Är du attraherad av ditt eget varumärke?

29 april, 2019

Att bygga varumärke 2019 handlar om passion – och hållbarhet. Tänk om det vore lika kul att gå till jobbet varje dag som det var att leka då du var barn.
Och tänk om dina barnbarnsbarn frågar dig vad du och ditt företag bidrog med då vi nådde de globala målen 2030?
Kanske det ena kan leda till det andra?

Vi företagsledare brottas dagligen med hur vi kan öka medarbetarnas engagemang, hur kan vi stärka varumärket och öka vår lönsamhet och hur vi ska engagera oss i hållbar utveckling.

LÄS OCKSÅ: DAGS ATT VARA TYST?

I USA har Employee Engagement Group gjort undersökningar som visar att 70 procent av alla medarbetare är oengagerade eller till och med motvilligt inställda till sina arbetsuppgifter.

Å andra sidan visar undersökningen att företag som har ett högre syfte än lönsam tillväxt och som lever efter sina värderingar, där ökar medarbetarnas engagemang med hela sex gånger. När medarbetare trivs och är engagerade blir de stolta över sig själva, sitt företag och blir därmed företagets bästa ambassadörer och säljare.

17 globala mål

År 2015 kom 193 nationer överens om 17 globala mål som ska vara uppnådda till år 2030. De 17 målen syftar till att vi år 2030 ska leva i en fredlig, jämlik och rättvis värld helt utan extrem fattigdom och klimathot. Många företagsledare funderar över hur de ska jobba med hållbar affärsutveckling och vilket samhällsansvar de ska ta, socialt och ekologiskt.

Om du vill öka medarbetarnas engagemang, stärka varumärket och öka er lönsamhet hittar du det högre syftet, företagets vision och ledstjärna i de globala målen. Genom att koppla företagets vision till de globala målen tar företaget sitt första steg till att integrera hållbarhet in i sin affärsutveckling.

En del företagare menar att man först behöver säkerställa sin egen lönsamhet innan man kan dela med sig till andra. Andra menar att det räcker att företag drivs inom rådande lagar och att det är vinstintresset som får företag att tänka långsiktigt, att bry sig om sitt rykte, betala räkningar och hålla ingångna avtal.

Jag menar att det är lönsamt på alla sätt att bidra till en bättre värld inom ramen för kärnverksamheten. Låt de globala målen bli ert företags ledstjärna och trippel-stärk varumärket.

5 steg till ett starkt varumärke

1. MINNS DINA FAVORITLEKAR

Plocka fram dina favoritlekar ur minnet och undersök hur det kändes i kroppen då du lekte dessa lekar. I vilket tillstånd var du då?

2. VÄLJ TRE MÅL

Gå in på globalamalen.se och undersök vilka mål som ert företag är med och bidrar till inom ramen för er kärnverksamhet (välj ca 3 mål).

3. TÄNK PÅ BARNBARNEN

Svara på frågan ”Vad kommer du stolt berätta för dina barnbarnsbarn i framtiden då de frågar vad du och ditt företag bidrog med så att vi nådde de globala målen?”

4. FORMULERA VISIONEN

Formulera företagets vision (utifrån att vi redan nått de globala målen) genom att berätta vad ni bidrog till inom ramen för er kärnverksamhet och undersök om inte den visionen passionerat kittlar dina sinnen på samma sätt som dina favoritlekar gjorde då du var barn.

5. ENGAGERA MEDARBETARNA

Attrahera dig själv och dina medarbetare. Ta med dig dina medarbetare i frågeställningarna. Svara på frågorna tillsammans under en fikarast till att börja med.

LÄR DIG MER: Starta redan idag med ett digitalt övningspaket. Efter 99 minuter har du greppat hur du kan jobba med hållbar affärsutveckling och hur det stärker varumärket. Låt medarbetarna tjuvkika på de filmatiserade föreläsningarna.




Varumärkesproffset dömer ut – gör inte som HM
Foto av: Adobe Stock
Tillit är hårdvaluta för hållbara varumärken