Staffan Ekengren berättar om kommunikation med maxad effekt.

Så maxar du din kommunikation

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 25 mars, 2019
Publicerades: 26 februari, 2019

Hur får man mesta möjliga engagemang kring sin kommunikation? Vi frågade Staffan Ekengren som skrivit boken Följarna först!

Kommunikationsproffset Staffan Ekengren har titeln head of Scania newsdesk och har tidigare erfarenheter från media.
Hur gör man för att nå ut optimalt med minsta möjliga kommunikationsinsats?
– Tänk att allt inte behöver vara perfekt. Det gäller att hitta rätt kvalitet för rätt tillfälle, det vill säga ibland behöver man påkostade produktioner medan det vid andra tillfällen räcker med ett enklare anslag.

LÄS OCKSÅ: 2019 – ETT ÅR PÅ LIV OCH DÖD?

Vad är rätt grej?
– Rätt grej är det som följarna kan få en relation till. Kommunikationen ska naturligtvis stödja de affärsmål man har men om man bara fokuserar på vad man själv vill få ut, och inte vad kunderna är intresserade av, kommer man ändå att misslyckas. Kunden först gäller i de flesta andra sammanhang, så även i kommunikation.

Hur får man trogna följare?
– Var långsiktig. Se kommunikationen som en ständigt påslagen motor och bygg relationer i digitala kanaler under lång tid. Prata med kunderna regelbundet, inte bara när du har något att sälja eller en kampanj. Tänk på att kommunicera något som dina följare har glädje och nytta av.

Finns det några not-to-dos?
– Gör inte misstaget att se kommunikationsprocessen som avslutad när du tryckt på publicera. Det är då, när materialet når publiken, som kommunikationen verkligen uppstår och distributionen av innehållet är därför avgörande.