Marknadsföring är som dejting så gör du rätt. Foto: Getty Images

Marknadsföring är som första dejten – så nailar du båda

Redaktionen

Publicerades: 22 februari, 2018

Att marknadsföra är som en första dejt. Vi listar 10 knep för att lyckas med båda… 

  1. Du kan inte dejta alla
    Vill du träffa kärleken så gå inte ut genom dörren och försök dejta varenda person du möter – de kan ju vara gifta eller totalt ointresserade av dig för att du helt enkelt inte passar deras behov. Så är det med dina produkter och tjänster också, du kan inte sälja allt till alla, då slutar det med att du inte når någon alls. Det gäller att reda ut vem som är din idealkund, som faktiskt har god potential att gilla ditt företag och det du säljer, och sikta på att nå dem.
  1. Skräddarsytt är bättre
    Planerar du en personlig träff utifrån den andres intressen kommer den bli mycket mer speciell än om du bara gör precis samma sak med varje person du dejtar. Personalisering fungerar för din marknadsföring också. Utgå från din målgrupp och publicera sådant just de är intresserade av på en plats och ett sätt som passar just dem.
  1. Du kan inte bara prata om dig själv
    Gäsp! En enda lång monolog kan få vem som helst att tappa intresset för dig. Istället: Lär känna din målgrupp, öppna upp för konversationer, ställ frågor, visa att du är intresserad av dem och deras behov – och se sedan till att möta det. En vanlig säljregel är: Vi har två öron men bara en mun så lyssna dubbelt så mycket som du pratar. Och när du pratar, utgå från vad kunden är intresserad av och deras behov.
  1. Du får inte vara för på
    Kör inte över någon! Vill du lyckas på dejten kan du inte tvinga den andre att till exempel beställa dessert eller följa med dig hem, det är helt enkelt inte ett okej beteende. På samma sätt kan du inte tjata på kunden att köpa, det gäller att vara lyhörd.
  1. Ett gott rykte hjälper dig
    Det är en klar fördel om din dejt hört gott om dig från andra, speciellt personer de litar på. Samma sak gäller för ditt företag, rekommendationer från andra kunder leder ofta till fler kunder. Så lägg upp sådana på din hemsida – och ta hand om alla dina kunder så att de tipsar om dig.
  1. Du vill visa ditt bästa jag
    Värt att påminna om: Lägger du energi på att framhäva dig själv på ett bra sätt, ökar chansen att lyckas både på dejten och med affären. Var äkta och personlig, det bygger förtroende och respekt. Vad gör dig speciell? Försök sticka ut från mängden på ett positivt sätt.
  1. Nyckeln är att skapa känslor
    Visst vill du väcka fjärilar i magen hos din dejt? Detsamma gäller för dina kunder. Den bästa marknadsföringen är sådan som berör. Får du dina kunder att känna något så når du ut bättre – och blir lättare ihågkommen.
  1. Målet är att få den andre att vilja ha mer…
    Väcker du nyfikenhet ökar chansen till en andra dejt. Riktigt bra marknadsföring har samma mål, och föreslår vad nästa steg kan vara. Från ”läs mer”-länkar till att visa liknande produkter kunden kan vara intresserad av när den lagt något i varukorgen.
  2. Fria inte på en gång…
    Glöm kärlek vid första ögonkastet. Att bygga relationer tar tid. Du flyttar inte ihop efter första dejten, och du kan inte förvänta dig att försäljningen rullar in så fort du lanserat en kampanj. Det första du ska säga till en dejt är inte ”Gift dig med mig!” och det första till kunden är inte ”Köp detta!”. Börja med att väcka nyfikenhet, hör dig för om kundernas behov och visa hur du kan matcha dem. Sen kan du tipsa om var de kan läsa mer och till sist lägga en order.

Läs också: 6 tips inom digitalmarknadsföring

Av Ebba Arnborg