Camilla Forsberg och David Forsberg driver Bright ihop. Foto: Samuel Karlsson

De ska sänka din elräkning

Redaktionen

Publicerades: 26 oktober, 2018

De utmanar de stora drakarna på elmarknaden och vill minska din elkostnad. Med Brights app laddas din elbil när det är som billigast eller bäst för miljön.

Suckar du och betalar utan att reflektera över din elkonsumtion när fakturan från elbolaget landar i brevlådan? Nu kan du få bättre kontroll över din elförbrukning.

– Många pluggar in sladden till elbilen direkt när de kommer hem från jobbet eller drar igång diskmaskinen efter middagen. Men om du skjuter på diskningen och laddningen några timmar blir det oftast bättre både för miljön och plånboken. Med vår lösning styrs allt automatiskt och du behöver inte tänka på klockan, säger David Forsberg vd för Bright.

Han har lång erfarenhet av att starta och driva bolag. Redan 2002 startade han ett bredbandsbolag som levererade internettjänster i öppna stadsnät runtom i Sverige. Tio år senare startade han elbolaget Anova Energi med fokus på att kunna erbjuda grön el.

Men konkurrensen med de stora el-jättarna var tuff och efter några år ändrade man inriktning och namn på bolaget till Bright Energy AB. Fokus på grön el fanns fortfarande kvar, men nu skulle man dra nytta av de smarta elnäten och skapa en bättre och mer digitaliserad kundupplevelse samt låta kunderna få en större förståelse för sin elförbrukning, kostnad och miljöpåverkan. 

Smarta hem

Som ett av de första länderna i EU bestämde Sverige 2009 att alla svenska hem skulle få en smart elmätare installerad. Med hjälp av den kan man få sin elkonsumtion uppmätt och prissatt varje timme. Inte bara en gång i månaden som hittills varit standard.

David insåg att införandet av smarta elnät skapade större möjligheter för kunden att påverka sin elförbrukning –  och därmed även förstå sin kostnad och miljöpåverkan. Möjligheterna fanns men tekniken saknades. Han bestämde sig för att samla in och presentera data som ger kunden full kontroll över sin elkonsumtion. 

– Med vår lösning får du en förståelse för vad du betalar för. Men det är svårt att ändra folks beteende och därför har vi infört en automatisk styrning så att du slipper tänka.

Du kan fortsätta att plugga in din elbil när du kommer hem från jobbet men laddningen startar först efter peaktimmarna. Förbrukningen omfördelas och om fler hakar på trenden får det positiva konsekvenser för hela vår elproduktion.

– Som det är nu händer det att vi importerar el från utlandet för att kunna mätta efterfrågan under de mest elintensiva timmarna. Den elen är ett mycket sämre alternativ för miljön än den förnybara energi som produceras i Sverige. 

Det finns idag tvättmaskiner som kan styras direkt via telefonen, men har man äldre vitvaror kan man koppla dem till så kallade smarta pluggar. Allt styrs sedan genom Brights app.

Samarbete med andra

Målet är inte längre att försöka vinna över de stora drakarna utan man siktar in sig på samarbeten med andra aktörer.

– Det är många energibolag som inser att de måste digitalisera sig, men de har inte kunskapen. Det finns fördelar med att vara en liten aktör. Vi kan vara snabbfotade och genomföra förändringar utan att det behövs en massa byråkrati. Vi ligger i framkant och driver på den digitala utvecklingen inom energibranschen genom att erbjuda andra företag vår öppna digitala plattform.

Just nu är de i full färd med att uppdatera appen med nya funktioner och en ny design. För att utveckla tjänsten samlar de in data om sina kunders beteende. Har de elbilar, solceller på taket eller har de barn i tonåren som gillar att duscha mycket? All data vägs sedan samman för att styra elkonsumtionen.

Bright är nu i en tillväxtfas och siktet är inställt på att expandera utanför landets gränser.

– Vi tittar en del på Tyskland. Där finns mycket solkraft, men under de mest intensiva timmarna är man beroende av smutsig kolkraft. Om man fördelar förbrukningen jämnare över dygnet skulle man kunna minska sin miljöpåverkan. Vår lösning skulle kunna fungera även i bland annat Holland, Finland och England.

Bright är fortfarande en liten spelare på marknaden. Det är relativt få anställda i teamet, men man jobbar med flera konsulter för att utveckla sitt erbjudande. Siktet är dock inställt på att kunna anställa fler eftersom efterfrågan på tjänsterna är hög.

– Det som många tror är framtiden är redan här, säger Camilla Forsberg, företagets COO.

TEXT OCH FOTO SAMUEL KARLSSON

Nominering

Bright erbjuder en smart lösning som minskar konsumenternas kostnader och miljöpåverkan. De är uppstickare i en bransch som domineras av stora jättar.