Premium

Skapa din sociala medier-strategi med Frida Boisens 5-stegsmodell

Elin Stenman

Uppdaterades: 24 januari, 2020
Publicerades: 14 januari, 2020
13 minuters läsning

Det största misstaget företagaren kan göra i sociala medier är att inte göra något alls. Sociala medier-experten Frida Boisen bjuder på sin 5-stegsraket för att skapa din egen sociala medier-strategi, så att du kan börja bygga ditt community redan idag.

Frida Boisen fyller rummet med sin energi. Hon går rakt på sak och uppskattas för hur hon går från krångliga algoritmer och sätter enkla ord på vad vi behöver göra för att lyckas i den digitala världen.

Frida är digital strateg och en uppskattad föreläsare. Hon har skrivit böckerna Digital succé och Digital passion, men känns också igen bland annat som tidigare chefredaktör för GT, vice VD och digital chef på Bonnier Magazines och TV-programledare för Lyxfällan och Trolljägarna. 

Lyssna på hela intervjun i Business Hacks-podden: Så gör du digital succé i sociala medier – med Frida Boisen

Trender i sociala medier 2020

Det kommer ju hela tiden nya trender i sociala medier, vad ser du inom din värld på ett till tre års sikt?

– Vi kommer att se ännu mer ljud- och videobaserat. Och kortare format, ännu kortare än nu. Det skulle kunna vara en daglig 5-minuterspodd istället för längre intervjuer varje vecka.

– Jag tror också att personliga varumärken kommer att växa. Även om det kan finnas risker för företag att bygga sin sociala närvaro kring enskilda personer finns det också mycket att vinna. Vi har ett helt annat intresse för människor än företag, så att bygga upp ditt personliga nätverk är oerhört viktigt för dig som företagare.

Ditt varför gör dig tydlig

Första steget i Frida Boisens 5-stegsraket för succé i sociala medier är att du behöver hitta ditt eget svar på varför du gör det här arbetet.
– Nummer 1 är ditt varför. Det måste du alltid börja med. Som företagare brinner du garanterat för något. Identifiera vad det är. Varför driver du det här företaget? Vad är din passion, ditt mission?

Att ha ditt varför klart är absolut nödvändigt för att du ska bli tydlig i din kommunikation i sociala medier.

– Ska du lyckas med kommunikation så är det ”talk to the heart” som gäller. Det måste kännas att du skriver med passion.

Frida tar Petter Stordalen som exempel. Han återkommer hela tiden till sitt budskap, ”äntligen måndag”. Det är både genuint och inspirerande. Den känslan går inte att få fram genom att slumpvis lyfta upp ett citat och en bild från en amerikansk bildbank. Bakom din kommunikation måste det finnas en strategi och ett budskap som bottnar i din passion.

Vad ska du säga? Tydligt budskap som tål att upprepas

Nästa steg blir att bryta ner ditt varför i vad. Du behöver göra något tydligt av ditt varför. Det kan till exempel vara att du återkommande använder en speciell hashtag, eller ett budskap. Frida tar ”skolstrejk” som exempel, som har blivit en symbol för den kamp för klimatet som Greta Thunberg för. Sociala medier kan användas både för att bygga varumärke och för att sälja. Var tydlig i din sociala medier-strategi med vad ditt primära mål är.

– Många företag bryter ner sin mission och vision till ett antal grundläggande värderingar som företaget står för. Det är en perfekt utgångspunkt.

Värderingarna kan sedan översättas till budskap som alla i företaget kan stå bakom.
–För mig är det till exempel digital succé och digital passion, det är vad jag står för.

Om ditt företag ska ta fram en sociala medier-strategi, involvera gärna alla anställda i den här delen av processen. Det passar utmärkt att sitta i små grupper och vrida och vända på orden. 

– Sedan gäller det att konsekvent arbeta med att föra ut sina budskap. Och var inte rädd för att uppfattas som tjatig, det är du inte, du är tydlig. Vill man få igenom ett budskap eller en förändring så räcker det inte att säga det en gång. Eller ens fem eller tio gånger. Det är bara att tjata på, men på ett inspirerande sätt förstås, säger Frida och uppmanar oss företagare att bli thoughtleaders för vår bransch. 

– Se på Greta Thunberg, det finns inga gränser om du har ett viktigt budskap! Du som är företagare har garanterat både passion och kunskap att bjuda på.

Hur når du ut i sociala medier?

När du vet vad det är du och ditt företag vill säga, så kommer vi till hur du ska få ut ditt budskap. I ett modernt ledarskap så sitter inte chefen instängd i ledningsrummet och fattar beslut. Du behöver gå ut och interagera med dina kunder och det gör du enklast genom sociala medier.

– Intertelling är ett viktigt begrepp som jag brukar prata om. Det innebär att vi skapar en story tillsammans och det är storytelling 2.0. Inter betyder ju mellan och står för det här magiska som händer mellan människor i sociala medier idag.

– Den som är bäst på intertelling, den vinner. Det viktigaste målet i sociala medier idag är hur väl du engagerar publiken. 

Läs också: Hur annonserar jag på sociala medier som Facebook och Instagram?

Vilka sociala medier ska man finnas på?

– Det finns inget enkelt svar på den frågan. Du behöver tänka på var din målgrupp finns, men även vem du är och hur du fungerar som person. I vilken kanal kommer du att fungera bäst?

– Om du inte gillar att skriva så kanske en podd passar dig bättre? Har du tidsbrist så gör den kort, det är ändå ingen som har tid att lyssna länge nuförtiden, trenden är att allt kortas ner.

– Tänk dig en snickare i Nacka som är världsbäst på att bygga altaner, om han skulle starta ”altanpodden”. Det är ju förmodligen något helt unikt. En kvart i veckan kan han gå in och berätta om vad han jobbar med just nu, vilka trender som är aktuella i branschen eller bjuda på tips och knep. Nu längtar vi ju efter altanpodden, skrattar Frida.

Den årliga rapporten Svenskarna och internet kan ge en fingervisning om i vilken kanal din målgrupp är mest aktiv. Frida uppmanar oss också att tänka oss in i kundernas situation, och ännu hellre prata med dem inför arbetet med sociala medier-strategin. Vilka sociala medier använder de och på vilket sätt?

– Jag måste verkligen uppmana till att våga video. Video är det nya förstaspråket i Sverige. Om du bara kommunicerar i text och stillbild så riskerar du att missa 50 procent av din publik. 

Läs också: Knepen som ger Linda fler följare än superkändisarna

Frida Boisen listar trendiga sociala medier för olika målgrupper:

  • LinkedIn rekommenderar jag varmt för business to business, det är en plattform som har seglat upp och blivit mycket relevant på senare tid. Ibland liknar jag sociala medier-världen vid att gå in i olika rum. LinkedIn är konferensrummet, här pratar man bara business. Framgångsrik på LinkedIn blir man genom att dela med sig av sin kunskap. 
  • Facebook har för första gången minskat något i användning, men det här är fortfarande den största sociala plattformen. Facebook har blivit ”ålderdomshemmet”, här hänger pensionärerna. Efter att ha varit den dominerande plattformen i flera år ser jag nu många företagare som har slutat med Facebook. Kom ihåg att ha koll på var din målgrupp finns.
  • YouTube är en mycket viktig kanal för att nå de yngre. De flesta barn idag lägger minst en timme varje dag här. 
  • Instagram är bra om du ska rikta dig till yngre eller unga vuxna. Överhuvudtaget om du säljer direkt till konsument så tycker jag att det är en hygienfaktor att finnas på Instagram. Jag kan verkligen rekommendera InstaStories. Här kan du lägga upp bilder eller korta klipp, som sedan försvinner efter 24 timmar. I InstaStories finns ett flertal verktyg som går ut på interaktion, till exempel omröstningar. Interaktion skapar lojalitet, som i sin tur tar dina kunder närmare ett köp.
  • Tiktok (tidigare musical.ly) är en plattform som används mycket av unga, framförallt tjejer, under 20 år. Här skapar man videoklipp där man sjunger eller mimar till musik, dansar, gör pranks eller sprider olika memes, tävlingar och humorklipp. Är din målgrupp  14-åriga tjejer i Stockholm, då är det Tiktok du ska vara på.
  • Twitter rekommenderar jag tyvärr inte längre. Jag har själv många följare där så det är med sorg i hjärtat som jag måste säga att det är för mycket hat på Twitter idag. Folk missförstår allt du säger. 
  • Podcast ska vi inte glömma när vi pratar kanaler – lyssnandet ökar skyhögt i alla grupper.
  • Dark social kallas allt det som händer i stängda rum i sociala medier. Det kan vara i en messengerchat, en sluten grupp på Facebook eller direktmeddelanden på Instagram och Twitter. Den här trafiken är svårare att mäta och till viss del påverka, än den som sker på öppna sidor.  Dark social står för hela 83 procent av det som kallas social sharing, alltså att vi delar inlägg och länkar. 

– Jag vill särskilt lyfta fram dark social. I de här kanalerna delas information som kanske är ointressant för den stora massan, men istället oerhört relevant för den här lilla gruppen. 

– Ett tips från mig är att du som företagare själv skapar en sådan här nischad grupp. Har du till exempel ett litet bryggeri, skapa en Facebookgrupp för ”alla oss som älskar öl”.  När du delar ditt material i den här gruppen så är sannolikheten att det sprids vidare sex gånger så stor som om du gör det på din vanliga företagssida.

– Jag påminner igen om hur viktigt det är att du har koll på vad din passion är. Follow the passion, och du kommer att hitta dina kunder.

När på dygnet ska man publicera i sociala medier? 

– Generellt kan man säga att många människor tar upp mobilen och kollar sociala medier direkt de vaknar. Har man dessutom en målgrupp som pendlar och åker kollektivt så är det också en tid då man ser stor aktivitet i sociala medier.

Under dagen går användandet ner, vid 15-tiden verkar vi bli trötta och behöver inspiration så då tittar vi in igen. Sista vågen kommer på kvällen, efter arbetstid.

Söndagar klockan 21 är prime time i sociala medier. Då preppar vi för kommande vecka och sitter med mobilen för att kolla igenom kalendern, men vill också ha inspiration från våra sociala medier. Det viktigaste är att prova sig fram och ha koll på statistiken för att se vad som fungerar bäst för dig. Det här är enkelt både på Facebook och Instagram.

– Återigen så är det viktigt att ha koll på sin egen målgrupp, när är de aktiva i sociala medier?

– Om du vill nå marknadschefen på ett bolag så ska du antagligen inte posta klockan 9, för då sitter hon redan i sitt första möte. Du ska försöka fånga morgonstunden och helst bjuda på en fräsch insikt. Något som hon kan tänka, vad smart, det där ska jag säga till min VD eller kund, då verkar ju jag väldigt smart. 

För att få till ett konsekvent arbete i sociala medier tycker Frida att man bör skapa ett koncept som man kan hålla sig till. 

– För den här altanpodden som vi pratade om tidigare så skulle det kunna vara att man kör en livesändning varje tisdag klockan 9, på Facebook eller Instagram.

Tänk som om du skulle starta ett TV-program. Sätt ett koncept. Det ska vara något catchy och kort, som fastnar och använd det gärna som hashtag.

Frida Boisen påminner om att allt inte måste vara perfekt från början. Och inte heller spelar det någon roll om du bara har ett fåtal lyssnare till att börja med. Du kommer att bli bättre och bättre med mer övning och din publik kommer att växa.

Vem ska du prata med i sociala medier? Lista 100 nyckelpersoner 

Att veta vem du pratar med är det fjärde steget i Fridas 5-stegsraket. Vi har redan pratat om att du måste känna din målgrupp för att veta vilka kanaler du ska använda. Genom rätt innehåll och format så kommer du att locka rätt publik.

– Jag tycker också att du ska vara aktiv och söka upp nyckelpersoner som är viktiga för dig. Det här är extra viktigt om du säljer B2B, då kan enskilda företagsledare fatta affärsbeslut som har stor påverkan på ditt företag.

– Gör en topp 100-lista med dina bästa prospects. När du har identifierat dem, börja uppvakta dem genom att kommentera och gilla inlägg, ta direktkontakt och berätta om varför du vill följa dem. 

– Alla gillar att få positiv feedback. Jag har intervjuat allt från stadsministrar och fotbollsproffs till Bruce Springsteen och jag lovar dig att alla människor blir glada om de får genuin uppskattning. Kom ihåg nu att jag sa att det ska vara genuint. Det är verkligen A och O. Om du inte ger genuin feedback så kommer du att bli genomskådad och det kommer inte att kännas fräscht.

Men hur leder det här arbetet i sociala medier till affär?

– När du följer 5-stegsstrategin så kommer du att bygga upp ett eget community, dina följare blir dina fans som jobbar tillsammans med dig. De köper dina produkter eller tjänster för att de har fått lära känna dig och vill jobba vidare med dig.

Det viktiga sista steget – Ge mer

Det femte och sista steget i Frida Boisens mall för att skapa en sociala medier-strategi är att ge mer.

– Ju mer du ger, ju mer får du ut av sociala medier. Bjud på dig själv och din kunskap, det kommer att betala tillbaka.

Frida berättar att för många av de företagare som hon träffar är rekrytering den allra största utmaningen just nu. Att hitta bra personal är extra viktigt i ett litet företag där varje anställning gör stor skillnad.

– Med en bra sociala medier-strategi behöver du aldrig mera lägga pengar på dyra rekryteringsannonser. 

Frida tar altansnickaren som exempel igen. Genom att vara generös och bjuda på beröm även till en konkurrent, så får du möjlighet att skapa en positiv relation till det andra företagets följare och anställda.

– Säg att du ser en snygg lösning med nya balkonglådor på en branschmässa, då går du fram och frågar vem som ligger bakom idén. Svaret blir ”Ja, det var ju Marita här”. Då letar du upp Marita på Linkedin, tar en bild och säger att ”jag måste säga att den här gången fick företag X  verkligen till det, med den här blomlådan. Det är så kul att se att det inte bara är jag som brinner för altaner, att andra också älskar det här och letar efter nya innovationer som tar vår bransch framåt. Jag hörde att det var Marita H som kom på idén, vilken stjärna!”.

 – Den här Marita kommer ju att bli så himla lycklig, hon kanske inte ens fått uppskattning av chefen och nu säger värsta konkurrentens VD detta till hela världen. Hon kommer såklart att vilja jobba hos dig.

Har vi tagit oss igenom dina fem steg till en sociala medier-strategi nu?

– Ja, och det här jag sa sist är verkligen viktigt, ge mer, men tänk också på att du själv ska hålla. Ofta säger småföretagare som jag träffar att ”hur ska jag hinna det här?” Du behöver planera så att du inte sitter i soffan och fixar dina sociala medier, medan din familj väntar på att du äntligen ska ha lite tid med familjen. 

Frida föreslår att man lägger in tid för att förbereda sina inlägg, under arbetsveckan. Om man har svårt att få till att göra inlägg löpande under dagen, så kan man förinställa publicering.

– Men, tänk på att avsätta tid för att svara på kommentarer direkt efter publiceringen. Varenda människa som har skrivit till dig har gett dig genuin feedback, tagit av sin tid, den personen är värd att få ett svar. Vi vill ju inte göra business med någon som ignorerar oss. Möt alltid en människa med respekt, kärlek och omtanke.

Snabb sammanfattning av Frida Boisens 5-stegsstrategi för sociala medier:

  1. Varför gör du det här, varför brinner du för dit arbete? Du måste veta vad din passion är. Om du inte vet det så kommer du aldrig att lyckas med din kommunikation och att vara enhetlig. 
  2. Vad är det du skulle kunna förmedla som skulle kunna vara till nytta för andra? Vad vill du förändra, vad vill du förmedla, vilken sorts kunskap har du? Alla är vi experter på något. Formulera ditt budskap
  3. Hur får du ut ditt budskap? Välj de kanaler och format där din målgrupp finns. Glöm inte att testa dark social och våga video. Jobba med intertelling – alltså att skapa engagemang och ställa fler frågor. Ha en konversationsöppnare, lyssna och svara på allt. 
  4. Vem ska du prata med? Identifiera dina viktigaste makthavare, de som sitter på affärsmässiga beslut som kan påverka ditt företag, och börja interagera med dem.
  5. Ge mer. Var hållbar för dig själv, ge mer till dina medmänniskor, var generös, säg grattis till andra när det går bra. Gör vad du kan för att göra världen bättre. Sociala medier är ju ändå något fantastiskt för vår demokrati och yttrandefrihet. Alla har fått en röst. Du är, som företagare, en ledare. Utnyttja ditt ledarskap till att faktiskt inspirera och ge något sunt tillbaka till världen.