Varför syns inte mitt företag på Google? Hamna högre upp!

Josefin Wallin

Uppdaterades: 4 juli, 2022
Publicerades: 7 juli, 2022
Foto av: Adobe Stock

Varför syns inte mitt företag på Google? Så här rankar du högre på Google – och ökar avsevärt dina chanser att driva till ett köp. Hamna högre upp på Google och kom ihåg, if you snooze – you lose!

När man talar om synlighet på Google så talar man egentligen om två saker:

  • Organiskt sök (SEO). Det vill säga den vanliga sökningen där kunden googlar på ”frisör i Göteborg” eller ”sportkläder för kvinnor” och (förhoppningsvis) får upp din sajt.
  • Den betalda synligheten (SEM). De översta träffarna på Google ser du själv består av annonser eller ”shopping-förslag” knutna till en onlinebutik.

Hur ska jag hamna högre upp på Google?

Du har ett företag och en webbsida? Här vill du såklart att när kunderna söker på det du erbjuder, att ditt företag ska dyka upp bland alternativen. En googlesökning består av mängder av sidor men väldigt få klickar sig vidare till sida två, tre och så vidare. De tillgodoser sitt behov på sida ett, om vi generaliserar något förstås. Det innebär att du vill komma ”så först du bara kan”, eller hur? För det är här som köpen sker. Google är en komplex struktur som drivs av algoritmer och olika spindelsystem samt auktioner på olika sökord. Men lugn! Just det behöver inte du tänka på just nu. För här får våra tips för att hamna högre upp på Google.

Hamna högre upp på Google?

  • Först och främst behöver du kika lite på din egen webbsida. Det är på denna du ska jobba med något som heter SEO och innebär en sökmotoroptimering. Att sidan innehåller viktiga sökord som kan driva rätt trafik till din sida över en lång tid.
  • Det här är heller inget som blir klart på ett kick, om ens någonsin? Det är en långsiktig (men högst nödvändig) metod för att attrahera din målgrupp till din webb (hela tiden, dygnet runt).

Läs också: Få nya kunder via sociala medier och Google – här är hemligheterna

Vad kan jag göra själv?

  • Tänk till! Vad kommer dina kunder Googla på? Att jobba med exempelvis sökordet solceller, kanske känns helt rätt för dig? Men om dina kunder söker på solpaneler, fungerar det ju inte det alls lika bra. Summan av kardemumman: Vad kommer din kund söka på? Tänk till.
  • Dessa sökord ska du sedan baka in på din webb. Det kan du göra i bilder, text, beskrivningar etc.
  • Skriv om vad du erbjuder, Google gillar text! Men kom ihåg att Google gillar RELEVANT text. Att spamma sin egen sajt med sökord innebär inte automatiskt att du hamnar högre upp på Google – ibland dessutom helt tvärtom.
  • Kom ihåg att inte fastna i att skapa innehåll för Google. Du måste hela tiden hitta en balans mellan din besökare och Google. Dela upp texterna, gör det lättläst, använd synonymer till dina sökord och skapa relevanta rubriker.
  • Det finns mängder och åter mängder av tips, kurser och information om sökmotoroptimering online. Att investera lite tid i att förstå grunderna i sökoptimering är en värdefull referens att ha med sig när man jobbar med sin digitala försäljning och synlighet.
  • Ha bra länkar! Relevanta länkar från bra företag kan ge dig en skjuts. Här gäller samma som allting när man jobbar med Google, missbruka inte och överanvänd inte. Värt att understryka igen att, RELEVANTA, länkar hjälper dig.

Läs mer: Skriva sökoptimerade och säljande texter – så gör du

Betald annonsering

Du kan förstås även jobba med digital och betald annonsering. Det ena bör absolut inte utesluta det andra – men en optimerad sajt i grunden är fortfarande A och O. Dessa möjligheter finns för dig som vill utforska digital annonsering via Google:

  • Google Ads. Här kan du logga in och arbeta med dina egna annonser. Stora företag har stora resurser och möjligheter att utveckla sina Ads. Men! Du som mindre företag kan relativt enkelt testa och utforska möjligheterna här inne för dig. Våga testa dig fram och utvärdera hur det fungerar.
  • SEO handlar om att optimera din webb för att hamna högt på Google. SEM, handlar om marknadsföring på sökmotorerna.

Vad kostar Google Ads och annonsering på Google?

På den frågan finns inget svar eftersom det inte finns någon standardprislista som passar alla branscher. Här handlar pris mycket om konkurrens på olika sökord. I vissa branscher kostar klicken kanske någon krona, medan de i andra mer konkurrensutsatta kan kosta betydligt mer. Du kan själv ställa in din budget och styra hur mycket det får kosta för dig. Fungerar det bra kanske det är värt att investera lite mer? Fungerar det mindre bra? Då behöver du fundera och ändra.

  • Här jobbar man med PPC, och vad är då det tänker du? Jo, det står för pay per click. Du betalar alltså om någon faktiskt klickar på annonsen. Du betalar därmed för trafiken – inget mer.

Hur gör jag en bra Google Ad?

Här får du hjälp inne i tjänsten för digital annonsering på Google, Google Ads (tidigare AdWords). Men fortsatt gäller det att vara relevant och trycka på vad din tjänst eller vara kan hjälpa kunden med. Inga krusiduller. Pang på rödbetan!

Stort lycka till! Vi ses på Google!