Hemligheter säljer podd till USA.

Hemligheter öppnar för svensk podd i USA

Redaktionen

Publicerades: 2 januari, 2018

Snart lanseras Secrets – en podcastserie utvecklad och producerad av svenska Soundtelling för PRX:s Radiotopia, som bara i USA har 17 miljoner lyssnare i månaden.

Serien Secrets utforskar hemligheter som vi behåller för oss själva och det komplexa i att vara människa. Under sex avsnitt får lyssnare möta människor som varje dag lever med en stor lögn och människor som påverkas av andras lögner – allt från cancersjukdomar och familjehemligheter till livet som agent.

I serien får lyssnarna bland annat höra om när radioproducenten Mohamed El Abed vid tolv års ålder i samband med hans mammas död får reda på familjens stora hemlighet, nämligen att han har en hemlig syster.

– I jakten på min familjehemlighet så har jag insett att alla har egen version och en egen förklaring på hur det kunde bli så här, säger Mohamed El Abed, radioproducent för Secrets.

Förutom Mohameds egna familjehemlighet kommer lyssnarna också få möta Annie Machon före detta MI5 agent, Neil Woods före detta undercover drogpolis och Terje Hellsö, berömd naturfotograf som manipulerade sina bilder.

Soundtelling, har en lång och gedigen erfarenhet av poddproduktion och tack vare deras internationella nätverk och kontakter fick de chansen att vara med i en pitch som genomfördes av det amerikanska podcastnätverket Radiotopia Showcase. I hård konkurrens med flera internationella aktörer lyckades de vinna uppdraget.

– Vi tävlade med flera av världens tyngsta poddproducenter och gick segrande ur pitchen. Det här är ett erkännande och ett bevis för att Soundtelling är en internationell spelare att räkna med när det kommer till narrativ podcastproduktion i absolut världsklass, säger Andres Moreno, vd Soundtelling.

Produktion finansieras av Radiotopia Showcase som i sin tur säljer annonser till de olika avsnitten. Programserien kommer att produceras på engelska och sändas världen över. Bara i USA har Radiotopia cirka 17 miljoner lyssnare i månaden. Det kan jämföras med 2,5 miljoner lyssnare för alla poddar i månaden i Sverige. Lansering sker den 12 januari 2018.

– För oss betyder det jättemycket att få komma in på den amerikanska markanden.Vår förhoppning är att det ska bidra till att öppna dörrar för Soundtelling internationellt, fortsätter Andres Moreno.

Om Sountelling

Soundtelling grundades 2016 och är en contentbyrå med fokus på poddberättelser och engagerande storytelling. Byrån drivs av Martin Johnson (aktuell som producent bakom Spår), Mohamed El Abed (producerat framgångsrika poddar som Älskade Prylar, Asics Podden och Ögonblick) och Andres Moreno (bakgrund inom kommunikation och branded content för bland annat Viacom och ITV).

Om Radiotopia

Radiotopia, från PRX, är ett nätverk som distribuerar extraordinära, banbrytande podcasts. Radiotopia ger oberoende producenter möjlighet att göra ett bra jobb, öka lyssnarantalet och öka intäkterna.