<![CDATA[]]>

Så undviker du att sälja timmar

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 15 november, 2016

Många företagare får rådet att undvika att bara sälja sin tid. Men hur gör man för att lyckas göra något annat? Experten ger här sina tips!

Är du begränsad av din tid som tjänsteföretagare? Det finns sätt att tjäna mer pengar ändå!

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Jan-Erik Bengtsson är verksamhetsledare och affärsutvecklare på Tillväxt Malmö som årligen hjälper en mängd Malmöföretag att växa och utvecklas.

Han ger här sina bästa tips för att lyckas undvika att enbart sälja timmar:

1. Hitta värdet för kunden
– Som med all försäljning så är tricket att hitta kundens problem eller behov. Det är nummer ett. Identifiera vad kunden behöver hjälp med och när du hittar kundens utmaning – erbjud dig att lösa den och våga ställ frågan: “Vad skulle det vara värt för er om jag löser det här?” Det behöver inte vara att det tar 20 timmar utan kom överens om att du löser det till ett fast pris. Ta alltså reda på värdet för kunden och ta inte betalt per timme.

2. Var proaktiv i säljet
– När du väl är inne hos kunden får du en insyn som du ska ta tillvara på. Se dig om efter fler områden att hjälpa till med och var proaktiv. Kom med förslag på vad du kan göra för kunden istället för att kunden själv gör det. Utgå inte heller nu från timdebitering utan presentera lösningar på ett bra sätt och få fram värdet för kunden.

3. Sträva mot att vara en kompetensförstärkning
– Ha koll på om du är en kompetensförstärkning eller resursförstärkning för kunden. Avverkar du timmar som kunden själv hade kunnat göra? Då är du en resursförstärkning som är lättare att byta ut. Men om du har en kompetens utöver kundens organisation så kan du ta betalt på ett helt annat sätt. Var inte blyg för att säga det eller marknadsföra den nytta som du gör.

4. Försök produktifiera
– Ett drömscenario och klassiker som konsult är att produktifiera eller paketera din tjänst som ett komplement. Du kompletterar helt enkelt din konsulttid med en produkt att sälja. Det kan vara allt från licenser till din tjänst eller någon funktion på nätet, exempelvis en enkät eller utvärdering som går att ha webbaserad. Du kan sälja den till väldigt många fler och på så vis tjäna mer pengar.

5. Sälj dig per timme – ibland
– Även om huvudtipset är att sälja utifrån den nytta du gör för kunden och det värde du skapar, så kan det ibland ändå vara rätt att sälja sig per timme. I stora och komplexa projekt där du är beroende av andra kan det vara svårt att räkna ut vad arbetet tar i tid. Då kan det vara smartare att ta betalt per timme.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.