Inte är Maria och Josefin korkade

Anders Andersson

Publicerades: 19 november, 2014

bild

Jag försöker nu hinna ge hjälp åt en del DN:s läsare när jag inte har fullt upp med Driva Eget. Häromdagen träffade jag Maria Rindstam och Josefin Arrhénborg som driver en båtskrot och ett café där de säljer båtprylar. Det blev  denna artikel i tisdagens DN och ett webb-TV-inslag som du kan se här. 

De berättar om hur de sliter så hårt varje dag att de inte hunnit sätta upp en skylt så att folk hittar till deras mysiga ställe på Djurgården i Stockholm.

– Korkat. Fattar de inte en så självklar sak, sa en läsare efter att ha sett inslaget.

Så är det inte alls. Både Maria och Josefin är på många sätt ett föredöme för svenska småföretag. I positiv anda jobbar de hårt och kreativt och är inte rädda för att misslyckas. Problemet är att de sliter så mycket med det dagliga att de aldrig hinner prioritera – alltså sätta sig ned och tänka efter vad som är viktigt och mindre viktigt. Då är det lätt att missa även självklarheter.

Det är ett problem som är bland de vanligaste för landets småföretagare.

Mina råd till dem om att sätta upp skyltar och locka till sig kunder med hjälp av flygblad och Facebook kunde ha getts av nästan vem som helst. Det gäller bara att någon utifrån tittar på verksamheten med kritisk blick och vågar tala klarspråk. Mitt råd till andra småföretagare i liknande situation blir därför:

  • Berätta ärligt om din verksamhet och dina problem för någon utanför familjen och be om synpunkter.

Om du är mitt upp i verksamheten är det lätt att bli hemmablind och inte se självklarheterna.

Mitt andra råd till Maria och Josefin kräver en del räknande, men är värt att lägga ned tid på:

  • Dela upp företagets inkomster och kostnader på de olika verksamhetsgrenarna i företaget. När du gjort det hittar du förmodligen någon del som är så olönsam att den bör tas bort – och någon annan del som går så bra att den kan utvidgas.