Premium

Då ska du inte starta företag

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 16 april, 2019
6 minuters läsning

Det finns massor av tips att få när man ska starta eget företag.
Men det finns också tillfällen då man kanske borde tänka om och leta anställning i stället. Säljmentorn Karin Svensson berättar när.

När Karin var 50 och några år därtill blev hon uppsagd. Hon ställdes inför valet att söka nytt jobb eller att starta eget företag.

Karin tänkte både och.

LÄS OCKSÅ: FRÅN VÄLLINGBY TILL MILJARDFÖRETAG

Hon sökte jobb, men planerade samtidigt för att starta en verksamhet vid sidan av och hon läste på massor om företagande.

Karin Svensson konsult

Så fick hon jobb som säljare på ett IT-företag. Men i stället för att tacka ja till en anställning skaffade hon företagets första kund!

– Jag satt med företagets vd och skulle löneförhandla för tjänsten. Men då frågade jag i stället ”är det ok att vi tar det här som ett konsultuppdrag, för jag funderar på att starta eget.” Då sa han ja! Nu brukar jag rekommendera andra att göra på samma sätt, berättar Karin i Starta Eget-podden.

Du kan helt enkelt leta i jobbannonser efter företag som söker efter just din kompetens, fast sedan göra som Karin och sälja in dig som konsult i stället för som anställd.

Uppdrag först – starta sedan

Nu har det snart gått tolv år sedan samtalet med vd:n på IT-företaget och Karin har samlat sina erfarenheter från tiden som företagare i nya boken Så blir du konsult i eget företag – för dig som funderar men inte vet om du vågar. Dessutom jobbar hon som rådgivare åt blivande småföretagare på Trygghetsstiftelsen och håller seminarier på Trygghetsrådet.

Det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag.

– När jag startade eget fanns inte verksamt.se. Jag fick beställa broschyrer från Skatteverket och jag läste massor om det rent praktiska. Men det fanns ingenting om människan, det mer personliga med att starta företag, säger hon.

Hade vd:n inte svarat ja hade det inte blivit något företag just då i alla fall.

– Nej, jag ville vänta tills jag visste att jag hade uppdrag. Så tycker jag att andra ska göra också. Man ska helst ha några kunder på väg in i alla fall. Och jag vill verkligen understryka att man ska vara påläst innan man trycker på startknappen.

Säg som det är när du kontaktar potentiella kunder, menar hon. Det finns ingen anledning att skämmas för att du inte registrerat företaget ännu.

– Man kan berätta om vad man kan hjälpa till med och sedan tala om att ”jag funderar på att starta företag, skulle det vara intressant med ett möte?”. Du har ju redan erfarenheten, den kommer inte när du registrerar firman.

CV:t visade styrkorna

Hon valde att starta en enskild firma till att börja med. Då låg aktiekapitalet på hela 100 000 kronor. Men ganska snart ökade omsättningen i företaget och aktiekapitalet sänktes till 50 000. 2010 växlade Karin därför till aktiebolag, eftersom det skattemässigt var mer lönsamt.

LYCKAS SOM KONSULT – BÄSTA TIPSEN

Som rådgivare åt andra blivande företagare ser hon att det finns en punkt som oroar mer än någon annan: försäljningen. Just det här var ju hennes egen starkaste sida. Fast det visste hon inte riktigt när hon funderade på vilken riktning hennes företag skulle ha.

– Det stämmer. Det var först när jag sökte jobb och gjorde ett ordentligt cv som jag förstod min röda tråd. Jag såg att jag sysslat med försäljning i 25 år men det hade inte riktigt gått upp för mig förrän då. Jag såg att det är det här som är min handelsvara, min kompetens.

Paketera dina tjänster och fega inte med arvodet, manar Karin Svensson. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Hon började fila på affärsplanen. Tänkte på hur hon skulle kunna sälja in olika typer av konsulttjänster. Hon såg tre olika tjänster – dels att ta uppdrag som renodlad säljare, dels att utbilda andra i säljteknik och till sist att agera rådgivare åt blivande företagare.

Kort sagt – hon paketerade sina tjänster, även om hon inte riktigt förstod det då. Olika tjänster fick dessutom olika prislistor.

När väl affärsplanen satt kunde hon börja leta kunder mer fokuserat. Till att börja med skapade hon en Linkedinprofil.

– Det är en hygienfaktor när man startar företag och när man söker jobb. Men jag tycker att man kan omvandla den och skriva lite mer utifrån företagstänket. Vad får man som uppdragsgivare om man anlitar dig? Det behöver inte vara så avancerat, men visa med nyckelord vad du kan. Om du sadlar om till företagare och har en brokig bakgrund så kommunicera bara det som du vill jobba med framöver.

Ring i stället för att mejla

Karin vurmar för riktiga samtal. När man pratar med varandra och inte bara skickar iväg ett mejl. Att sitta ansikte mot ansikte. Men många andra upplever det precis tvärtom.

– Mycket handlar om att våga sälja in sig själv. När man mejlar så vill man inte besvära. Man vågar inte lyfta på luren för man vill inte upplevas som en hemsk telefonförsäljare. Men jag var trygg i att jag var bra på försäljning.

Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv.

Men om man upplever allt annat än trygghet? Om man känner obehag bara vid tanken på att behöva sälja in sina tjänster?

Tyvärr, menar Karin, då kanske du ska ge upp företagsdrömmen trots allt.

– Det är mycket sälj. Man kan inte driva ett företag utan att marknadsföra sig själv. Men det är ordet som har en dålig klang. Byt ut ordet sälja till att hjälpa i stället. Tänk tvärt om, du ska erbjuda kunden din hjälp, om den inte behöver den så backa. Behandla dina blivande kunder som du själv skulle vilja bli behandlad.

Och – återigen – skippa det där mejlet och ring i stället.

– Det är faktiskt så få som lyfter på luren idag så då står du ut som någon som är lite annorlunda. Allt handlar om vad du säger. Om du säger något bra blir man ju inte arg för att du ringer. Telefonsamtalet handlar bara om att boka ett möte. Du ska inte sälja över telefon.

Guldkorn i nätverket

För att mottagaren av samtalet ska uppleva att du har något bra att säga krävs att du är påläst. Karin läser in sig på kunden ordentligt i förväg. Kollar visioner och pressmeddelanden för att få en vink om vart företaget är på väg.

Men fundera också på vem du ringer. Att ringa ”kalla samtal”, utan någon som helst ingång på en potentiell kund är svårt. Det handlar till en början om att verkligen skärskåda sitt nätverk. Utan något slags nätverk blir det tufft att komma igång. Men nätverket kanske inte alltid finns där du föreställer dig det.

– Du kan säga: mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…

– Är det så att din frisörs bror jobbar som upphandlare hos en blivande kund? Skitbra! Våga fråga, säger Karin.

Känns det fortfarande jobbigt att prata om vad du kan? Vänd på det.

– Du kan säga ”mina kunder brukar uppskatta att jag hjälper dem med det här och det här…” säger Karin.

Då får man lite distans till jaget igen.

Karin Svensson, säljexpert skriver om att bli konsult
Sluta aldrig sälja! FOTO: NILS PETTER NILSSON

När du väl fått in ditt första uppdrag gäller det att stanna kvar i ditt säljmode. Att gå från första samtal till möte, offert, svar på offert, börja jobba och sedan äntligen skicka faktura för att få betalt två månader senare – det kan ta ett halvår, så det gäller att ha flera uppdrag på rull hela tiden.

Särskilt är det närmar sig semestertider … För då är det ofta hopplöst att få till några möten med tänkbara uppdragsgivare.

– Jag brukar tänka att man kan jobba 38 veckor av årets 52. Från mitten av juni fram till slutet av augusti är det ingen som har tid att prata med konsulter. Likadant från mitten av december till mitten av januari, säger Karin Svensson.

LYSSNA på hela samtalet här.
LÄS MER om Karin Svensson här.