MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter

Anna Fagerström

Publicerades: 17 februari, 2016

Har du fått en förfrågan om att bli intervjuad? Vad kul! Så här medietränar du dig själv på 66 minuter. 

Förutsättningar

10 min

Ta reda på så mycket du kan om förutsättningarna:

  • Vad ska intervjun handla om? Kan journalisten mejla över några frågeställningar? (Om journalisten är tveksam, förklara att du kanske behöver ta fram några bakgrundsfakta eller fräscha upp någon siffra.)
  • Var ska intervjun ske? (På telefon, i en studio, annan plats?)
  • Hur lång tid har journalisten tänkt ägna intervjun? (Bra att veta om det bara är ett par korta frågor, eller en timme…)
  • Får du läsa dina citat innan de publiceras?
  • Var och när ska den publiceras?

Din roll

1 min

Reflektera över din roll (eller ställ frågan till journalisten):  Intervjuas du som en makthavare (som kanske ska ställas till svars), som ett exempel på en företeelse (ett ”case”) eller som expert? Det vanligaste (och oftast bästa) för småföretagare är de två sistnämnda.

Frågelista

15 min

Om du inte fick en lista på frågor av journalisten, utan kanske bara ett par frågeställningar eller ett ämne, måste du först fundera på vilka frågor du kan komma att få. Det är oftast inte så svårt att klura ut. Utgå från läsarna/lyssnarna/tittarna av det medie du intervjuas för – förutsätts de ha några förkunskaper om ditt ämne? Om inte, så är frågorna troligen rätt så basic.

Korta svar

20 min

Träna in korta svar på frågorna. Om du får följdfrågor kan du utveckla svaren.

Ditt budskap 

10 min

När du har tittat igenom frågeställningarna du förhoppningsvis fått från journalisten är det dags för det viktigaste: Vad vill du själv ha sagt? Formulera ett eller två budskap. Ditt mål för intervjun är att få med dessa budskap. 

Träna på bryggor 

10 min

Om ditt budskap inte är identiskt med svaren på frågorna, så behöver du bryggor. Här är ett par exempel. Den fetade texten är bryggan, och därpå följer ditt budskap.

Journalistens fråga: ”Hur stor är skaderisken?”

Ditt svar: ”I genomsnitt fem procent – men vad som är intressantare är att med rätt skyddsutrustning är skaderisken nära noll.”

Journalistens fråga: ”Det här är väl inte särskilt stort i Sverige?”

Ditt svar: ”Nej, inte ännu – men det viktigaste att notera är att det är sedan många år enormt stort i USA och flera andra delar av världen.”

Summa: 66 min

——

Under intervjun

Tänk på att tiden går – och rätt vad det är måste journalisten avsluta. Se därför till att få med ditt budskap så tidigt som möjligt. Du kan till och med säga till journalisten innan intervjun börjar: ”Det viktigaste för mig är att jag får med att rätt skyddsutrustning minskar skaderisken radikalt.”

Efter intervjun 

Fråga om journalisten är nöjd, och erbjud dig att svara på fler frågor per telefon om så behövs eller hjälpa till med att fixa bilder, ”case”, eller vad som nu kan vara aktuellt.

Be journalisten mejla över dina citat, så att du får läsa igenom dem. Det brukar inte vara något problem, om det inte är extremt nära deadline.

Kanske får du läsa hela texten. Om du är rätt citerad, men men du tycker att det i sammanhanget framstår på ”fel” sätt, så beskriv det. Annars, var försiktig med att påpeka annat än rena faktafel.

* * *

PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:

 

20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi

3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister

17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter  

2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett

16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda

30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?

13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?

27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR

11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg

25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas

8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier

15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna

* * *

Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt. 

Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.

Citera gärna, men ange källa.

PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.