Försäljningen av elbilar skjuter i höjden. Foto: Getty Images

Är du redo för elbil?

Samuel Karlsson

Publicerades: 9 februari, 2018

Elbil är dyrt, svårt att ladda, kort räckvidd och få bilmodeller. Argumenten mot el- och laddhybridbilar har varit desamma länge. Men nu börjar de punkteras, undan för undan.

Månad efter månad sätts nya försäljningsrekord för laddbara bilar i Sverige. Bara under september blev de 1 825 fler.

Man kan bara spekulera i varför det händer nu. Diskussioner både i Sverige och flera andra länder om att förbjuda dieseldrivna bilar spelar säkert roll. Dieselbilsförsäljningen rasar nu i Sverige.

Liksom att Volvo i somras gick ut stort och berättade om sin satsning på elbilar. Även om det inte blev det stora miljökliv av Volvo som många hoppats på (det är i första hand så kallade mildhybrider det handlar om). Men man ska inte heller underskatta superentreprenören Elon Musks Teslas betydelse, som gjort elbilen superhet.

LÄS OCKSÅ: Så redovisar du din hållbarhet

I en undersökning gjord på uppdrag av elbilsmässan eCar Expo frågade man drygt tusen bilägare vilket drivmedel de helst skulle välja vid nästa bilköp. Resultatet pekar på stort intresse för ebilarna. Elhybridbilen är klart populärast medan den rena elbilen hamnar på andra plats.

De närmsta åren kommer en rad nya laddbara modeller att rullas ut ur fabrikerna.

– Det börjar nu bli en stor bredd i det laddbara utbudet på marknaden, och det kommer att fortsätta växa i snabb takt de kommande åren. Samtidigt är laddinfrastrukturen inne i en expansiv fas, det byggs otroligt mycket just nu, säger Olle Johansson, vd för Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation.

Så vad är det som händer med själva elbilarna? Jo, batterierna, som dragit upp kostnaderna för elbilar har inte bara blivit billigare utan även bättre. När Volkswagen Budd-E ska möta bilisterna påstås räckvidden vara 600 kilometer, 100 kilometer längre än den uppdaterade versionen av Audi Q7 e-tron, som väntar på att komma ut på marknaden.

Elbilsskeptikerna har tidigare haft dålig räckvidd och få laddstationer som argument för att hålla fast vid bensin- eller dieseldrivna bilar.

Och visst, 3 600 publika laddstationer låter kanske inte så mycket i ett stort land som Sverige. Och att det helt saknas stationer i 90 kommuner är förstås inget att ståta med. Men laddstationerna blir fler och fler, samtidigt som antalet bensinmackar minskar fortsätter minska. Bara de senaste 15 åren har var tredje mack försvunnit. Nu finns det totalt 2 670 i hela landet enligt Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Tittar man på Sverigekartan kan man konstatera att visst, flest elbilar finns kring städerna. Men det är inte enbart ett storstadsfenomen, utan de finns spridda över hela landet. Och när räckvidden generellt blir bättre på batterierna så förbättras marknaden i glesbygd. Med långt till bensinmacken kan det vara ett argument så gott som något att kunna tanka hemma.

Ser man till snittkörningen så låg den förra året på 1 248 mil (en minskning med 90 mil sedan 2008), det vill säga cirka 3,5 mil per dag. Och flest mil per år kör man i Stockholmsområdet. Den här körningen ligger inom det spann där en laddhybridbil kan köra enbart på el.

Ytterligare ett plus för elbilen är att i ett test i auto motor & sports framkom att andrahandsvärdet på en elbil är bättre än på en hybridbil.

När du jämför bilpriser så glöm inte att även räkna på kostnaden för drivmedel. Mellan 1,50 och 2 kronor per mil räknar man med att det kostar att köra en elbil om man laddar den hemma. (Tesla har än så länge gratis laddstationer dessutom.) När detta skrivs kostar bensinen cirka 13,90 kronor per liter.

Vid en snittkörning på 3,5 mil per dag kostar elbilen alltså 6,13 kronor i el medan den vanliga bilen kostar 31,63 kronor i bränsle (räknat på 0,65 l/mil).

40 000 i miljöbilspremie till elbil

  • Supermiljöbilspremien trädde i kraft 2012 och syftar till att gynna försäljningen av de allra renaste bilarna genom en premie på max 40 000 kronor.
  • För att få maxbeloppet krävs att det är en privatperson eller enskild firma som köper bilen och att bilen klarar ett utsläppskrav på 50 gram koldioxid per kilometer blandad körning.
  • För juridiska personer krävs att man har en ren elbil (0 gram koldioxid/km blandad körning). I stället för en fast summa får man premie som motsvarar 35 procent av merkostnaden i jämförelse med en ”vanlig” bil, dock högst 40 000 kronor.
  • För 2017 avsattes 700 miljoner för premien och när detta skrivs återstår 483 miljoner.
  • I regeringens budget för 2018 vill man slopa supermiljöbilspremien och i stället införa en bonus på 60 000 kronor för bilar med nollutsläpp.

Läs mer på: transportstyrelsen.se.

3 typer av elbilar

1. Elbil (BEV)

Tesla Winter

BEV står för Battery elctric vehicle och syftar på en bil som helt körs på elmotor och som lagrar energin i ett batteri.

Exempel: Tesla Model S, Nissan Leaf

2. Laddhybrid (PHEV)

PHEV står för plug in hybrid electric vehicle. Här kombinerar man en bensin-/dieselmotor med en elmotor. För kortare sträcker räcker elmotorn, men vid längre körsträckor går förbränningsmotorn på när elen är slut. Man kan ladda batteriet med en sladd via elnätet.

Mitsubishi Outlander

Exempel: Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE, Chevrolet Volt

 

3. Hybridbilar (HEV)

Även här har man en kombination av förbränningsmotor och elmotor som är igång samtidigt under körning. Men du kan inte ladda batteriet själv, utan batteriet laddas av till exempel spillvärme i bilen och bromsenergi, vilket i sin tur kan minska bensinförbrukningen. Här finns flera underkategorier som mildhybrid, lätthybrid och fullhybrid.

Exempel: Ford Mondeo Hybrid 2.0, Yaris Hybrid, Prius

Bubblare. Bränslecellsbilar (FCEV)

Inte en batteribil, utan här tankar man med vätgas, som sedan med hjälp av en bränslecell och syre omvandlas till elektricitet. Än så länge är tankställena få.

Exempel: Hyundai ix35 Fuel Cell och Toyota Mirai