<![CDATA[]]>

Så kan du kartlägga dina kunder – och tjäna mer

Ebba Arnborg

Publicerades: 9 juni, 2015

Big data handlar om att samla in information om dina kunder, för att anpassa ditt erbjudande till dem. Så här gör du på sju sätt med expertens råd.

”Big data” går ut på att samla in stora datamängder och skapa ny kunskap, insikter och värden med hjälp av dessa. Fenomenet har spritt sig som en löpeld och allt fler företag använder det för att få bra information om sina kunder.

Så hur kan du som liten företagare haka på trenden? Maria Duner på webbyrån Britny är utbildad dataanalytiker vid Hyper Island och ger här sju råd för hur du gör.

1) Samla in data

Hur hittar kunderna till dig? Vilka är de? Vad använder de för att surfa på din sajt? Ta reda på så mycket information du kan om dina kunder. Det kan till exempel vara genom en webbenkät, med hjälp av Google Analytics eller andra verktyg som hjälper dig.

2) Skapa kundgrupper

Dela upp kunderna i olika kategorier. Studera: vad köper personer som surfar på mobil och kommer från Google? Vad handlar de som är i din fysiska butik på förmiddagen jämfört med på eftermiddagen?

– Att titta på kunder i genomsnitt säger inte alls lika mycket som att titta på en specifik grupp, säger Maria Duner.

3) Trigga köpsug

Förstå vad som får olika kundgrupper köpsugna och anpassa dig till det.

– Köper människor som kommer från Adwords snabbt – då ska landningssidan för de annonserna ha en tydlig köpuppmaning. Surfar människor som kommer från Facebook omkring mer? Då ska innehållet på länkarna du publicerar där bygga relationen.

4) Hitta dina drömkunder

Vilka kunder köper mest? Fundera över hur de hittar till dig och vilka de är.

– Kanske är fem procent av kunderna jätteengagerade, köper mycket och kommer igen och igen. Förstå vilka de är och hitta nya kunder som liknar dem.

5) Rikta annonserna

Rikta dina annonser mot din drömmålgrupp genom att använda dig av data som andra sajter har samlat in, exempelvis genom Adwords och med Facebookannonser.  Sänd inte mejl och erbjudanden som är riktade till alla kunder i alla åldrar – gör i stället flera utskick med olika tonalitet och innehåll.

– Försök förstå kunden. Vad triggar den? Sedan kommer du med rätt incitament för köp.

6) Använd data om dig själv

Allt måste inte fokusera på kunddata. British airways använde information om sina olika flyg för att göra en annons på Picadilly Cirkus. När ett av deras flygplan for förbi på himlen reste sig ett barn på annonsskärmen upp och pekade mot det.

7) Var personlig

Gör smarta kampanjer med data du redan har om dina kunder. Nike gjorde personliga videor med information från sin app till 100 000 användare. De innehöll information om hur länge personen sprungit under året, i vilket väder och förslag på mål för nästa år.