<![CDATA[]]>

”Världen går inte under av en konkurs”

Camilla Björkman

Publicerades: 9 november, 2010

Så sa investeraren Mats Gabrielsson från Draknästet på Driva Eget after work, och konstaterade att det är misstagen du lär dig av. Se här bilder från kvällen på So Stockholm.

Läs här om nästa Driva Eget after work i Göteborg den 1 december och anmäl dig.

Det minglades för fullt på Driva Egets After Work på So Stockholm i Kungsträdgården. Mingelexperten Katarina Widoff från Komfab berättade om hur man kan få minglandet till något lönsamt. Hon uppmanade alla småföretagare att inte bara samla visitkort på hög utan sortera vilka som verkligen kan ge något, och vilka som inte kan det.

Sedan kom Google-experten Urban Lindstedt upp på scen, och visade hur du lyckas höja ditt företag i Google. Hans statistik visade att 42,3 procent av trafiken går till det företag som ligger högst i Google. Du har alltså all anledning att med olika knep ta dig högre i Google (läs femsidig atikel  om det i senaste Driva Eget).

Slutligen var det dags för investeraren Mats Gabrielsson från tv-programmet Draknästet. Han avslöjade bland annat att några av de affärer som gjordes i tv-programmet sedan aldrig blev av.

– Affärsidéerna höll, men det fungerade inte med entreprenörerna bakom dem, sa han.

På frågan varför Borås Wäfveri, som Mats Gabrielsson ägde 26 procent i, gick i konkurs svarade han med att det dels blivit en stor priskonkurrens men också att de skulle ha varit mer ”på” i bolaget.

– Men du lär dig aldrig om du gör rätt, bara om du gör fel.

Han sa också att han alltid sitter kvar till slutet när något av hans företag går i konkurs.

Han uppmanade alla att färsöka se det positiva som ändå kan komma ut av ett misslyckande och en konkurs:

– Tänk på att världen går inte under av en konkurs.  Man får resa sig och prova på något nytt, och lära sig av misstagen.
 

Torbjörn Lund (TL Boendekonsult) och Lena Sjöberg (Duvbo Redovisningstjänst).

Henrik Mannerstråle (Mannerstråle Associates) och Hans Conradson (Marketing Communications)

Erik Dahlén och Andreas Sjöholm (Ctrack)

Jeanette Hellmark (Jeaform reklambyrå) och Cecilia Mellberg (fotograf)

Caroline Liljeblad (Caroline Liljeblad design) och Lars Olsson (Lars Olsson Fastighetsförmedling)

Katarina Widoff (Komfab) pratade om vikten att välja ut rätt visitkort – inte bara samla på sig alla du kan.

Harald Moe (Combooh) och Lars Sörling (Björn Lundén)

Anders Andersson (Driva Eget) och Tomas Bergenfeldt (Stockholm Adventures)

Sara Török (Salt Saras Alternativ) och Sanna Bronell

Johan Ranner, stuntman och komiker, gjorde en snabbuppvisning.

Urban Lindstedt lärde deltagarna om hur du hamnar högt upp på Google.

Investeraren Mats Gabrielsson blev intervjuad av Anders Andersson.