Så når du ut på TikTok och Snapchat

2020-01-29
6 minuters läsning

Snapchat och TikTok är de största sociala medierna för unga under 20 år, men nästa år kan det vara något annat som gäller. Johannes Gustavsson har skrivit boken Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen och hjälper oss att förstå hur du ska jobba för att nå unga på nätet, just nu.

Det första du ska vara beredd på är att det går fort i den här världen. Johannes delar med sig av ett tydligt exempel. Han jobbade tidigare med Tubecon, ett evenemang där barn och ungdomar får träffa sina digitala idoler i verkligheten.

– Från början var det YouTubers som var de stora stjärnorna. När vi hade hållit på i ungefär två år och hade ett evenemang i Halmstad hade Snapchat-stjärnorna börjat konkurrera med alla YouTubers. Men denna gång var första tillfället som vi även hade influencers från TikTok med. När de kom in i lokalen såg vi hur ungdomarna sprang över från YouTube-hörnan till TikTok-idolerna. Det blev en så oerhört tydlig bild över hur snabbt lojaliteten skiftar i den här världen.

– Företagen måste förstå att det inte går att jobba med långsiktiga strategier för att nå unga på nätet. Glöm marknadsplaner som sträcker sig över tre år, du vet inte ens vilka plattformar som finns kvar på så lång sikt

Läs också: Skapa din sociala medier-strategi med Frida Boisens 5-stegsmodell

TikTok – snabb underhållning som lockar unga

TikTok hette tidigare Musical.ly men blev uppköpt under 2018 och bytte då namn. Nu är det en av de allra största plattformarna för barn och ungdomar. TikTok är en videoplattform där du skapar och tittar på korta klipp. I appen finns lättanvända videoredigeringsverktyg och ett stort musikbibliotek som gör det enkelt att själv skapa videos där man dansar och mimar till musik, hakar på utmaningar och utvecklar olika populära memes.

På TikTok är annonsering fortfarande ett ganska nytt fenomen och plattformen är under utveckling. Om du har en stor målgrupp med unga under 20 år så är det ändå en plattform som du bör ha koll på. Tänk på att det finns speciella riktlinjer för marknadsföring till barn, du kan läsa mer om dessa hos Konsumentverket.

Det finns också andra sätt att nå ut på TikTok än att köpa annonser. Företag kan skapa egna profiler på TikTok. Om du väljer att göra detta är det viktigt att du sätter dig in i hur plattformen fungerar och gör innehåll som passar in. Ett stort fenomen på TikTok är utmaningar, challenges, som sprids vidare via hashtags. Det här kan företag utnyttja för att skapa egna utmaningar där varumärket exponeras.

McDonald’s i Malaysias TikTok challenge. Deltagarna kunde vinna fina priser och alla deltagare fick en gratis Big Mac.

Snapchat är störst bland unga

Snapchat är helt rätt kanal när du vill nå en ung målgrupp. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 är 86 procent av användarna på Snapchat i åldern 12-25 år. Fler än 7 av 10 i denna unga grupp använder Snapchat dagligen. I synnerhet unga flickor. Om TikTok är den plattform där man tar del av mer offentlig underhållning, så är Snapchat den kanal där unga umgås och är sociala.

Snapchat har ett annonsverktyg, som fungerar liknande som på Facebook och Instagram. För att skapa en annons behöver företaget ha en Snapchat-profil. 

Ett alternativ till egna annonser är att göra sponsrade inlägg i samarbete med en influencer. Det kan vara så enkelt som att en influencer visar upp en produkt i sina snaps och videos. Låt influencern vara kreativ och själv skapa stories och teman och tänk på att inte styra för hårt. Styrkan i att arbeta med influencers är att de vet hur de ska utforma budskap och tonalitet för att just deras följare ska bli engagerade.

Filter är en viktig funktion på Snapchat och det här kan även företag utnyttja genom att skapa egna. Det kan vara genom ett geofilter som man använder vid ett evenemang eller en specifik plats.

– Ta till exempel Fotbolls-VM. För ett sådant evenemang kan man skapa ett filter som är tillgängligt när du befinner dig inom det geografiska område där matcherna spelas. Då kommer personer som är på platsen att vilja använda filtret och lägga på sina egna bilder, för att visa att de är på plats, säger Johannes Gustavsson. 

Eftersom du utformar filtret själv kan du använda dem för att stärka och sprida ditt varumärke.

Med Snapchats linser skapas AR direkt i mobilen

Microinfluencers ger högre engagemang

– Om vi ska göra en liten framtidsspaning så går vi mot att microinfluencers kommer att spela större roll. Det här stämmer bra med att den yngre generationen hellre rör sig i små kretsar. De äldre raljerar ofta och tror att unga är utseendefixerade och söker bekräftelse genom många likes på selfies, men det här stämmer inte. Unga använder sociala medier för att umgås med nära vänner. 

– En microinfluencer kommer närmare dig och upplevs mer som en vän, användaren får en annan kontakt än vad de kan få med någon som har flera hundratusen följare.

– Det här är smart att utnyttja som marknadsförare. Åtta av tio svenskar litar mer på en rekommendation från en vän än på någon annan typ av marknadsföring, det säger en del om varför marknadsföring genom microinfluencers fungerar så bra.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan att nå ut genom stora profiler, som Therese Lindgren, Bianca Ingrosso och Kenza Zoutien, och att använda microinfluencers som har från 500 följare och uppåt. Även om publiken inte är lika stor så är engagemanget hos de mindre ofta mycket högre, och det leder till att du skapar relationer. Så, när du köper ett samarbete, titta inte bara på räckvidd utan också på engagemangsgraden.

Lyssna på hela samtalet med Johannes här i podden Business Hacks

Starka värderingar och transparens

– Den här målgruppen är starkt värderingsstyrd, de behöver känna att de kan identifiera sig med ett företags budskap för att de ska köpa deras produkter. Det räcker inte med att köpa ett par byxor för att de behöver något att ta på sig. De vill också veta hur tillverkaren arbetar för att göra världen bättre.

– Den sociala generationen är också van att kunna söka upp all information som de behöver och därför är transparens viktigt. När man vill rikta sig till unga på nätet går det inte att säga en sak och sedan göra något annat. Det gäller även hur man jobbar med marknadsföring, anlitar man en influencer måste denne kunna stå för varumärket som de gör reklam för. 

Ett bra exempel är när YouTubern Therese Lindgren gjorde en kampanj för branschorganisationen Teknikföretagen. De ville locka fler tjejer att söka in till teknikutbildningar på gymnasiet. Therese gjorde då serien “Therese testar teknik”. Seriens nio avsnitt fick 13 miljoner visningar och ledde verkligen till ett ökat antal ansökningar från unga tjejer.

– De kallar det för Therese-effekten. Therese, som är en beautyprofil, kunde göra en lyckad kampanj för något som för den som inte är insatt kanske verkar ligga långt från det som hon är känd för. Men, hon är utbildad systemtekniker och det känner förstås hennes trogna följare till. De vet att hon har ett teknikintresse och därför blev kampanjen trovärdig.

Första steget för ett mindre företag som vill nå unga på nätet

– Du börjar med att hitta en influencer som har en naturlig koppling till ditt varumärke.

– Stora profiler ingår ofta i ett MCN, Multi Channel Network, som fungerar som en säljavdelning. Där är priserna ofta höga och det kanske inte rätt väg att gå för det lilla företaget. För mindre företag så handlar det om att söka och hitta rätt. Det finns olika topplistor som man kan gå via, men de har tyvärr varierande kvalitet. Ett annat sätt kan vara att välja ut relevanta nyckelord och söka efter profiler på LinkedIn eller Google.

Johannes Gustavsson menar att för att nå ut till dem som han kallar den sociala generationen, en snävare avgränsning av millennials eller Generation Z, måste vi börja med att förstå dem. För detta ger han tre tips:

Produktbild Uppfödd på nätet - lär känna den sociala generationen

Johannes Gustavssons 3 tips för att förstå unga på nätet

  1. Läs Johannes egen bok Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen
  2. Var redo för snabba förändringar. Läs rapporten Svenskarna och internet, som ges ut varje år, för att se och förstå hur beteendet ändras över tid.
  3. Följ influencers i sociala medier, för att följa med i nya trender. Johannes rekommenderar:
    Therese Lindgren
    Sara Öhman
    Elin Häggberg – Teknifik