Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så når du alla dina mål 2021 – 5 enkla steg

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 8 januari, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Försäljning

Foto: Du har mycket att vinna på att utveckla din försäljning för att hitta nya spännande uppdrag med höga arvoden. FOTO GETTY IMAGES

2021 år ditt år! Här är fem enkla steg som hjälper dig att nå alla dina och företagets mål.

Steg 1: Sätt mål som verkligen motiverar dig

När du sätter mål för dig själv och företaget är det superviktigt att de motiverar dig. Om du inte vaknar på morgonen och älskar att gå ur sängen, är dina mål för svaga eller otydliga.

Sätt mål som är kopplade till de stora visionerna med ditt liv och i ditt företag. Måluppnåelse kräver engagemang, så för att maximera sannolikheten för framgång behöver du känna en "jag måste göra det"-känsla. Annars är det otroligt lätt att skjuta upp det du behöver göra till nästa dag. Och sen till nästa...

Detta i sin tur gör att du känner dig besviken och frustrerad över dig själv. Och går det för lång tid utan att du tar dig närmare dina mål, hamnar du lätt i en destruktiv "Jag kan inte göra någonting eller lyckas med någonting"-sinnesstämning.

Fråga dig själv: "Om jag bara fick göra en sak i mitt liv, skulle jag då göra det jag gör just nu?" Eller: "vad tycker jag är så otroligt roligt eller spännande att jag skulle göra det utan lön?".

Steg 2: Använd de 5 V-frågorna

När du ska definiera ett specifikt mål så kan du använda dig av de fem V-frågorna:
– Vad vill jag uppnå?
– Varför är detta målet viktigt?
– Vem är inblandad?
– Var utspelar det sig?
– Vilka resurser eller begränsningar finns det?

Steg 3: Prova SMARTa mål

Du har antagligen hört talas om SMARTa-mål. Men använder du principen? SMARTa mål är:

– Specifika
– Mätbara
– Accepterade
– Relevanta
– Tidssatta

Specifika mål

Dina mål måste vara tydliga och väl definierade. Vaga eller generaliserade mål ger inte tillräckligt fokus. Vart ska du? Gör det så enkelt som möjligt att komma dit genom att definiera exakt var du vill hamna.

Mätbara mål

Inkludera exakta belopp, datum och så vidare i dina mål så att du kan mäta din grad av framgång. Om ditt mål är att "öka intäkterna", hur vet du när du har lyckats?

Accepterade mål

Se till att det är möjligt att uppnå de mål du sätter upp. Om du sätter ett mål som du inte har något hopp om att uppnå, kommer du bara att avmoralisera dig själv och erodera ditt förtroende.

Men motstå lusten att sätta mål som är för enkla. Genom att sätta realistiska men utmanande mål, når du balansen du behöver.

Relevanta mål

Dina mål behöver vara relevanta för den inriktning du vill att ditt liv och ditt företag ska ha. Ställ alltid frågan: vilket är det bästa och snabbaste sätter att nå mina visioner? Det ska vara ditt mål. Är inte målet relevant för dina visioner, kan du skippa det.

Tidssatta mål

Dina mål måste ha en tidsfrist, annars vet du inte när du har lyckats. När du arbetar med en tidsfrist ökar din känsla av brådska och prestationen kommer att bli mycket snabbare.

Steg 4: Visualisera målen

Den fysiska handlingen att skriva ner ett mål gör det verkligt och påtagligt. Du får ingen ursäkt för att glömma det. Skriv ned målen som om de redan har hänt, till exempel: "Vi har minskat kostnaderna med 10 % innan den 29 januari". Hjärnan har lättare att omvandla den typen av "meningar" till resultat.

Låt alltid målen vara positiva: "Vi har behållt alla våra kunder under första kvartalet" är bättre än "vi ska minska kundtappet under första kvartalet"

Se till att du ser dina mål hela tiden, genom att de finns på en visionboard på väggen, som bakgrund på din mobil och som en lista i ditt to do-program. Detsamma gäller förstås företagets mål – sätt upp dem på väggen så att alla ser dem hela tiden. Och följ up åtminstone månadsvis!

Vi rekommenderar det här fantastiska TED-talet om att sätta rätt mål

Steg 5: Gör målen till en handlingsplan

Mål är inte värda någonting utan en handlingsplan. Planera varje steg fram till målet och vad som måste göras inom olika tidsperioder, och vem som ska göra vad. Använd gärna ett projektsystem som Asana eller Basecamp för att skapa tydliga projektplaner.

Steg 6: Ge dig förutsättningarna att lyckas

Skapa automatiska påminnelser. Planera in tid i kalendern. Ha någon som följer upp ditt jobb. Utvärdera på fasta tider. Sätt delmål. Ha tydliga belöningar när du når delmål och mål. Fira framgång.

Framförallt – var extremt tydlig med vad du vill uppnå och hur du ska lyckas med det. Då har du inga ursäkter.

Så – vilka är dina mål för 2021 och hur ska du uppnå dem?



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.