ett bra team omkring sig. Men hon erkänner också att hon inte vill släppa för mycket till andra.

– Jag gillar att ha full kontroll över vad jag gör. Det har du på ett helt annat sätt när du driver eget företag.

Under dagen talade även Anders Wall, 79 år, själv. Han är känd som Sveriges främsta professor i entreprenörskap och eldsjälen bakom denna entreprenörsdag som är uppkallad efter honom.

– Den här dagen i november, då jag får ägna en hel eftermiddag åt entreprenörskap, är en av årets absoluta höjdpunkter för mig, sa han till den hundratals studenter som satt i publiken.

Han berättade om den typiske entreprenören, vars idéer och vägran att ge upp trots misslyckanden är det som driver utvecklingen framåt.

– Entreprenörens passion och vilja är starkare än riskanalysen, konstaterade han.

Andra talare under dagen var Anders Johnson, före detta chefredaktör för Dagens Nyheter och författare i svensk näringslivshistoria, Bicky Chakraborty, grundare av Elite Hotels och Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.