<![CDATA[]]>

Så får du pengar i kassan

Redaktionen

Publicerades: 10 augusti, 2016

Svenska småföretagare har inte råd att ta semester. Och mer än var fjärde har haft brist på pengar i kassan under början av året. Här är konkreta tips för att öka din likviditet.

Hela 28% av av svenska småföretagare har haft ett likviditetsbehov de senaste tre månaderna, visar en ny undersökning från Småföretagarnas Riksförbund och betaltjänsten Billhop.

Fyra av tio av de svarande sa också att de inte kunde ta två veckors sammanhängande semester i somras på grund av finansiella orsaker eller av rädsla att förlora kunder.

Samtidigt oroar sig mer än var fjärde för likviditeten för resten av året och var tredje tror sig ha ett fortsatt likviditetsproblem nästkommande kvartal.
– Syftet med Likviditetsbarometern är att belysa dessa problem samt att visa att det finns flera bra sätt att ta kontroll över likviditeten, säger Sebastian Andreescu, VD på Billhop.

Pengar snabbt in på kontot och långsamt ut – det är drömläget. Men det kan vara svårt att bygga upp en buffert som löser bristen på pengar under perioder när inkomsterna är mindre eller försenade. I undersökningen sa svarande att de löste problemet med privata lån eller genom att stoppa in egna pengar i företaget.

Här är några sätt som kan förbättrar likviditeten på kort och lång sikt:

1. Samla inte kundfakturor på hög. Fakturera snabbare så kommer även pengarna snabbare in på kontot.

2. Ta hjälp av inkassobolag om dina kunder inte betalar efter påminnelser.

3. Se över dina priser. Använd Driva Egets kalkyler här och se om du tar rätt betalt.

4. Sälj dina fakturor om du är beredd att betala en del av inkomsten till faktureringsbolaget.

5. Betala företagets fakturor med kreditkort. Då utnyttjar du kortets betaltid, menar Sebastian Andreescu.
– Leverantörsfakturan blir betald i tid, men du behöver inte ligga ute med pengarna. De flesta svenska kredit- och betalkort har en räntefri betaltid på 30-60 dagar, säger han.

6. Gör en likviditetsbudget. Det spelar ingen roll om du är ny som företagare eller om du har drivit eget under längre tid. En likviditetsbudget är det bästa rådet för dig som vill få total kontroll över pengar som kommer in och pengar som går ut.

Du ser tydligt skillnaden mellan försäljning och kostnader. Du får ett underlag som hjälper dig att planera och balansera kassaflödet, månad för månad, under hela året. Du ser om kostnaderna är lika höga när försäljningen minskar, kanske under semestertider?

Med en uppdaterad och aktuell likviditetsbudget ser du när det uppstår kris i kassan och kan planera dina åtgärder i god tid före. Fundera över:

  • Vad du behöver göra för att fylla på kassan under magra månader?
  • Kan några extra timmars arbete lösa likviditeten?
  • Går det att fördela större kostnader över tid, till exempel dela upp en årskostnad i månadsbetalningar?
  • Kan betaltjänster hjälpa dig att fördela alla eller vissa kostnader kortsiktigt och/eller långsiktigt?

För att komma igång kan du gå till Almis webbplats och ladda ner budgetmallar inklusive likviditetsbudget.

Med en likviditetsbudget kan du skapa balans mellan skulder och intäkter. Ett jämt kassaflöde kan vara skillnaden mellan två veckors ledighet eller dålig nattsömn. Använd Driva Egets kalkyler för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att få råd att lägga undan pengar till semester.

 

Och allt är inte mörkt. Åtta av tio av undersökningens deltagare tror att sommaren och hösten kommer att bli lika eller mer lönsam än fjolårets.

 

Fakta:

Likviditetsbarometern utförs av Sveriges småföretagares riksförbund och Billhop, en svensk betaltjänst som är specialanpassad för att betala räkningar med kort. Läs mer om undersökningen här.