<![CDATA[]]>

8 egenskaper att leta efter när du ska anställa

Gustaf Brickman

Publicerades: 29 februari, 2012

Pålitlig, initiativtagande och flitig – det är tre kriterier som gör en bra medarbetare till ditt företag. Läs fem till i denna lista av amerikanska experten Jeff Haden.

Han har skrivit flera böcker om att driva företag och listar åtta egenskaper att leta efter hos en anställd, till den amerikanska företagssajten inc.com.

Här är egenskaperna småföretagaren ska leta efter hos sina anställda, säger Jeff Haden.

1. De ser förbi jobbeskrivningen. På ett litet företag krävs det människor som kan lösa problemen, även om det ligger utanför deras arbetsuppgifter.

2. De är excentriska. Högpresterande människor har ofta en excentrisk personlighet. Var inte rädd för det – utnyttja det.

3. De vet var gränsen går. De kan stämma av situationen och veta när det är tid för skoj och när det är tid för allvar.

4. De ger offentligt beröm. Det bidrar till en bättre arbetsplats för alla.

5. De ger kritik på ett bra sätt. Inte i fikarummet, utan på ett konstruktivt sätt mellan fyra ögon.

6. De vet att tala är guld. En bra medarbetare vågar säga vad han/hon tycker, och bidrar med sina åsikter för att föra företaget framåt.

7. De vill visa att tvivlarna hade fel. Högpresterande människor drivs ofta av att visa vad de går för, och vill överbevisa eventuella tvivlare.

8. De är aldrig nöjda. Det innebär inte att de är gnälliga, men att de alltid vill ha mer och strävar efter utveckling. Att någon är följsam och snäll är inte samma sak som att de kommer att hjälpa ditt företag framåt.

 

Uppdaterad 2015-11-28