Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli lönsam med Google – 5 råd du nog inte känner till

1 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Google ads är något helt annat än traditionell annonsering. Foto: Getty Images

I Sverige görs 50 miljoner googlingar per dag. Så att annonsera där kan skapa ett otroligt lönsamt maskineri för din verksamhet menar författarna till nya boken ”Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla”. Här är deras vassaste råd.

Visste du att upp till 90 procent av svenska befolkningen använder mobilen för att söka information på Google innan de köper en produkt eller en tjänst?

Genom att annonsera där kan du nå dina potentiella kunder i precis det ögonblick som de vill köpa just det som du har att erbjuda.

– Om en person som befinner sig i Göteborg googlar på ”hyra partytält” och du hyr ut just partytält i Göteborg, då är denna sökning väldigt relevant för dig att annonsera på. Marknadsföring i dag blir inte mycket mer effektiv än så, säger Michael Wahlgren som tillsammans med Michael Berman skrivit boken ”Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla”.

Och, påpekar han:

– Det är inte ens självklart att du ska se AdWords som marknadsföring. Med tanke på hur direkt det kan påverka din försäljning är det minst lika rätt att se AdWords som ren och skär försäljning.

Michael lyfter fram ytterligare en fördel med att annonsera med Google Adwords. Du behöver inte förlita dig på magkänsla utan kan utgå från fakta.

– Du kan mäta och utvärdera din annonsering in i minsta detalj, för att avgöra om den är lönsam eller inte.

5 smarta råd

1. Använd annonstillägg
Annonstillägg är en typ av annonsformat som utan extra kostnad ger annonsen extra information och dessutom hjälper dig att ta upp mer plats vid en googling. De har dessutom en positiv inverkan på ditt Quality Score. Därför är det bra att använda sig av dem så mycket som möjligt. Det finns flera olika typer av annonstillägg, allt från adresstillägg till apptillägg. Välj de som passar din verksamhet och dina sökord.

2. Välj matchtyp med omsorg
Ditt val av matchtyp avgör hur brett du låter Google matcha dina sökord med vad användaren googlar på. Det finns fyra olika matchtyper: bred, fras, bred modifierad och exakt. Bred matchtyp är standardinställningen i AdWords och ger Google full kontroll över vilka sökfrågor du visar dina annonser på. Men Exakt och bred modifierad är de två matchtyper vi främst anser att du ska använda dig av.

3. Hitta din optimala hastighet
De annonser som visas högst upp vid en sökning på Google får normalt sett en större andel av klicken än de annonser som visas på en lägre position. Om din annonsering är lönsam och du samtidigt har låga positioner finns det goda möjligheter att tjäna mer pengar genom att öka buden något och därmed visas på en högre position.

– Du kan se din genomsnittsposition som din hastighetsmätare. Det är sällan bra att överskrida fartgränserna eller att puttra fram, varken i AdWords eller i verkliga livet. Du behöver testa dig fram för att hitta din optimala hastighet, säger Michael.

4. Justera dina bud utifrån enhet
I AdWords kan du justera dina bud beroende på om den som googlar använder dator, surfplatta eller mobil. Du anger en så kallad budmodifierare, en procentsats som avgör hur mycket mer eller mindre du vill buda per enhet. Om dina mest lönsamma kunder kommer från mobilen kan det ofta löna sig att höja den mobila budjusteringen, särskilt om du ser att din genomsnittliga position för mobilen är sämre än 4,0.

5. Se över dina målgrupper
Du kan numera även öka eller minska dina bud utifrån ålder och kön på den som googlar, samt helt utesluta särskilda åldersgrupper eller kön. Du budjusterar på samma sätt som för enheter och en budjustering med -100 procent innebär att du helt utesluter målgruppen. Genom att spendera mer pengar på målgrupper som presterar ökar du din lönsamhet med AdWords.

Var med i vår tävling och du har chans att vinna boken "Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla": Tävla här!

Vill du läsa några grundråd först hittar du 8 stycken här!

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.