<![CDATA[]]>

Karolinas klänningar säljs på abonnemang

Ebba Arnborg

Publicerades: 5 februari, 2015

Karolina Svensson i Stockholm inspirerades av fruktkorgar och började erbjuda måttsydda klänningar i retrotyg – på abonnemang. Nu har hon egen butik på Södermalm och omsätter två miljoner. Här är hennes tips.

När Karolina Svensson startade sitt klädföretag Orkan Lia hade hon ateljé hemma. I dag omsätter hon två miljoner, har affär på Södermalm i Stockholm och planerar att öppna ytterligare en butik.

Hennes affärsidé är unik. Kunderna prenumererar på måttsydda plagg i fina vintagetyger till ett överkomligt pris.

Karolina prickar in flera heta trender med sin unika affärsidé: att sälja måttsydda och ”upcyclade” klänningar som kunderna skapar själva över nätet – på abonnemang.

– Jag hade först bara tänkt ha en webbshop. Men det var svårt att få folk att hitta till den. Så jag insåg att jag behövde en affärsidé där de som hittar plaggen ska handla flera. Då kom jag på det här med klädabonnemang. Jag har fått ett väldigt, väldigt bra bemötande, berättar hon.

Bakom affärsmodellen finns ett genuint hållbarhetstänk. Ofta är tygerna återvunna. Det kan vara gardiner, eller påslakan som ”upcyklas” till fina klänningar.

– Det är absolut ett miljötänk men tygerna håller också finare kvalitet. När jag köper nya tyger väljer jag gärna ekologiskt.

Kunden kommer in och får sina mått tagna. Sedan väljer de hur ofta de vill få nya kläder, exempelvis varannan månad. Priset varierar beroende på modell men kan ligga på 900 kronor för en klänning och 700 kronor för en kjol.

Istället för att välja bland fasta modeller skapar kunderna själva sina klänningar över nätet genom att välja tyg och bygga en modell utifrån olika val på hemsidan orkanlia.se. Från typ av kjol och urringning till ärmlängd och typ av ärmslut.

– Ju fler modeller jag utvecklade, desto fler bilder blev det i webbshoppen. Då kom jag på att man kunde använda en enklare metod för att visa alla möjliga val. Innan kunde det vara att jag fotograferade något jag sytt eller att jag förklarade i text.

Nu har Karolina startat butiken Poplin, där de är tre som syr och en som jobbar i butiken. De säljer även färdiga klänningar.Dessutom har Karolina bjudit in andra företagare att jobba i butiken mot att de får sälja sina produkter. Det finns till och med en tatueringsstudio längst in.

– Ofta är man som egenföretagare väldigt ensam, men man behöver folk att bolla med. Jag är mycket för nätverk. Nu är vi ett bra, starkt gäng företagare under samma tak. Det lockar helt klart kunder.

Intresset från kunder har ökat stadigt. Nu är det upp till hundra kunder per månad. Vissa har köpt över fyrtio klänningar.

– De är alla typer av människor. De flesta är medvetna om miljön och sig själva och vill sticka ut i mängden. Många är sjuttiotalister som känner igen mönstren på tygerna. Men det kan också vara en äldre dam som vill ha något skräddat, kändisar som vill ha något som sticker ut på scen eller större företag som vill ha profilkläder.

Karolinas 3 tips:

1. Inspireras av andra branscher.
Spana på hur andra branscher gör. Karolina fick idén till klädabonnemang när hon såg att det fungerade med fruktabonnemang.
– Det verkade så skönt för dem att veta att de hade kunder, så jag tänkte att så kunde jag också göra.

Läs också: 29 superheta trender att inspireras av

2. Var ditt eget varumärke.
Se till att vara ditt företags ansikte utåt – och lev som du lär. Att du själv ska använda dina produkter är en självklarhet som kan vara lätt att glömma.
– Jag har alltid på mig Orkan Lia-kläder. Det är bästa reklamen.

Läs också: Så bygger du ditt varumärke som småföretagare

3. Nätverka mycket.
Att knyta kontakter ger kunder i slutänden. Bygg ett nätverk för att bolla idéer och hjälpa varandra. Du behöver inte göra allting själv. Lägg exempelvis bokföringen på någon annan och satsa tiden på huvudverksamheten.

Läs också: Så får du ditt nätverk att växa

Uppdaterad 2015-10-31