<![CDATA[]]>

Så lyckas du med feedback

Camilla Björkman

Publicerades: 3 september, 2014

framgangmedfeedbackVåga ta emot feedback från dina kunder för att utvecklas i ditt företag. Och lär dig själv ge feedback till andra. Elizabeth Kuylenstierna, författare till boken Framgång med feedback, visar hur du gör.

Under Driva Eget-dagen 2014 föreläste hon om hur du ger och tar emot feedback. Här ger Elizabeth Kuylenstierna (f d Gummesson och författare till den omtalade boken Good enough) råd till Driva Egets läsare.
– Får du feedback kommer du att veta vad som fungerar i ditt företag, vad du ska göra mer eller mindre av. Och framförallt: vad du kan göra för att bli bättre, säger hon.

Hon menar att feedback är minst lika viktiga för småföretagare som för anställda. Du har ju inga medarbetarsamtal med någon chef utan måste själv vara aktiv och hämta in återkopplingen.

Varför är man då så dålig på att hämta in feedback? En anledning är att det är jobbigt.
– Folk säger ofta att de gärna tar emot feedback, men egentligen handlar det om att de gärna tar emot beröm.

Lika svårt kan det vara att ge feedback till andra. Vi är konflikträdda och oroliga att personen i fråga ska bli ledsen eller arg.
– Det är därför vi så ofta säger: ”ta inte det här personligt nu, men…” och så säger vi saker som ändå är personligt. Vi tassar omkring frågan, säger Elizabeth Kuylenstierna.

Här är hennes råd för hur du både får och ger feedback:

1. Ta emot feedback från kunder
Att be dina kunder om feedback är ett smart sätt att få hjälp att utveckla din verksamhet.
– Försök få kunden att vara specifik. Säger de till exempel att ”Det var lite slarvigt utfört”, be dem att förtydliga med ett exempel. Och fråga hur de hade velat ha det i stället, säger Elizabeth Kuylenstierna.

Det är vanligt att man går i försvar när man får kritik eller korrigerande feedback. Gör inte det. Tänk istället att det är bra att du fick reda på det nu.
– Var noga med att lyssna in. Sammanfatta gärna vad du får höra, så att du verkligen visar att du tar till dig det kunden säger.

Vill du ändå förklara dig, vänta en eller två dagar och hör sedan av dig.

2. Ge feedback till andra
Ta för vana att ge feedback till dina medarbetare, leverantörer och andra du jobbar med – det hjälper både dig och dem.

Grunden till att ge återkoppling, menar Elizabeth Kuylenstierna, är att först skapa ett klimat för det genom att ofta ge bekräftande feedback.
– Det bygger en trygghet och då finns det också utrymme för att höra när det går mindre bra, säger hon.

Det är också viktigt att personen känner att du ger feedback för att hjälpa, inte för att sätta dit henne. Säg till exempel:

”Jag skulle vilja säga några saker till dig som handlar om din arbetsinsats. Jag säger det för att jag bryr mig om dig, för att jag vill att du ska växa och för att jag tror att det kommer att göra att saker fungerar ännu bättre”.

En tumregel är att ge korrigerande feedback i enrum. Koncentrera dig på en eller några få centrala delar, inte tio olika. Undvik att anklaga. Prata inte på för mycket själv utan ställ frågor.
– Man kan hålla på hur mycket som helst med löneökningar och konferenser, men det finns inget som spelar så stor roll för motivationen som feedback. Det är inte särskilt svårt, bara man kommer igång, avslutar Elizabeth Kuylenstierna.