Premium

Gjorde ”fel” och fick idén som ska ta över världen

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 28 september, 2019
Publicerades: 1 oktober, 2019
15 minuters läsning

Ett ljudreglage vreds åt fel håll – och öppnade en helt ny karriär för artisten och låtskrivaren Camilla Brinck. I ett nafs blev hon barnboksskapare. Nu ska hon och sambon Maxim Kalmér ta över världen med Musse & Helium.

Camilla är ingen vanligt författare. Hennes böcker börjar inte med en skriven text, utan med ljudböcker som snarare är som filmer utan bild. Med 20 olika karaktärer, musik och mycket mer. Ett koncept som gick hem direkt. 2017 nominerades Musse & Helium till årets bästa barnljudbok.

LÄS OCKSÅ: VÅGA SÄLJA – SÅ GÖR DU!

Efter ljudböckerna kommer de vanliga böckerna ut. Men det är inte så konstigt, med tanke på att musiken varit Camillas bas i alla år. Hon är sångerskan och låtskrivaren som fick ett drömkontrakt med ett internationellt skivbolag, fick en superhit, var med i Melodifestivalen och som skrivit låtar åt både sig själv och andra artister. Dessutom jobbar hon som DJ.

– Jag signades som låtskrivare på Universal Publishing, sedan sa de ”du ska inte bara skriva låtar”, så de pitchade mig och försökte hitta ett kontrakt till mig som artist. Efter ett tag ville fyra eller fem av de största bolagen i Sverige signa mig och jag kände ”Äntligen, yeah!”, säger Camilla och skrattar.

Valde den hungrigaste

Då var hon 25 och hade letat kontrakt i sex år. Hon hade fått erbjudanden, men inget som var bra nog att satsa på. Nu kunde hon välja och vraka.

– Vi kollade kontrakt och tittade efter vem som verkade hungrigast. Det var Virgin Records. De hade en kvinnlig vd som jag gillade jättemycket. Sedan hjälpte de mig att sätta ihop ett team, så jag började skriva ihop med olika producentteam. Bland annat fick vi hjälp av Cheiron, Max Martins team, att skriva Bye Bye Forever.

Det var väl entreprenören i mig som började pusha och ifrågasätta eftersom jag har det tänket och det drivet. Det här var ju mitt liv!

Superproducenten Max Martin skulle inte bara få betydelse för den stora hitten. Han var också den som fick Camilla att inse att hon skulle starta eget skivbolag.

– Jag märkte ganska snabbt att saker och ting inte sköttes som jag tyckte att de skulle skötas. Efter sex månader började jag ifrågasätta skivbolagets jobb och vissa val. Det var saker som ”varför ringer inte de, varför ligger de inte på?”. Jag kanske ville vara med på en viss festival och då fick jag höra ”nä, det går inte”. Sedan fixade jag in mig själv på festivalen, men då sa de inte ”vad grym du är!” utan jag blev utskälld, för det såg inte bra ut för bolaget.

Max Martin gav bästa rådet

Vid det här laget hade hon redan enskild firma.

– Det var väl entreprenören i mig som började pusha och ifrågasätta eftersom jag har det tänket och det drivet. Det här var ju mitt liv!

Har du alltid varit sådan?

– Ja, det kommer nog från mamma och pappa som varit egna företagare i hela mitt liv. I alla fall i stort sett.

Du får inte vara rädd för att få ett nej!

Max Martin hade upplevt exakt samma sak som Camilla.

– Martin är ju en helt underbar människa, förutom att han är ett geni när det kommer till musik och att skriva låtar. Han sa till mig en gång när jag var rätt trött ”Varför tror du att vi startade eget, Camilla? Det var för att vi är inte rädda för att få ett nej. Du får inte vara rädd för att få ett nej!” Och det är de flesta som sitter och ringer från skivbolagen, för de tänker att de ska vara creddiga. Och creddig kan du bara lägga undan på en gång. Vi ringer och säger ”vi har den här låten, vill ni ha den?”. Nej, nej, nej. Vi kanske får 50 nej, på 51 får vi ett ja. Och då är det från Céline Dion. Tack! Så kör vi vidare. Men de andra som ringer och får ett nej vågar inte få ett nej, så då struntar de i att ringa över huvud taget.

Skriver låtar åt andra

Än idag, trots resan med Musse & Helium fortsätter Camilla att skriva låtar åt andra artister. Men den egna sångkarriären får stå tillbaka en smula när all uppmärksamhet vänts åt två små hittepå-möss!

Camillas mus-hits finns på Spotify!

– Fast du skriver ju låtar åt Musse & Helium också, säger Maxim.

– Ja, fast mushits! Jag tar bakgrunder till riktiga poplåtar som jag gjort ihop med andra producenter, låtar som skulle gått till vanliga artister, Camilla skrattar igen.

Musse & Helium är alltså två små möss som kom till för nio år sedan.

– Jag satt i studion och skrev en duett, sedan skulle jag förvränga min röst till en mansröst i vers två, så att producenterna skulle få en känsla av vad jag ville ha. Då använder man pitchen i datorn, men så skruvade jag åt fel. Så i stället för att få en mörk röst fick jag en pipig röst.

Ser allt i bilder

Camilla härmar mössen och minns upplevelsen i studion. Hon hajade till och undrade vad det där var för figur som hördes.

– Det var Musse som kom, han i röda jackan där, säger hon och pekar på boken på bordet. Så skruvade jag lite till – och då kom Helium. Allt kom med en gång. Jag såg exakt hur de såg ut, allt var glasklart. Det var som att sticka in huvudet i en helt ny värld. Jag ser allt i bilder. Det som inte finns i bilder, oavsett vad det är jag skapar, kastar jag, säger hon och fortsätter:

Jag kunde vara hemma och få sms från barchefer jag känner där det stod ”Musse och Helium är här i baren.”

– Jag tänkte direkt när jag hörde mössens röster att ”wow, de här går att använda”. Så då började jag skicka ljudmeddelanden till mina kompisar och berätta vad Musse & Helium gjort när de hade varit nere på Stureplan på kvällarna. De hade varit på Soap Bar, Solidaritet, Sturecompagniet och alla de här ställena. De blev snabbt väldigt populära bland mina kompisar, som började prata om dem som om de fanns på riktigt. Musse & Helium pratade inte om några konstiga eller barnförbjudna saker, det var bara kul.

Fattade du då att det fanns ett företag i mössen?

– Jajaja! I och med att det gick så snabbt med mina kompisar. Jag kunde vara hemma och få sms från barchefer jag känner där det stod ”Musse och Helium är här i baren. Helium kastar citroner i huvudet på gästerna och Musse har slocknat i ett vinglas. Vad ska vi göra?” Skicka hem dom i en mustaxi, brukade jag svara då.

Kompisen ville ha en saga

Så Camillas vänner började fantisera om Musses & Heliums värld, för att de tyckte om dem.

Att det sedan blev för barn kan Camilla tacka en kompis för. När en av dem bad Camilla om en specialskriven saga till sitt barn, fick Camilla chansen att testa sin idé att skapa något om Musse & Helium till barn. Hon frågade om det var något särskilt som mössen skulle ta upp i sagan. Och det var det. På önskelistan stod att dottern skulle sluta peta sig i nästan – och att hon skulle lägga sig på kvällarna…

– Då tog Musse & Helium upp det. Musse vägrade gå och lägga sig och Helium petade sig i näsan. Men när sagan var slut var mössen överens om att ändra sina beteenden.

Funkade det?

– Ja, det gjorde ju det! Och det funkar för att mössen inte är PK. De gör fel och säger fel saker, speciellt Musse som bara mörsar fram. Det är därför barnen tycker om det.

Musse fick höra att han inte skulle orka med utflykten om han inte sov. Och Helium fick höra att det bara var bebisar som petade sig näsan.

– Helium blev förnärmad och slutade med en gång – och då gjorde den lilla tjejen likadant! Då kände jag att wow, här har jag någonting!

Ingen fattade idén

Frågan vara bara hur hon skulle få andra att förstå samma sak. Camilla försökte presentera sin idé för massor av människor. Men ingen verkade riktigt fatta vad hon pratade om. I fyra år försökte hon beskriva sin vision.

De tittade fundersamt på mig och sa skämtsamt ”hm… har du rökt på? Vad går du på för droger?”

– De tittade fundersamt på mig och sa skämtsamt ”hm… har du rökt på? Vad går du på för droger?” Jag pratar ju om mössen dem som om de finns på riktigt. Jag lever och andas dem. Det var inte förrän jag träffade min sambo Maxim som det lossnade. Han fattade hela upplägget.

Men det dröjde innan Maxim fick höra om dem.

Det kanske hade varit att riskera att måla upp sig själv som en crazy lady som hör röster…

– Precis! vad är det för tjej som jag dejtar – och vad har hon för kompisar? Två möss?

När Maxim kom in i bilden blev visionen bådas gemensamma.

Maxim och Camilla skrattar. Det var lagom till jul som han fick sitt första ljudmeddelande. Camilla hade specialskrivit en hälsning från Musse & Helium till hela Maxim och hela hans familj.

Fastnade direkt

– Camilla hade vävt in hela min familj i storyn. Musse & Helium pratade direkt till mina syskon och föräldrar. Det var superroligt. Det var första gången jag hörde dem. Och jag tänkte ”vad är det här?!” När hon sedan berättade hon om sin vision och hur det började så var jag hooked. Det här är så bra och måste bara släppas så att fler får chansen att hänga med Musse & Helium, tänkte jag.

Maxim har precis som Camilla en entreprenörssjäl, fast han har utvecklat den inom hälsabranschen genom att starta och driva träningscentra både i Sverige och Norge. Han fattade direkt att det här var något att utveckla och bygga på.

– Jag gillar att projektleda och skapa saker. Göra saker som inte blivit gjorda tidigare. Musse & Helium väckte min nyfikenhet och jag tyckte att detta var ett så unikt ljudformat – det var mer som film, fast utan bild.

Så när julen städats ut bestämde sig Maxim för att låsa in Camilla i studion…

– Jo, men det stämmer faktiskt, säger Camilla och skrattar igen. När han kom hem sa han ”Det här är för bra för att vara sant, det måste ut till folket, du måste skriva något som vi kan presentera för förlagen”. Jag sa ja och han sa ”då stänger jag in dig nu så får du inte komma ut innan du har något att presentera”.

Kom ut med en behå-idé

Camilla har som tur är studion hemma och gick in för att jobba. Snart var hon ute igen.

– Det tog ju typ bara 20 minuter innan du kom ut och sa ”nu har jag en annan idé om värsta behån”, en annan innovationsgrej. Och jag bara ”nej, nu går du tillbaka in i rummet och skriver klart ljudboken”.

Då har jag på filmmusik i bakgrunden, som gör att jag ser ännu mer bilder och som ger mig en känsla.

Efter en månad ungefär var Camilla klar med en demo för hela säsong 1 av Musse & Helium, som de sedan sålde till Storytel.

Camillas sätt att skapa är unikt på flera sätt. Bland annat för att hon inte har något manus. Hon går bara in i studion och kör.

– Det kom naturligt för mig att skapa med ljud först, eftersom jag kommer från musikbranschen. Jag ser ju allt i bilder, så när jag skapar Musse & Helium sitter jag med min dator och har olika kanaler för alla olika karaktärer.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

Det är ett 20-tal karaktärer hon växlar mellan och håller koll på. Någon låter som Mikael Persbrandt, en annan som en släpig skånsk dam. Men alla är Camilla.

– Så fortsätter det, så jag skriver ”as I speak”. Då har jag på filmmusik i bakgrunden, som gör att jag ser ännu mer bilder och som ger mig en känsla. Sedan, när hela ljudboken är klar, går jag och min musikerkollega Markus Frenell in i studion och specialskriver musiken för Musse & Helium.

Bara i början

Storytel köpte konceptet direkt. Och beställde fyra säsonger på stående fot. Wahlströms förlag var med på samma möte och valde att ge ut ljudböckerna i pappersform.

Tre böcker och ljudböcker har det blivit hittills. Plus en Youtube-kanal, godnattsagor, en podcast och event. Ändå är de precis bara i början om man ska tro Camilla och Maxim själva.

– Vi ska skapa ett helt universum av Musse & Helium. För fem år sedan tog vi en whiteboard och gjordeen mindmap där vi specade upp allt med ljudbok böcker, film, spel… Vi målade upp hela tavlan. Nu börjar vi bocka av grej för grej och det känns jättekul.

Massor återstår, men målbilden är tydlig.

Musse & Helium är med andra ord mer av ett varumärke än bara ett par bokkaraktärer. Det gör också att den juridiska biten blir väldigt speciell. Det visar inte minst konflikten kring en annan barnfavorit, Babblarna. Där grundaren bakom varumärket och illustratören bråkar om upphovsrätten.

Har avtal om allt

Men Camilla och Maxim är inte rädda för att hamna i en liknande konflikt. De har varit extremt noga med att skriva avtal om allt, menar de.

– Det har vi blivit rekommenderade att göra av privata jurister. Inte av författarförbundet dock, där tänker man nog fortfarande att man ska släppa en bok och så är det bra med det. Men vi ska ju skapa en värld. Vi bygger ett varumärke. Ett världsvarumärke är vårt mål och då måste vi äga alla rättigheter. Så vi har haft fyra, fem jurister inkopplade och har skrivit väldigt tajta avtal med våra samarbetspartners, säger Maxim och Camilla fyller i:

Du kan inte göra business om du inte äger alla rättigheterna själv. Då är det är ingen som kommer vilja ta i dig med tång.

– Det är just för att vi inte ska hamna i något sådant. Och för att ingen ska bli ledsen på vägen. Det ska vara tydligt så att alla vet. Vi fick förklarat för oss att om till exempel Disney skulle höra av sig och säga ”vi vill trycka Musse & Helium på alla plastkopparna på Disney World” så skulle Disney sedan kunna få en stämning på sig av illustratören. Hen kanske inte tycker om plast och han har blivit förnärmad för att figurerna som han har ritat hamnat på plastmuggarna på Disney. Det vill inte Disney råka ut för. Så du kan inte göra business om du inte äger alla rättigheterna själv. Då är det är ingen som kommer vilja ta i dig med tång.

Sålunda är det inte förlaget som betalat illustratören till böckerna, som annars är brukligt. Utan det har Camilla och Maxim gjort.

Camilla har sista ordet

Inte nog med det – de har tydliga avtal sinsemellan också.

– Ja, vi har kontrakt överallt! Det är bättre, så slipper vi tjafs. När man har kommit överens om hur det ska vara så finns det ju där. Så rekommenderar alla att man gör, för att man ska slippa bli ovän med sina vänner, säger Camilla.

Hur de delar på intäkterna vill de inte berätta. Däremot är det ingen hemlighet att Camilla har sista ordet. I allt! Skönt, konstaterar Camilla och skrattar.

– Men det känns helt ok, för Camilla lyssnar mycket på mig, kontrar Maxim och skrattar.

Det är ju speciellt att driva företag ihop med någon man också lever i ett förhållande med. På ett vanligt jobb är det ju ok att man tröttnar på någon, för när man går hem slipper man ju den personen.

Hur gör ni?

– Då går man in på sitt rum! Man har ett eget rum. Det går inte att undgå som par att man blir trött på varandra när man ser varandra hela dagarna. Men vi har lärt oss att förhålla oss till det. Då kan man säga ”vet du, nu är jag jättetrött på dig. Nu går jag ut på en promenad” eller ”kan inte du åka till en kompis, eller gå ut med katten i sju timmar”. Allt handlar om kommunikation. Men det är väldigt speciellt, säger Camilla.

Viktiga värderingar

Kommunikation, kommunikation, kommunikation. Till och med Musse & Helium är kommunikatörer, om man ska tro Camilla. De är inte bara skojiga figurer som gör lite tokroliga saker, de kommer med ett budskap och värderingar. Inte helt lätt i en bransch där väldigt många har åsikter om innehållet.

Men värderingarna är så viktiga att de Camilla och Maxim varit beredda att tacka nej till affärer.

Camilla berättar om hur redaktören på bokförlaget strök långa stycken ur boken där det handlade om just känslor och värderingar. Man ville driva handlingen framåt snabbare. Men Camilla tog tillbaka det som ströks. Och så där höll det på i säkert tre omgångar.

Jag vill ge barnen något som de kan ta med sig, sådant som jag själv önskat att jag hade fått lära mig tidigare i livet.

Camilla såg till att få sin vilja igenom. Och när de positiva reaktionerna från läsarna kom handlade de ofta om just de där avsnitten som redaktören velat stryka.

Event är en del av Musse & Heliums vardag.

– Jag vill ge barnen något som de kan ta med sig, sådant som jag själv önskat att jag hade fått lära mig tidigare i livet. Ibland undrar man: Varför har ingen sagt det här till mig innan jag var 30 år? Jag vill hjälpa barn att stärka deras självkänsla. Lära dem att ifrån om något inte känns rätt. Om någon är elak mot dig eller någon annan så har du rätt att säga ifrån, säger hon.

Vill ut i skolorna

Värderingarna är en del av affärsidén, menar både Camilla och Maxim.

– Vi har från början haft planen att ha med lärarhandledningar för att kunna komma ut i skolorna också. I USA har de till exempel Scooby Doo som pedagogiskt material. Scooby Doo gör att barnen dras in i lärandet mycket mer än om man har ett material som barnen är ointresserade av. Det har vi märkt av med Musse & Helium också. De pedagoger som använt böckerna och ljudböckerna vittnar om lyriska barn som sitter stilla som ljus.

Camilla berättar om en klass som inte ens ville gå på påsklov. När de kom tillbaka till skolan var första frågan ”får vi lyssna på Musse & Helium nu?”.

Så att stå fast vid sin kärna har varit otroligt viktigt. Detta märktes även när Camilla och Maxim skulle förhandla med Storytel. Storytel ville från början skala bort musiken och ljudeffekterna för att få till en billigare produktion. Storyn höll ändå, menade de.

Tuffa pannben

– Det var så pass att vi kom till en punkt där jag sa ”då signar jag inte boken”. I samråd med vår jurist, var Maxim och jag redo att tacka nej till hela avtalet och gå därifrån med ingenting. Vi satte hårt mot hårt och sa ”antingen signar ni hela paketet eller så får det vara”. Då sa de ja till allt – filmmusik, olika effekter, miljöljud, precis som en film men utan bild. Vi fick igenom vår önskan. Ack den som ger sig! skrattar Camilla.

Hennes pannben är hårt. Och det är Maxims också.

– Om du har en vision så måste de samarbetspartner du har dela den visionen. Annars köper de något helt annat och då blir det inte bra i slutändan, säger han.