<![CDATA[Malin Joäng är inget blåbär i bärbranschen. Efter 18 år som konsult och sju år som egen företagare vet hon vad arbetet som bärrådgivare och hallonkonsult innebär.]]>

Så jobbar en hallonkonsult – nischa dig lika hårt som Malin

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 7 november, 2016

Malin Joäng arbetar som hallonkonsult och bärrådgivare. En speciell nisch som har hållit i över sju år. Här är hennes tips för att våga nischa sig så hårt.

Malin Joäng är hortonom, expert på trädgårdsvetenskap, och arbetar sedan 18 år tillbaka som rådgivare inom gröna näringar.

Det var 2009 som hon startade företaget Hallon & Bär konsult där hon hjälper bärproducenter med produktionsplanläggning och förebyggande insatser i deras odling, inspiration och annan coaching.
– Jag är ett verktyg i deras odling och produktion. Att de genomför rätt åtgärder vid rätt tid. Lite kortfattat hjälper jag dem förebyggande, minskar riskerna och förbättrar deras lönsamhet.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

När Malin bestämde sig för att bli egen företagare var hon unik med sin nisch och är det till stor del fortfarande.

Det var också nytt i branschen när hon började ta betalt för sina tjänster.
– Vi har ingen direkt betalningstradition för detta i Sverige, de flesta bärproducenter har varit vana vid att få tjänsterna kostnadsfritt genom olika EU-stöd. Så det var en utmaning i början, men har fungerat. Jag har upparbetat en kundkrets som vet vad de ska ha mig till.

Malin har ett trettiotal kunder och hennes mest hektiska tid är i maj.
– Då jobbar jag 200 procent… eller 300. Men jag är så privilegierad att jag jobbar ute den bästa tiden på året och har sedan uppföljningar och kompetensutveckling övrig tid. Men säsongen har blivit längre och längre i och med att det är mer programmerad odling och tunnelodling i dag.

Kontinuerligt under året skickar hon också ut nyhetsbrev och information till sina kunder om den senaste forskningen bland annat. Snart ska hon till Lettland på jordgubbskonferens och därifrån räknar hon med flera nyheter.

Vad betyder din speciella nisch för affärerna?
– Kunderna förstår precis vad de ska ha mig till vilket är en stor fördel. Utmaningen är egentligen att få vår bransch mer enad. Jag har jobbat mot både Norge och Danmark och där jobbar man mer enat, mot samma mål, men här är det mycket hårdare konkurrens. Jag har upplevt att branschkollegor, ofta anställda, på något vis har känt sig hotade av mitt sätt att jobba. Att jag valt att gå min egen väg. Så det som saknas inom bärbranschen är samarbete.

Här är Malins fyra tips för att våga nischa sig så hårt som hon gjort

1. Tro starkt på det du gör
– Brinner man för något gäller det att våga. Jag har satsat helhjärtat på detta, mitt arbete är min passion. Ha hjärtat med dig fortsatt i det du gör. Och det är en fördel om du är hårt driven.

2. Sätt gränser
– Jag har satt grundvärderingar för mitt företag och de har jag med mig hela tiden. De är lite hemliga och jag ser dem som företagets principer. De ändras inte, utan jag återgår till dem och påminner mig själv om vad jag har satt upp för riktlinjer.

3. Drilla dig själv
– Jag är uppvuxen i branschen, inom gröna näringar, och vet vad det innebär. Eftersom jag jobbat som konsult hela tiden är jag drillad i att dra in kulorna. Att ha den pressen. Det är både en utmaning och stimulerande men jag ser det som lättare att driva företag än att vara anställd. Att ha flera chefer över sig och hela tiden förklara är mer stressande än att själv ansvara för allt tycker jag.

4. Skilj på vad som är du och företaget
– Även om jag är mitt företag är det viktigt att skilja på sig som person och företaget. Det har jag blivit duktigare på och jag tror att det handlar om mognad och erfarenhet.

Malin Joäng är inget blåbär i bärbranschen. Efter 18 år som konsult och sju år som egen företagare vet hon vad arbetet som bärrådgivare och hallonkonsult innebär.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.