Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Nyheter

Investeraren Lars Förberg – från medelmåtta till miljardär: ”Undvik detta om du vill lyckas”

EBBA
Ebba Arnborg 8 augusti, 2024 5 minuters läsning
Lars Fröberg

Han fick guldmedalj från kungen för att vara mest lagom. Idag är han en av Europas mest inflytelserika investerare, hans Cevian Captital förvaltar 150 miljarder, han har förargat statsministern och hjälpt storbolag som Volvo till framgång. Nu avslöjar han sitt framgångsrecept – finns det en hemlig algoritm?

När Lars Förberg som barn var på en skidsemester med sin familj fick han till sin förvåning en medalj direkt från svenska kungen, berättar han i Sommar i P1.

Anledningen visade sig vara att han haft medeltiden i loppet.

"Satt där, mellanbarn, med en medalj runt halsen för att jag, i landet lagom, var mest lagom av alla", berättar Lars Förberg i sitt program.

Men han ville vara mer, göra mer, vara en personlig kraft för förändring:

"Jag ville inte vara lagom. Någon annan hade definierat mig, gjort mig lagom. I deras värld var det fint. Men det var det inte för mig, jag ville vara mig själv. Gå min egen väg."

Fröbergs budskap är klart: Att utmana normer och sträva efter att övervinna förväntningarna är avgörande för att uppnå verklig framgång.

”Om man vill växa till mer än lagom, då måste man utmana gränser”, säger han.

För 20 år sedan grundade han, tillsammans med Christer Gardell, Europas största så kallade aktivistfond, Cevian Capital. Idag förvaltar de 150 miljarder kronor.

”Svindlande summor om man försöker tänka sig alla pengarna framför sig” kommenterar Lars.

Gör hemläxan – och stå på dig

Cevian Capital köper in sig i börsbolag som de vill förändra och förbättra. När de 2006 köpte en stor aktiepost i Volvo rev det upp en het debatt.

”Till och med statsministern var upprörd. ’Jag är mycket, mycket frågande inför dessa riskkapitalisters sätt att bryta sönder företag’, dundrade Göran Persson.” berättar Lars och fortsätter:

”När vi blev storägare var det som att vi trängde oss in i finrummet och attackerade hjärtat i svensk industri. Vi var redan vana att utmana etablissemanget, men att göra anspråk på Sveriges kronjuvel – det blev något annat.”

Men när de tio år senare, 2016, sålde sin andel var det med hisnande 20 miljarder kronor i vinst.

”Volvos stora vändning kom med den nya vd:n som gjorde bolaget riktigt framgångsrikt. Vår roll var utmanarens, att peka på problemen, att få bolaget att slå in på en ny väg. Motståndet var hårt, men i stormen blev vi bara starkare. Vi tvivlade inte, vi hade gjort vår hemläxa. Och vill man göra något man tror på, något man tycker är rätt och riktigt, då får man ibland vara bestämd, till och med tuff.”

Förstå människor – inte bara siffror

Det handlar alltså om att tro på sig själv, men hur är det med den vanliga devisen att när man investerar ska man inte lägga alla ägg i samma korg, utan investera brett, och därmed sprida riskerna? Ja, det är ett råd Lars inte vill följa.

”Vi ville göra precis tvärtom. Inte sprida riskerna, inte vara passiva. Vi ville investera i bara några få bolag och vara aktiva ägare.”

Det involverar att noggrant analysera företagets svagheter och föreslå konkreta förbättringar.

”För att kunna hålla fast vid vår modell och gå mot strömmen måste vi se det som andra inte ser. Vi har tyvärr ingen trollformel eller hemlig algoritm utan måste, som många andra, arbeta hårt. Vi gör vår läxa grundligt: läser på, reser runt hela jorden, pratar med branschfolk på alla nivåer, med kunder, leverantörer, konkurrenter.”

Dessutom behöver de bygga trovärdighet, genom att kunna sin sak och komma med bra idéer, förklarar Lars.

”Det går inte att fuska eller komma med tomma ord”, konstaterar han.

Och – det räcker inte att arbeta med siffrorna.

”Vi måste förstå människorna. Många tror att som så kallad finansman jobbar man mest med siffror – mest jobbar vi med människor.”

Undvik ”best practice”

En annan framgångsnyckel är att Lars och Christer aldrig vill göra något bara för att alla andra gör så.

”Det ligger djupt i våra personligheter att inte okritiskt haka på den senaste trenden eller slänga oss med branschslang som till exempel begreppet ”best practice”. Det är ett uttryck jag direkt ogillar. Uttrycket syftar till att man gör på det etablerade sättet, som alla andra. För mig visar det att man inte tänker själv.”

Fröbergs förmåga att utmana status quo har varit en hörnsten i hans framgång. Och han betonar att vill du nå framgång – då finns det en sak du behöver undvika:

”Om du gör som alla andra, kan du aldrig bli en bra investerare. Om du gör som alla andra kan du aldrig vara utmanaren.”

Lars Fröberg – 6 framgångsnycklar

1. Våga utmana normer
Våga gå emot det etablerade och sträva efter att övervinna förväntningar.

2. Investera fokuserat
Lägg inte alla ägg i samma korg, men välj få investeringar och var en aktiv ägare.

3. Gör din hemläxa
När du ska ta affärsbeslut så lägg ner tid på research. Det kan handla om att göra en noggrann analys av företagets svagheter och möjligheter för förbättring.

4. Förstå Människor
Lägg stor vikt vid att förstå människorna som påverkar företaget, inte bara siffrorna.

5. Följ inte bara strömmen
Undvik att följa trender okritiskt; tänk själv och var beredd att utmana status quo.

6.  Lägg ner hårt Arbete
Var beredd att lägga ner tid, kraft och energi för att nå framgång. Det finns inga genvägar.

Läs också: Här är entreprenörerna i Sommar i P1 – och så går deras bolag



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.