<![CDATA[]]>

Så omvandlar du dina Instagramföljare till kunder

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 21 maj, 2020
Publicerades: 29 oktober, 2019

Har du trogna följare på Instagram? Men kunderna lyser med sin frånvaro? Instagramexperten Anna Tichy tipsar om hur du kan omvandla dina följare till faktiska köpare.

Har du en stor följarskara på Instagram, men funderar över hur de kan bli faktiska köpare av dina produkter eller tjänster?

Anna Tichy, som föreläser om hur man bäst lyckas med Instagram och själv driver inspirationssajten- och shoppen The Happy Hill, har drygt 14 000 Instagramföljare och märker av hur kampanjer och satsningar på företagskontot leder till fler kunder och köp i webbutiken:
– Postar vi inlägg med fri frakt eller rabatt på en viss lampa, så ger det mycket driv i shoppen. Man kan inte hålla på med sådana typer av inlägg hela tiden, då marginalerna på försäljningen är små, men det ger helt klart en ökad försäljning, säger Anna.

Här är hennes sju tips för hur du kan omvandla dina följare till kunder:

1. Sätt upp en strategi för försäljning via sociala medier

– Kanske har du inte tänkt på att du kan använda din enorma plattform för försäljning och för att nå ut. Har du en trogen följarskara som faktiskt tycker om dig och den inspiration som du ger har du stor chans att följarna faktiskt handlar också. Och ju fler relevanta följare, desto bättre. Kommer man över 10 000 följare har du en bra grund.

2. Ha koll på din målgrupp

– Det är alltid bra om du får koll på din målgrupp – kön och ålder. Då vet du när dina köpare är som mest aktiva och när du ska posta inlägg. I vårt fall har vi många småbarnsföräldrar bland kunderna och vi postar inte inlägg vid sextiden på kvällen när de har det som mest hektiskt, utan senare. Du lär känna kunderna när du har en dialog med dem.

3. Använd din profillänk smart

– Eftersom du inte kan länka i inläggen så nyttja profillänken och låt den vara dynamisk. Anpassa den till en speciell kampanj eller produkt som du vill promota.

4. Satsa på sponsrade annonser

– De är också ett sätt att leda till köp. Kostnad beroende på hur länge och ofta annonserna ska synas. Det beror på vad du tycker att de är värda. Med små medel kan du få ett gott utfall, så testa dig fram.

5. Uppmana köpare att dela bilder

– Få kunderna att visa bilder på det som de har köpt och tagga ditt konto. Man litar mer på sina vänner så det är bra att synas i kundernas flöden.

6. Samarbeta med influencers

– En trend som funnits ett tag är samarbeten med influencers, stora bloggare och instagrammare. Det är en jätteviktig del för företag, även småföretag. Det gäller att hitta rätt influencers och nå ut bra i deras flöden. Välj givande samarbeten, kanske influencers från en liknande bransch.

7. Jobba mer med content än bara sälj

– Vi försöker själva inspirera mycket i våra bilder och jobbar mer med content, alltså innehåll, än rent sälj. Kunderna vill hellre ha det.

Inspireras av The Happy Hills Instagram: https://www.instagram.com/thehappyhill/

Läs också: Därför ska du ha en företagsprofil på Instagram

Artikel uppdaterad 2019-10-29