<![CDATA[Ska du satsa på e-handel? Innan du fyller skärmen med innehåll bör du tänka på tre saker. Illustration: Mostphotos]]>

3 tips innan du startar e-handel

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 juli, 2014

När Daniel Lantz, författare till “E-handel – så driver och utvecklar du den”, ska ge sina bästa tips är det tre saker som han fokuserar särskilt på.

1. Låt din e-handel kretsa kring Google

daniel-lantz-ehandel

Foto: Pressbild

– Om jag skulle starta en e-handel i dag skulle det framförallt kretsa kring Google. Bestäm dig för vilka produktkategorier som ligger dig varmt om hjärtat och som har en tydlig marknadsnisch, säger Daniel Lantz.

– Att försöka sälja breda produktsortiment går inte idag som litet företag, det lyckas bara företag som Zalando och Asos med eftersom det kostar stora summor i just marknadsföring och lagerhållning.

– Ju tydligare nisch, desto billigare blir det att nå ut i bruset, och fram till kunderna. Jag skulle även välja produkter i ett lägre prissegment som inte kräver några större köpbeslut, dels för att kunderna har lättare att komma till avslut, dels för att maximera försäljningen via mobil e-handel. Spontanköpen blir då fler.

2. Se över hur din konkurrens ser ut på Google

– Att ta reda på hur många konkurrenter det finns idag är egentligen inte så väsentligt, det viktiga är hur många som finns tydligt representerade på Google. Börja med att se hur duktiga konkurrenterna är på sökmotoroptimering, se vilka brister de har och utifrån det se över dina möjligheter.

– Skapa en topplista över konkurrenter baserat på deras placering på Google. Den här blir din utgångspunkt för din övriga marknadsanalys.

3. Utvärdera konkurrenterna

– Ta konkurrenterna inom varje relevant produktnisch och gör en enkel bedömning av deras kunskaper inom e-handel.

– Om du spanar in deras sajter i detalj kan du snabbt upptäcka självklara brister som du kan utnyttja: Hur arbetar de med e-handelns beståndsdelar? Fungerar deras kundservice? Vilken frakttid har de?

– Den produktnisch som har svagast aktörer på Google behöver även uppfylla dina krav på prisbild och produktmarginaler. Om så är fallet väljer du just den produktnischen.

– Du har nu gjort en enkel analys och dina möjligheter att lyckas med satsningen har mångdubblats. Nu gäller det att snabbt ta vara på möjligheten, sätta upp e-butik och följa grundläggande kunskap kring e-handel.